"autetaan somaliystävämme"-yhteisö FB:ssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -h
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Limonia:
Vielä ilmastosta

Minä ainakin tiedän monia (ulkomaalaisiakin ), jotka viihtyvät kylmässä ilmastossa. Sitä ihmettelen että oletetaan automaattisesti että kylmemmästä ilmastosta ei kukaan voi pitää, vaan kaikista lämmin ilmasto on aina parempi. Näin ei nimittäin ole!

Jos Suomi on niin kamala paikka että täällä oikein masentuu ilmastonkin takia, niin mikseivät lähde pois? Tarkoitan siis niitä joilla on jo oleskeluluvat ja kenties Suomen kansalaisuuskin. Ei tänne tarvitse jäädä työttömäksi jos on niin kamala paikka ja ihmiset! Moni pakolaisenakin tullut toitottaa että kyllä lähdetään heti pois kun vaan on mahdollista, mutta harva sitten kuitenkaan lähtee vaikka kotimaassa olisi jo hyvät oltavat. Jäävät mieluummin Suomeen jopa kielitaidottomina ja työttöminä. Ehkä kuitenkin joitakin ne sosiaalituetkin houkuttelevat. Voi jäädä tänne kotisohvalle eikä tarvitse mennä omaan maahan töihin!

Anteeksi nyt, et vaikuta ihan terävältä tällä hetkellä. Eniten täällä talviaikaan masentuvat ihan syntyperäiset suomalaiset, pitäisiköhän heidät kaikki laivata päiväntasaajalle? Täällä vaan ovat saikulla ja syövät pillereitä, mokomat luuserit. Jos myös osa maahanmuuttajista kokee ilmaston ahdistavana, niin eipä se yleensä ole tarpeeksi painava syy muuttaa taas muualle, menettää taas ystävät ja perhe :headwall:

Osa pakolaisista poistuukin kansalaisuuden (ja sen myötä passin ym.) saatuaan, tunnen esim. kaksi somalityttöä, jotka muuttivat passin saatuaan Lontooseen missä oli paljon sukulaisia ja ystäviä. Töissä olivat tosin jo Suomessa...

Muista nyt kuitenkin Limone, että Suomessa asuu jo ns. toisen polven maahanmuuttajia (synt. Suomessa), osa ei ole koskaan käynyt vanhempiensa kotimaassa ja kaikki suku ja ystävät Suomessa. Miksi esim. heidän työttömän äitinsä pitäisi lähteä jonnekin tuntenmattomaan? Et voi leimata edes kaikkia työttömiä Somaleita yhteen nippuun, jotka voisi laivata takaisin - minne?

Vielä ilmastosta

Minä ainakin tiedän monia (ulkomaalaisiakin ), jotka viihtyvät kylmässä ilmastossa. Sitä ihmettelen että oletetaan automaattisesti että kylmemmästä ilmastosta ei kukaan voi pitää, vaan kaikista lämmin ilmasto on aina parempi. Näin ei nimittäin ole!

Jos Suomi on niin kamala paikka että täällä oikein masentuu ilmastonkin takia, niin mikseivät lähde pois? Tarkoitan siis niitä joilla on jo oleskeluluvat ja kenties Suomen kansalaisuuskin. Ei tänne tarvitse jäädä työttömäksi jos on niin kamala paikka ja ihmiset! Moni pakolaisenakin tullut toitottaa että kyllä lähdetään heti pois kun vaan on mahdollista, mutta harva sitten kuitenkaan lähtee vaikka kotimaassa olisi jo hyvät oltavat. Jäävät mieluummin Suomeen jopa kielitaidottomina ja työttöminä. Ehkä kuitenkin joitakin ne sosiaalituetkin houkuttelevat. Voi jäädä tänne kotisohvalle eikä tarvitse mennä omaan maahan töihin!

Jos ja kun pakolainen on ollut täällä parikymmentä vuotta, saanut ja kasvattanut lapsensa Suomessa, niin ei muutto maahan, joka ennen oli koti, ole kovinkaan helppoa. Ehkä sitä maata ei enää edes ole olemassa.

