Autoilusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Auto"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Auto"

Vieras
Oon lukenu palstaa ja yks jos toinenkin valittaa, että on ostanut lainalla/rahoitusyhtiön kautta kalliin auton, on lirissä maksuerien kanssa jne. Miksi ostatte kalliita uusia autoja, jos teillä ei ole varaa niihin? Onko se joku statussymboli? :D ei kai kaikilla voi olla niiiiin pitkät työmatkat, että on pakko olla lähes uusi kallis auto ja niin pieni palkka ettei sen maksusta selviäkään?

Itse olemme ekat autot ostaneet pankkilainalla+säästöillä, mutta nyt autot ovat jo velattomia. Nyt ollaan mietitty auton vaihtoa uudempaan, sen verran meinataan säästää ettei tarvii kuin jokunen tonni maksimissaan ottaa lainaa. Mun ei tarvii yrittää autolla näyttää muille mitään... Ja muta muutkin autot kuin ihan tuliterät on nykyisin ihan turvallisia...

Johtuiskohan siitäkin että merkillä on väliä tässäkin..

Eli jos ostaa halvemman hintaluokan auton niin ensimmäisenä missä tahansa siitä kuulee että paska auto. Auton merkki on siis statussymboli siinä missä esim. Ticketitkin. Ja kuka nyt haluaa muiden mielestä paskalla autolla ajaa? Ei kukaan, eli jos/kun on mahdollista niin se tietyn merkkinen mahdollisimman uusi tietenkin ostetaan. Ja sitten ollaan kusessa.

Nykyajan maailmankuvasta kertoo tämäkin jotain.

mä oon hämmästelly sitä että miten jotkut nuoret miehet laittaa aivan järkyttävän kalliita ja hienoja autoja vaikka ovat työttömyyskorvausten ja pätkätöiden varassa

Veljeni on juuri tällainen. Saa oikeasti ihan hyvät korvaukset+asumisentukea+toimeentulotukea! Maksettavana ei oo tyyliin kuin vuokra, auton kulut ja puhelin... Hyvin riittää laittaa autoon rahaa! Yhtään en oo katkera kun perheelllisenä saa lapsia hoitamalla paljon vähemmän :D

Ja siis ekalle vastaajalle, ei tää ollu mikään "mepäs ollaan autovelattomia, hähähäh", vaan ihan aidosti ihmettelen! Me ollaan tosiaan säästetty, esim veronpalautukset ym kerralla isommat summat et ollaan voitu autot ostaa ilman suuria lainoja. Siksi ihmettelen et miksi pitää ostaa uusi/lähes uusi auto jos rahaa ei ole? Emme mekään uutta autoa olisi voineet siis ostaa, mutta noin 3-5v vanhoja olemme hankkineet. Ja emme ole siis mitään rikkaita, ihan keskituloisia tai luultavasti sen alle menee tulot.

Meillä kaksi autoa, ei aivan uuden uusia enää kumpikaan, mutta toimivia ja omia.

Lapsen synnyttyä kolmisen vuotta sitten alkoi entinen auto olla tiensä päässä ja laitettiin näppärä, pieniruokainen ja luotettava kaupunkiauto täysin säästöillä (8000euroa), joka on paljastunut vuosien saatossa varmaksi vehkeeksi. Oli tarkoitus ajaa sillä tovi ja vaihtaa jämäkämpään ja uudempaa autoon, kun molemmat töihin palattaisiin minun äitiyslomani loputtua.

Niin siinä sitten kävi, että uudempi ja jämäkämpi auto ostettiin, jolla on hyvä ajaa pitempääkin matkaa. Säästöistä maksettiin suuri osa ja pieni laina sitten vielä kylkeen. Säästöönkin jätettiin vielä rahaa tulevaisuuden hankintoja ja yllätyksiä varten. Mutta tuota vanhempaa kaupunkiautoa ja kauppakassia ei tullut sitten myytyäkään pois, kun huomattiin että kyllä me kahta autoa tarvitaan.

Tätä jämäkämpää ja enemmän ajettavaa ykkösautoa tulee varmaan tuossa vuoden parin päästä vaihdettua. Nuo aiemmat autot siis hankittu äitiyslomani aikana ja minun sekä mieheni ollessa molempien määräaikaisina työelämässä. Nyt minulla on kuitenkin ollut vuoden vaihteesta asti vakinainen virka ja se helpottaa tuota säästöjen kerryttämistä ja lopulta auton vaihtoakin. Ei ne suuret tulot, vaan hallitut menot.

En minäkään ymmärrä sitä, että jotkut ottavat isoa velkaa taloon, autoon, remonttiin jne jne. ja sitten tuskailevat takaisinmaksun kanssa. Ei tuo oman talouden ja maksukyvyn arvioiminen tähtitiedettä ole.

Tämä on taas tätä suomi-asennettaa että pitää köyhäillä ja kun nähdään jollakin kallis auto niin se ei ole yhtä hyväksyttävää kuin halvan auton hankkiminen. Vaikka se 100 000 euron auto olisikin täysin velaton niin vähintään kommentoidaan että tarvitseeko oikeasti niin kallista autoa ja eikö se Toyota olisi riittänyt.

Miten teillä on niin tarkkaa tietoa muiden raha-asioista. Itse en tiedä edes sisaruksien pankkitilin saldoa tms joten jos heillä on kallis auto niin oletan toki että on ollut myös rahaa se hankkia. Oikeasti ei muidet asiat kiinnosta niin että pitäisi miettiä onko joku ulkopuolinen hankkinut autonsa velaksi vai ei.

No me puhutaan sisarusten kanssa raha-asioistakin, ne ei oo meillä mikään sen kummempi juttu kuin muutkaan asiat.

Ja täällä on jatkuvasti ketjuja missä pohditaan että mitä pitäisi tehdä, auton pito maksaa, vakuutukset maksaa ja lainassa on iso kuukausierä. Siksi aloin ihmetellä et miksi ihmiset ostaa kalliit autot osamaksulla/lainalla jos niihin ei ole varaa? Eikö sillon voi ajaa rutkummalla? :D ei vaan itselle tulisi tuollainen mieleen. Sinänsä mulle on ihan sama millaisilla autoilla kukin ajaa, jos olis varaa niin varmaan itsekin ajaisin jollain pirtsakalla uudella kuplalla :D nyt tyydyn ihan tavisautoon!

Yhteistyössä