Aurajuusto/homejuusto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
eikös aurajuusto ole sama asia kun homejuusto? :D mietin vaan kun noissa ruokapaikoissa on aina aurajuustokastike ja aurajuusto se ja se, että onko ne tosiaan aina Valion AURA-merkkisestä juustosta valmistettu, vai jostain muusta homejuustosta ja kutsuvat sitä vaan aurajuustoksi? :ashamed: siis osaanko mä selittää ees tätä :) eli kun meen vaikka kebab ravintolaan ja siellä on aurajuustorullakebab, niin luulis että noi ravintolat käyttää jotain edullisempaa homejuustoa kun aurajuusto, kun eikös aurajuusto oo kumminkin aika hintavaa verrattuna vaikka pirkan vastaavaan.

homejuustoja on sinistä ja valkoista
aura on yksi sinihomejuuston tuotemerkki
sitä käytetään kuitenkin yleisnimenä ~ ehkäpä siksi, että aurajuusto kuulostaa herkullisemmalta kuin sinihomejuusto :o vai mitäpä muut ajattelevat

Kai tuo Aura-nimi myy paremmin.

Kerran kävin jossain pizzeriassa, ja otin pizzaan tuota Auraa (listassa luki nimenomaan Aurajuusto). En saattanut syödä, ei ollut kyllä Auraa nähnytkään se juusto.. Eli nykyään kierrän kaukaa pizzat, joissa mainitaan pelkkä homejuusto.

Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
Aura-juustona mainostavat kyl monissa ruokapaikoissa sinihomejuustoaan,vaikka eivät Valion Auraa olisikaan.Ite kyl aina kysyn ennen tilaamista että onko Valion Auraa,monesti on tullut kieltävä vastaus...

täähän on selkeetä harhaanjohtamista siis :kieh:

Sitä aurajuustonimitystä käytetään siksi että oikeasti on olemassa monia erityyppisiä sinihomejuustoja. Siis kovempia ja rasvaisempia ja eri tavoin kypsytettyjä. Auralla tarkoitetaan sitä suomalaisille tutuinta rasvaista sinihomejuustotyyppiä vaikkei juuri Valion Auraa käytettäisikään. Pelkkää homejuusto- nimitystä ei kyllä kannattaisi käyttää koska sinihomeen lisäksi on ainakin valko-, viher- ja punahometta, sekä erilaisia maustettuja homejuustoja.

Mä oon kanssa joskus miettiny että eikö koko Suomessa ikinä käytetä muita juustoja kuin Auran vai luulevatko ihmiset että vain Aura tekee juustoa. Vai miksköhän sitä Aura-juustoa on joka puolella vaikka maailma on täynnä herkullisia juustoja? Tai käytetäänkö sitä sanaa vain tarkoittaen mitä hyvänsä homejuustoa?

Yhteistyössä