Monen suomalaisenkin mielestä tämä maa on perseestä :D. Kai niillä/meillä on joku syntymäoikeus ruikuttaa ilmastosta ja nyrpeistä ihmisistä. Sitä ei ulkomaalaisella ole, eikä esim. ulkomaalaisen puolisolla tai ulkomailla asuvalla/asuneella suomalaisella, sekin on palstalla jo nähty :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja siinä:
Suomessa syntyminen ei ole mikään itseisarvo, saavutus eikä asia jonka olisit jotenkin ihan vain olemassaolollasi ansainnut. Et ole yhtään parempi ihminen vain koska olet syntynyt Suomeen!

Peesaan tätä, vaikken ole lukenut ketjua loppuun. Nyt jatkan lukemista B)

En mä tosta paremmuudesta tiedä. Mutta suomalaiset ovat sotansa sotineet ja perinnöksi jälkeläisilleen jättäneet rakentamansa yhteiskunnan ja maan. Mun mielestä suomalaisten asiat ja auttamiset tulee aina asettaa mamujen edelle. Ne ei tod. taistelis suomen puolesta, vaan lähtisivät taas karkuun!

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
En ole väittänyt ettei Somaliassa saisi käydä! Tietenkin saa! Ihmettelen vain sitä että Somaliassa voi käydä kyllä matkalla ja lähettää lapset sinne asumaan mutta rikollisia ei sinne saisi karkoittaa.

No nythän sinne on rikollinen juuri karkoitettu. Ja minusta ihan ok, että toistuviin rikoksiin syyllistyvä karkoitetaan. Tosin pitää seurata, ettei häntä karkoiteta mihin sattuu, esim. väärän heimon alueelle tms, jossa hänellä ei välttämättä olisi mitään mahdollisuuksia.

En tiedä tästä julkisuudessa olleesta tapauksesta, mikähän siinä on takana kun ei "saa olla" siellä Somalimaassa? http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Karkotettu+somali+Somalimaa+on+kielt%C3%A4nyt+j%C3%A4%C3%A4m%C3%A4st%C3%A4+alueelleen/1135243585251 "todetaan, ettei karkotettu voi jäädä Somalimaahan, koska hän ei ole syntynyt siellä vaan Mogadishussa. Somalimaa ei pidä itseään saman valtiona muun Somalian kanssa."

Ja pahimmassa tapauksessa tää kaveri tulee takaisin Suomeen lähetystön avustamana...
Tää on tätä, että ois pitänyt miettiä mitkä on seuraukset kun tekee laittomuusia. Ei kukaan voi väittää ettei tiedä, että toisen omaisuus on toisen eikä mitenkään kuulu sinulle.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomi+ei+aio+ottaa+karkotettua+somalia+takaisin/1135243614069

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
kaikki siihen yhteisöön kuuluvat ei kyllä ole todellakaan rasisteja. ainakaan ne mun tutut jotka siihen on liittyneet

niin no ei varmasti, mutta mm. keskustelun aloittaja on kunnon rasisti ja siellä seinällä on aikamoista rasistimeininkiä.

Sä et taida tuntee Ramia, vai..?
Etkä Tommia ja Jereä.
Mina tunnen. Kahdella heistä lapsia, ja maailman parhaita isiä ovat pienilleen. Eikä "rasismimeiningistä" kyllä ole arkipäivässä heillä tietoakaan. Mielipiteitä saa olla ihan jokaisella, kunhan niitä ei tuputa ympäristölleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomessa syntyminen ei ole mikään itseisarvo, saavutus eikä asia jonka olisit jotenkin ihan vain olemassaolollasi ansainnut. Et ole yhtään parempi ihminen vain koska olet syntynyt Suomeen!

En mä tosta paremmuudesta tiedä. Mutta suomalaiset ovat sotansa sotineet ja perinnöksi jälkeläisilleen jättäneet rakentamansa yhteiskunnan ja maan. Mun mielestä suomalaisten asiat ja auttamiset tulee aina asettaa mamujen edelle. Ne ei tod. taistelis suomen puolesta, vaan lähtisivät taas karkuun!

:headwall: Mielestäni juuri siksi, että me olemme tämän maan saaneet, tekemättä mitään (!!) velvoittaa meitä auttamaan muita. Ihmiset ovat tasa-arvoisia. Se että olen syntynyt Suomeen ei tee minusta arvokkaampaa tai parempaa ihmistä. Meillä on velvollisuuksiakin. Suomessa (kuka sanoo että suomalaisia ei auteta??) ja muualla. Suomi ei ole mikään suljettu laatikko.

