Auton haltijuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nimetön nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nimetön nyt

Vieras
Ajattelin kysyä viisailta mammoilta kun ongelma on tällanen: miesystävä osti auton, johon halusi minun nimen haltijan kohdalle, sano että koska itellä on ulosotossa juttuja niin ei voi virallisesti ostaa autoa. Annoin luvan kun luotin. Ja sitten siis vakuutuskin on mun nimissä, mutta mies hoitaa ne ja sillä on paperit.

Mutta mutta. Miten pahaan pulaan mä voin tästä joutua? Välitä vähän rakoilleet viime aikoina, ja pelkään et jos välit menee kokonaan niin sotkua tulee.

Eli: mähän voin irtisanoa vakuutuksen jos haluan. Mutta miten saan nimen pois haltijakohdasta ja mikä on pahin sauraus siitä haltijuudesta jos mies alkaa eron jälkeen ilkeäksi? Mies siis kaveriltansa osti auton osamaksulla. En tiiä kaveristakaan mitään.

Enkä ole laittanu nimee mihinkään paperiin, onko auton haltija vaan joku joka merkitään paperiin ja sillä selvä?
Enkä tarvi saarnoja, tiiän ettei ollu fiksua. Mutta luotin ja halusin auttaa. Ja nyt mietityttää kaikki.
Miten mä voisin hoitaa itteni eroon autosta?

Vakuutukset voit katkaista milloin vain, luottohäiriöinen ei saa vakuutuksia. Haltijana sulle tulee autoverot, kameratutkaan ajoista seuraavat sakot (ellet pysty todistamaan kuvan perustella ettet ole kuskina) ja parkkisakot. Nämä keksin nyt alkuun.

Luulisi että haltijuudesta pääsee eroon jos katsastuskonttorille menet tilanteen selittämään, jos siis mies alkaa, tai epäilet että alkaa, aiheuttaa ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön nyt;22088933:
Edellinen omistaja on edelleen omistaja, kai vaihtaa sen sit kun auto on maksettu kokonaan.

Sut on vain lisätty haltijaksi jonkun toisen autoon, jonkun jota et edes tunne? Soita sinne katsatuskonttorille ja hanki nimesi pois siitä, tuosta ei seuraa mitään muuta kuin ongelmia..

Miehellä on luottohäiriömerkintä, tai siis kai on kun on ulosottoa.
Mutta pitäähän auto-/liikennevakuutus saada silti, on mulla kavereita joilla on merkintä ja silti auto ja siinä vakuutus.

Ite vaan en merkintää haluu, ainakaan tästä.

ja siis mies autoa ajaa, ite en sitä autoa nää ku sillon ku tarviin kyydin.
Tuntuu kyllä omituiselta nyt kun miettii. Miksköhän annoin laittaa nimen siihen... :(

No niin, olet vain auton haltia, et siis voi myydä sitä mihinkään. Myöskään vakuutusta et saa poikki, koska rekisterissä olevassa autossa on pakko olla vakuutus.

Toki voit laittaa auton seisontaan, jolloin vakuutsmaksua kuten myöskään veroja ei mene, mutta tuohonkin tarvitset auton papereista ilmoitusosan ja siinä tulee olla omistajan allekirjoitus.

Tokihan jos teille ero tulee, ei miehelläsi ole mitään sijaa autoon, kun ei sitä sen enempää omista kuin hallitsekkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön nyt;22088933:
Edellinen omistaja on edelleen omistaja, kai vaihtaa sen sit kun auto on maksettu kokonaan.

Mun muistaakseni omistaja vastaa ensisijaisesti autonkuluista ellei toisin sovita (esim rahoitusyritysten kanssa), sun pitäis saada auton luovari käsiis jotta voisit poistaa itsesi haltijan paikalta, muuten voi olla vaikeempi juttu.

Jos on luottotiedoissa merkintä saa kyllä vakuutuksen, mutta vain liikennevakuutuksen, mitään vapaaehtoisia lisiä siihen ei saa, toiseksi pitää maksaa vuoden vakuutusmaksu kerralaa etukätteen, jatkossa sitten voi asiakas valita monessako erässä vakuutuksen maksaa.

Mun muistaakseni omistaja vastaa ensisijaisesti autonkuluista ellei toisin sovita (esim rahoitusyritysten kanssa), sun pitäis saada auton luovari käsiis jotta voisit poistaa itsesi haltijan paikalta, muuten voi olla vaikeempi juttu.

Voi hitto. Ja joo eron sattuessa miehellä ei oo osaa autoon paitsi että se ajaa sillä enkä mä tiedä miten mä auton nappaan joltakin pois. Eikä me olla ees avoliitossa. Enkä mää muista rekkariakaan nyt. Hiton hitto.
joo mulle tuli vakuutuspaperit kun vakuutus on mun, mutta mä annoin paperit miehelle kun en halunnu sen juttuja hoitaa ja se maksaa vakutukset. Ja niinku autonkin.

Sinulla on oikeus myydä se auto jos haluat, minkä merkkinen auto se on ja minkä ikäinen, voin ostaa sen sinulta kohtuuhintaan pois?

