Tuo kalkkilisän tarve riippuu siitä, kuinka paljon korviketta menee. Meillä oli pieni kalkkilisä silloin, kun korvikkeena oli Neocate. Se aloitettiin muistaakseni n.1,5 vuotiaana, kun korviketta ei mennyt enää niin paljon, kun söi jo hiukan enemmän kiinteitä.
Ehkä kannattaa siirtyä asteittain tuohon Almironiin eli ei ihan kerta rysäyksellä. Jos lapsi on kovin oireinen ja on selvää, että meneillään oleva korvike/maito on varmasti epäsopiva, niin silloin yleensä vaihdetaan kerralla. Teillä taitaa olla nyt kuitenkin aika rauhallinen tilanne, joten kaipa sitä voisi aloittaa hiukan varovaisemmin ja kasvattaa Almiron määrää koko ajan jättäen samalla kauramaidon osuutta pienemmälle. Kannattaa varmistaa lääkäriltä, miten hän on meinannut. Kannattaa myös tarkkailla sopiiko Almiron vai tuleeko siitä oireita myös.
Monessa leivässä/kinkkuleikkeessä/leivoksessa lukee päällä laktoositon, mutta onkin kokonaan maidoton. Se on tosi hämäävää, kun välillä on täysin maidoton ja välillä tuo laktoositon tarkoittaa vaan siis laktoositonta. Mä olen järkeillyt niin, että jos tuotteessa lukisi maidoton, niin jotkut kuluttajat varmasti ajattelisivat sen olevan huonompi/mauttomampi kuin vastaavan maidollisen tuotteen. En tiedä onko tuossa mun luulossa mitään perää. Monesti jotkut kyllä mieltävät maidoton/gluteeniton/munaton tuotteet samaksi kuin mauton.
Meillä on nyt kaksi vuotias, jolla allergiat on diagnosoitu n. 6 kk iässä ja nyt juo tavallista maitoa. Muita allergioita on vielä aika paljon jäljellä, mutta maito jo sopii. Harvoin siis jää pysyväksi vaivaksi.