Muistetaanhan myös että kahta somalia ei karkotettu kun viranomaisten mielestä muu Somalia kuin Somalimaan alue on liian vaarallinen. Sama Somalia jossa lukuisat Suomenkin somalit lomailevat vuosittain muuttuu vaaralliseksi vasta sitten kun sinne pitäisi rikollinen viedä.

:headwall: Mielestäni juuri siksi, että me olemme tämän maan saaneet, tekemättä mitään (!!) velvoittaa meitä auttamaan muista. Ihmiset ovat tasa-arvoisia. Se että olen syntynyt Suomeen ei tee minusta arvokkaampaa tai parempaa ihmistä. Meillä on velvollisuuksiakin. Suomessa (kuka sanoo että suomalaisia ei auteta??) ja muualla. Suomi ei ole mikään suljettu laatikko.

Suomalaisten esi-isät ovat tehneet vaikka mitä maansa eteen! Ongelmat eivät ratkea sillä että toiselle puolelle maailmaa rahdataan ihmisiä. Useimmiten vielä paljon niitä, jotka ovat maansa kaaoksen aiheuttaneet.

:headwall: Mielestäni juuri siksi, että me olemme tämän maan saaneet, tekemättä mitään (!!) velvoittaa meitä auttamaan muita. Ihmiset ovat tasa-arvoisia. Se että olen syntynyt Suomeen ei tee minusta arvokkaampaa tai parempaa ihmistä. Meillä on velvollisuuksiakin. Suomessa (kuka sanoo että suomalaisia ei auteta??) ja muualla. Suomi ei ole mikään suljettu laatikko.

Tekemättä mitään????! Ei se ole tainnut Suomikaan yhteiskuntana ihan itsestään muodostua. Koko yhteiskuntarakenne ja esimerkiksi sosiaaliturva on täytynyt oikein työtä tekemällä rakentaa. Jos suomalaiset ovat siihen pystyneet, niin miksei sitä samaa voisi olettaa muiltakin kansoilta?

:headwall: Mielestäni juuri siksi, että me olemme tämän maan saaneet, tekemättä mitään (!!) velvoittaa meitä auttamaan muista. Ihmiset ovat tasa-arvoisia. Se että olen syntynyt Suomeen ei tee minusta arvokkaampaa tai parempaa ihmistä. Meillä on velvollisuuksiakin. Suomessa (kuka sanoo että suomalaisia ei auteta??) ja muualla. Suomi ei ole mikään suljettu laatikko.

Suomalaisten esi-isät ovat tehneet vaikka mitä maansa eteen! Ongelmat eivät ratkea sillä että toiselle puolelle maailmaa rahdataan ihmisiä. Useimmiten vielä paljon niitä, jotka ovat maansa kaaoksen aiheuttaneet.

Esimerkiksi Somaliasta Suomeen tulevathan ovat useimmiten sitä ns. parempaa kastia sieltä Somaliasta, joilla ei varsinaisesti olisi edes hengenhätää kotimaassaan..

Jos ei viihdy siellä missä asuu, niin minun puolestani voi lähteä muualle. Näin on tehty aina ja lähdetty etsimään parempaa tulevaisuutta. Laillisin keinoin tietysti pitää toimia, jos ei taas ole rahaa tai on joku muu syy miksei voi lähteä niin sitten on turha valittaa. Tai saahan aina toki valittaa mutta muita ei saa omasta ahdingosta syyllistää.

Jos ei viihdy siellä missä asuu, niin minun puolestani voi lähteä muualle. Näin on tehty aina ja lähdetty etsimään parempaa tulevaisuutta. Laillisin keinoin tietysti pitää toimia, jos ei taas ole rahaa tai on joku muu syy miksei voi lähteä niin sitten on turha valittaa. Tai saahan aina toki valittaa mutta muita ei saa omasta ahdingosta syyllistää.

Banalisoit

Sellaasta tuli vaan mieleen, että kun monet täällä kirjoittaa, ettei somalit edes halua tehdä töitä, että varmasti monet tekisivät jos niitä saisivat.