Heh, et tosiaankaan voi myydä toisen omistamaa autoa. Sä oot "vaan" haltija eli saat käyttää autoa ja maksut tulee sun nimellä. Sulla pitäis olla rekisteriotteen kakkososa, jolla saisit itsesi pois. Nyt kun auto on rekattu niin et siellä on se joku omistajana ja sinä haltijana niin rek.ote tulee sulle ja se kakkososa menee sille jollekin omistajalle. Sun mies ei voi saada vakuutuksia mistään jos on luottotietohäiriöitä. Liikennevakuutus on pakollinen ja sitä ei voi katkaista sulta muuten kun että et enää ole haltija. Vapaaehtoisia vakuutuksia tuskin on otettu, mutta jos on niin ne sä voit kyllä katkaista.

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön nyt;22089031:
Voi hitto. Ja joo eron sattuessa miehellä ei oo osaa autoon paitsi että se ajaa sillä enkä mä tiedä miten mä auton nappaan joltakin pois. Eikä me olla ees avoliitossa. Enkä mää muista rekkariakaan nyt. Hiton hitto.
joo mulle tuli vakuutuspaperit kun vakuutus on mun, mutta mä annoin paperit miehelle kun en halunnu sen juttuja hoitaa ja se maksaa vakutukset. Ja niinku autonkin.

No jos se sen maksaa ja siirtää sun nimiis kokonaan niin sit se auto on sun. Noi vakuutusjutut kannattais kyl itse maksaa tai pyytää niistä kuitti jos vähänkään epäilyttää. Pistä rekkari ylös ja jos siihen menee et on sun nimissä ja teillä tietämättömillä niin ilmota varastetuks.

Heh, et tosiaankaan voi myydä toisen omistamaa autoa. Sä oot "vaan" haltija eli saat käyttää autoa ja maksut tulee sun nimellä. Sulla pitäis olla rekisteriotteen kakkososa, jolla saisit itsesi pois. Nyt kun auto on rekattu niin et siellä on se joku omistajana ja sinä haltijana niin rek.ote tulee sulle ja se kakkososa menee sille jollekin omistajalle. Sun mies ei voi saada vakuutuksia mistään jos on luottotietohäiriöitä. Liikennevakuutus on pakollinen ja sitä ei voi katkaista sulta muuten kun että et enää ole haltija. Vapaaehtoisia vakuutuksia tuskin on otettu, mutta jos on niin ne sä voit kyllä katkaista.

Heh heh, ei se ihan noinkaan mene, jos on haltijana voi myydä auton pois kunhan ostaja maksaa jäljellä olevan summan auton omistajalle jota ei mainittu tuossa ensimmäisessä viestissä, ja sitä kautta auton omistus siirtyy uudelle ostajalle, oletko kuullut loppuvelan lunastuksesta ikinä??

Haltija on verovelvollinen autosta ja vastaa ensisijaisesti kuluista muutenkin. Jos autolle ei ole merkitty haltijaa, sitten ne ovat luonnollisesti omistajan velvollisuuksia.

Heh heh, ei se ihan noinkaan mene, jos on haltijana voi myydä auton pois kunhan ostaja maksaa jäljellä olevan summan auton omistajalle jota ei mainittu tuossa ensimmäisessä viestissä, ja sitä kautta auton omistus siirtyy uudelle ostajalle, oletko kuullut loppuvelan lunastuksesta ikinä??

En nyt ihan ymmärrä miten voi myydä auton ilman ilmoitusosaa ja sen kanssakin ilman henkilön allekirjoitusta joka auton omistajaksi on rekisteriin merkitty?

No jos se sen maksaa ja siirtää sun nimiis kokonaan niin sit se auto on sun. Noi vakuutusjutut kannattais kyl itse maksaa tai pyytää niistä kuitti jos vähänkään epäilyttää. Pistä rekkari ylös ja jos siihen menee et on sun nimissä ja teillä tietämättömillä niin ilmota varastetuks.

ei se sitä mun nimiin siirrä kun se on sen auto. Mun nimi vaan kummittelee niissä papereissa ja sik en vakuutuksii halunnu maksaa ku en käytä autoo.
Eli mä en voi ees soitaa vakuutuyhtiöön ja katkasta vakuutusta kun oon vaan haltija?

Nyt ku on miettiny ni alkanu ihmetteleen mihin jamaan sitä voi joutua tahtomattaan. Mies kyllä kysy mun luvan, mut periaatteessa ois voinu tehä saman luvatta, ois vaan poiminu vakuutukirjat postista ni en ois tienny mitään... :/

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön nyt;22089120:
ei se sitä mun nimiin siirrä kun se on sen auto. Mun nimi vaan kummittelee niissä papereissa ja sik en vakuutuksii halunnu maksaa ku en käytä autoo.
Eli mä en voi ees soitaa vakuutuyhtiöön ja katkasta vakuutusta kun oon vaan haltija?

Nyt ku on miettiny ni alkanu ihmetteleen mihin jamaan sitä voi joutua tahtomattaan. Mies kyllä kysy mun luvan, mut periaatteessa ois voinu tehä saman luvatta, ois vaan poiminu vakuutukirjat postista ni en ois tienny mitään... :/

Ei kai se lopullisesti kaverin nimiin jää?

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön nyt;22089120:

Sä voit katkaista vakuutukset mutta 7pv sisällä pitää jonkun toisen ottaa siihen liikennevakuutus tai sun vakuutuksen irtisanominen raukeaa. Oli aakken sivuilla.

Yhteistyössä