Täällä meidän suunnalla kun on edelleen enemmän ihan oikeaa työvoimapulaa, kuin pulaa työpaikoista, niin kaikki somalit joita olen tavannut käyvät töissä. En nyt tiedä onko meidän lasten tarhassa hoitajana työskentelevällä miehellä lastenhoitajan koulutusta, mutta täällä se ei ole niin nuukaa, kunhan on hyvä lasten kanssa, kuten tuo mies on - kaikkien lasten suosikki.

Rasismi nostaa mun karvat heti pystyyn. Kun bongasin tuon ryhmän facebookissa, täytyy sanoa, että kyllä hävetti ryhmään liittyneiden puolesta ja ketutti suunnattomasti. Rasismi antaa ihmisestä heti niin sivistymättömän ja junttimaisen kuvan.

En minäkään hyväksy niin suomalaisten kuin maahanmuuttajienkaan sosiaalipummeilua ja tämä tulisi estää oikeanlaisella lainsäädännöllä. Mutta sitä ei voi unohtaa, että tänne maahan saapuu myös ihmisiä, joilla on oikea hätä. Ei tullut mieleen hihkasta 90-luvun alussa kouluumme saapuneille kurdeille, et takas vaan sinne mistä tulitte. Nämä kurdit olivat kävelleet pakomatkallaan kohti Turkkia ruumiiden päällä, jotta eivät olisi itse osuneet miinojen kohdalle.. Ja ovat nykyään niitä tuottavia ihmisiä tässä yhteiskunnassa.

Itse liityin iloisesti facebookin ryhmään "autetaan rasistiystävämme yhdessä avaruuteen"..

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Sellaasta tuli vaan mieleen, että kun monet täällä kirjoittaa, ettei somalit edes halua tehdä töitä, että varmasti monet tekisivät jos niitä saisivat. Täällä meidän suunnalla kun on edelleen enemmän ihan oikeaa työvoimapulaa, kuin pulaa työpaikoista, niin kaikki somalit joita olen tavannut käyvät töissä. En nyt tiedä onko meidän lasten tarhassa hoitajana työskentelevällä miehellä lastenhoitajan koulutusta, mutta täällä se ei ole niin nuukaa, kunhan on hyvä lasten kanssa, kuten tuo mies on - kaikkien lasten suosikki.

Kyllähän sitä aika usein törmää varsinkin naispuolisten somalien mielipiteeseen, etteihän he "voi" tehdä töitä ja kun tämä "voi" ei pidä takanaan mitään kovin painavia tai suomalaisittain ymmärrettäviä perusteita, niin se tulkitaan työhaluttomuudeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja holottaja:
Kyllähän sitä aika usein törmää varsinkin naispuolisten somalien mielipiteeseen, etteihän he "voi" tehdä töitä ja kun tämä "voi" ei pidä takanaan mitään kovin painavia tai suomalaisittain ymmärrettäviä perusteita, niin se tulkitaan työhaluttomuudeksi.

Mitä sillä on väliä, jos vaimot on kotona ja mies elättää? Se on sallittua ihan kaikille perheille.

Alkuperäinen kirjoittaja himppu:
Alkuperäinen kirjoittaja minddu:
Se että nämä somalialaismiehet, juurikin nuoret sellaiset pyörivät parvissa kaduilla päivät,olis ok,jos he käyttäytyisivät siedettävästi. Se ainainen nuorten naisten perään viheltely ja huutelu ja naureskelu ei mun mielestä ole mitään sopivaa käytöstä. Ja jos on asunto hankittu ja jotenkuten suomea jo oppinut, on varmaan saanut jo luvan käydä töissäkin. Etenkin ne, jotka ovat pikkupoikina tänne saapuneet voisivat kenties edes yrittää, eipä ole meidän työkkärissä yhtään näkynyt silloin kun itse siellä jouduin käymään.
Se ehkä herättää joissain ihmisissä katkeruutta, kun nämä pakolaiset saa hyvistä autoista lautasantenneihin sossusta, sen kuin pyytäävät vain. Ja sitten on kiva porukalla kruisailla ympäriinsä. Jos kantaväestöön kuuluva joutuu työttömäksi ja ja lähtee pakon edestä sossuun niin ensimmäisenä vaatiivat myymään auton pois. Tasa-arvoista kohtelua?

Sossusta ei kyllä saa autoa tai lautasantennia, oli sitten mistä maasta lähtöisin tahansa. Ne on ne ihmisten mielikuvat ja huhupuheet, jotka synnyttävät tällaiset mielikuvat. Kyllä siellä sossussa ihan jokaista hakijaa kohdellaan samalla tavalla (jos kyse on siis vaikka autosta tai lautasantennista) .

Tää ehkä siellä teillä mutta meidän kyläpahasessa näin ikävä kyllä toimitaan. Jos asuisitten ja näkisitte tätä niin ymmärtäisitte. Ja mä en oo rasisti,mä en edelleenkään hyväksy lusmuilua enkä rikollisuutta ihonväriin katsomatta ja täällä on helppo lusmuta kun kaikki annetaan valmiina ja sillä ihan voi retostellakin. Hyysäävää kohtelua saa täällä kyllä kantaväestön viinasiepotkin että ei sillä,en mä tykkää niistäkään. Jäi vaan äsken mainitsematta mutta tulipahan nyt selväksi.

Se että nämä somalialaismiehet, juurikin nuoret sellaiset pyörivät parvissa kaduilla päivät,olis ok,jos he käyttäytyisivät siedettävästi. Se ainainen nuorten naisten perään viheltely ja huutelu ja naureskelu ei mun mielestä ole mitään sopivaa käytöstä. Ja jos on asunto hankittu ja jotenkuten suomea jo oppinut, on varmaan saanut jo luvan käydä töissäkin. Etenkin ne, jotka ovat pikkupoikina tänne saapuneet voisivat kenties edes yrittää, eipä ole meidän työkkärissä yhtään näkynyt silloin kun itse siellä jouduin käymään.
Se ehkä herättää joissain ihmisissä katkeruutta, kun nämä pakolaiset saa hyvistä autoista lautasantenneihin sossusta, sen kuin pyytäävät vain. Ja sitten on kiva porukalla kruisailla ympäriinsä. Jos kantaväestöön kuuluva joutuu työttömäksi ja ja lähtee pakon edestä sossuun niin ensimmäisenä vaatiivat myymään auton pois. Tasa-arvoista kohtelua?

Sossusta ei kyllä saa autoa tai lautasantennia, oli sitten mistä maasta lähtöisin tahansa. Ne on ne ihmisten mielikuvat ja huhupuheet, jotka synnyttävät tällaiset mielikuvat. Kyllä siellä sossussa ihan jokaista hakijaa kohdellaan samalla tavalla (jos kyse on siis vaikka autosta tai lautasantennista) .

Tää ehkä siellä teillä mutta meidän kyläpahasessa näin ikävä kyllä toimitaan. Jos asuisitten ja näkisitte tätä niin ymmärtäisitte. Ja mä en oo rasisti,mä en edelleenkään hyväksy lusmuilua enkä rikollisuutta ihonväriin katsomatta ja täällä on helppo lusmuta kun kaikki annetaan valmiina ja sillä ihan voi retostellakin. Hyysäävää kohtelua saa täällä kyllä kantaväestön viinasiepotkin että ei sillä,en mä tykkää niistäkään. Jäi vaan äsken mainitsematta mutta tulipahan nyt selväksi.

Ja ei kyllä varmasti toimita. Kyllä sossun toimintaa niin selkeästi rajaavat lait, ettei siellä lautasantenneja jaella.

Mitä sillä on väliä, jos vaimot on kotona ja mies elättää? Se on sallittua ihan kaikille perheille.

Mutta jos naiset ovat yh-statuksella ja silti lapsia pullahtaa maailmaan vähintään vuoden välein.. Ja lasten isä "asuu" "asunnottomana" "kavereiden nurkissa" "työttömänä"..

Alkuperäinen kirjoittaja kahvikissa:

Ja ei kyllä varmasti toimita. Kyllä sossun toimintaa niin selkeästi rajaavat lait, ettei siellä lautasantenneja jaella.

Ja jos joku tuppukylän sossuntäti noin toimiikin, niin vika on silloin siinä sossuntädissä joka ei osaa duuniaan tehdä, eikä hänen asiakkaissaan.

Haluaisin kyllä nähdä sen sossuntädin, joka jakelee asiakkailleen autorahaa :D

Mutta jos naiset ovat yh-statuksella ja silti lapsia pullahtaa maailmaan vähintään vuoden välein.. Ja lasten isä "asuu" "asunnottomana" "kavereiden nurkissa" "työttömänä"..

Ai, säkin tunnet Mikon ja hänen perheensä? :D

(eli tuo on valitettavan yleistä monessa suomalaisperheessä, mäkin tiedän muutamia)

Tai sit ehkä heillä on erilaiset elämäntavat? Säästetään jossain muussa ja käytetään se sitten esim. siihen autoon ja lautasantenniin tmv.? Mä tiedän yhden perheen, jossa äiti on kotona ja mies on työssä, jota useimmat suomaliset ei suostu tekemään kun on niiiiiin huono palkka. Kummasti vaan he saavat rahaa niin hyvin säästöön, että joka vuosi on varaa matkustaa, lapsilla on aina nätit kunnon vaatteet, on kaunis koti jne.

Alkuperäinen kirjoittaja rikkaat rikastukoot:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Jos on rasisti niin ei pitäisi sitä noihin pieniin lapsiin kohdistaa, sillä he eivät ole voineet valita mihin elämä heidät tuo.
Mä myönnän ihan avoimesti, että lähettäisin kaikki työtä tekemättömät lusmut takaisin sinne mistä ovat tulleet. Meillä on täällä näitä sossun tapauksia tarpeeksi ihan omasta takaa niin miksi niitä pitäisi lisää haalia.

Oletko opettanut lapsillesi suvaitsevaisuutta? Sitä, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita ja jokaisella on oikeus normaaliin elämään?

Muoks. Jatkoa vielä: minkä ikäisiä lapsesi ovat?

esikoinen on 12 ja nuorempi on niin nuori ettei kyllä varmaankaan vielä omaa mitään mielipiteitä.
Suvaitsevaisuus ei mielestäni asia joka ei anna vapautta elää muiden siivellä.

Toivon, että olet opettanut 12veelle mitä oikeasti tarkoittaa toimiva yhteiskunta, heikompiosaisista huolehtiminen ja lähimmäisenrakkaus. Oletan, että sä et ole koskaan itse elänyt esim. äitiyspäivärahoilla tai muuten muiden siivellä? Vai onko sulla siihen jotenkin suurempi oikeus kuin muilla?

No, mä en itsekkään ajattele noin.Mikä vittu muka on toimiva yhteiskunta, jos kaikkia hyysätään?Lähimmäisenrakkaus?? bullshit! blaa blaa ja kaikkea kommari-demari paskaa!!
Itse olen suomen kansalainen, maksan isoja veroja, olen saanut äitiyspäivärahaa, mutta olen myös paljon maksanut, jotta muutkin ovat niistä voineet nauttia.

Toivotaan,että onnetar on elämässäsi edellen puolellasi ja avaisi vähän silmiäsi. Olet kuitenkin yksi kuudesta miljardista.

Tai sit ehkä heillä on erilaiset elämäntavat? Säästetään jossain muussa ja käytetään se sitten esim. siihen autoon ja lautasantenniin tmv.? Mä tiedän yhden perheen, jossa äiti on kotona ja mies on työssä, jota useimmat suomaliset ei suostu tekemään kun on niiiiiin huono palkka. Kummasti vaan he saavat rahaa niin hyvin säästöön, että joka vuosi on varaa matkustaa, lapsilla on aina nätit kunnon vaatteet, on kaunis koti jne.

Osalla voi varmasti ollakin näin,mutta en usko että kaikilla kuitenkaan,viitaten tuonne taaemmas kun näkyy joka päivä olevan tuota aikaa laumoissa pyöriä että tuskin töissä ovat,vaan rivitalon takapihoilla loistaa lautasantennit ja parkissa uudemmat autot kuin mihin meillä olis varaa vaikka molemmat töissä käydäänkin. Mut jos tästä nyt tappelu tulee kun mielipiteeni sanoin niin olkoon,palaan huomenna katsomaan taas. Iltavuoro odottaa-->

Yhteistyössä