Auton renkaista... Mitäs tekis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Kun olis aiheellista varmaan laittaa jo talvirenkaat autoon. Mulla vaan on ongelma, en osaa päättää mitä tekis.

Eli, mulla ei ole vanteita talvirenkaisiin, vanhat renkaat on ja niillä on pari talvea ajettu. Nastarenkaat, hyvässä kunnossa. Jos ne laittais alle niin tarvis tietty vaihtaa ne noiden kesärenkaiden vanteille.
Tai sitten ostais kokonaan uudet renkaat. Mutta kannattaako sekään, kun noilla vanhoilla ajaa viellä yhden talven.

Kannattaako farkkufordiin pitää eteläsuomessa talvella nasta- vai kitkarenkaat? Oon ihan tumpelo näissäkin asioissa, ja siksi kyselen...

kitkarenkaat on paremmat. täällä etelässä kun tuppaa puolitalvea olemaan tiet ihan sulia ja nastat vaan kuluu turhaan. ja iso plussa on vielä että kitkat saa olla alla ympäri vuoden joten ei oo joka syksy ja kevät sitä renkaanvaihtorumbaa.

Kannattaa ostaa vaikka romikselta toiset vanteet. Renkaan veivaaminen vanteelta pois ja takaisin rasittaa renkaan "kenkää", eli sitä osaa joka vastaa vanteeseen, siinä määrin että rengas voi olla käyttökelvoton jo ennen kuin se varsinaisesti on kulunut loppuun.
Syksyiset ja keväiset renkaanvaihdot on paljon helpompia kun aina ei tarvitse teettää vannetyötä.

Kuinka paljon ajettavuudessa on eroa kitkoilla ja nastoilla?
Triplaisä, viimekeväänä oltiin ostamassa vanteita, niin oli siel liikkeessä käyny joku sekaannus ja meille oli vaan kolme vannetta :) Mut joo, ton vaihtoehdon olin jo unohtanut.
Toisaalta, en aatellu ajaa noilla renkailla enää kuin tän talven...

Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa harmaana:
kitkarenkaat on paremmat. täällä etelässä kun tuppaa puolitalvea olemaan tiet ihan sulia ja nastat vaan kuluu turhaan. ja iso plussa on vielä että kitkat saa olla alla ympäri vuoden joten ei oo joka syksy ja kevät sitä renkaanvaihtorumbaa.
Enemmän tämä on iso miinus sillä kitkarengas on kelvoton kesärengas. Sadekelillä se on jopa vaarallinen koska pidon menetettyään se ei ole enää hallittavissa kuten oikea kesärengas.
Kitkarenkaan kumilaatu on erittäin pehmeää joka kuluu kesäkuumalla asvaltilla nopeasti joten seuraavaksi talveksi alla on valmiiksi kunnon kusiluistimet.

Toki kitkarengas antaa enemmän pelivaraa renkaanvaihtohässäkkään eli ei tarvitse jonottaa rengasliikkeeseen pahimpaan ruuhka-aikaan mutta minun valintani on ilman muuta nastarengas.

kitkarengas vaan on niin pehmeä että se kuluu kesässä kauheen paljon.. samoin sen vedesyrjäytyskyky ei ole todellakaan sam mitä kesärenkaissa, mitkä on suunniteltu juuri syrjäyttämään vettä. jos haluat ajaa turvallisemmein, ostat talveksi kitka-nastat ja kunnolliset kesärenkaat samoin. ajatelkaas nyt et se peltiboxi on noin 4kämmenen-kokoisella alalla kiinni tiessä..

Nastat ehdottomasti, koska juuri täällä Etelä-Suomessa on pääkallokelejä, joilla kitkat eivät pidä yhtään. Jos olisikin kunnon lumi- ja pakkastalvia, niin kitkat olisivat paremmat, mutta näillä etelän vesikelien kiillottamilla jääkaduilla vain nastat pitävät.

Enemmistö siis kannattaa nastoja... Jotenkin tuntuu vaan kurjalta täällä etelässä kun ei välttämättä ikinä tiet ole jäässä. Sit niitä nastoja sinkoaa ikkunoihin... Noh, kumpi sit on pienemi paha, nastoilla oon tottunu ajelee.

Kiitos kommenteista, lisääkin saa laittaa :)

Siis miksi et sitten vaihdata niitä kesärenkaiden vanteille jos muutenkin vain tän talven meinasit ajaa?
Tai sitten hommaa tänä vuonna jo ne toiset vanteet, niin ens vuonna ei tarvi hommata kun uudet talvirenkaat jos sinä niille molemmille omat vanteet haluat.

Ja se, että jos niitä vanteilta toisille vaihtelee toki rasittaa rengasta mutta talvirenkaan "elinaika" ei muutenkaan ole asiantuntijoiden mukaan kun pari vuotta, eli sen aikaa se kumiosa siitä on hyvä.

Voithan toki kitkatkin valita, mutta muista sitten vesi-jääkeleillä jättää auto suosiolla kotiin, jos et halua ajaa muiden seassa 'kesärenkailla'. Esim. jäistä ylämäkeä on turha yrittääkkään kitkoilla. Samoin jarrutuksissa kitkat eivät pidä yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Enemmistö siis kannattaa nastoja... Jotenkin tuntuu vaan kurjalta täällä etelässä kun ei välttämättä ikinä tiet ole jäässä. Sit niitä nastoja sinkoaa ikkunoihin... Noh, kumpi sit on pienemi paha, nastoilla oon tottunu ajelee.

Kannattaisko ostaa laadukkaammat rekaat jos nastoja muka irtoaa renkaista!
En ole eläissäni nähnyt moista ja oliskin hyvä jos olis irronnut niin ei sitten olis vanhoja talvirenkaita nyppiessä niin kova homma.

Mustaajäätä ei oikein hyvin näe.
Talvella on yleensä pakkasta ja melko usein myös märkää = tiet jäässä vaikka ei välttämättä siltä näytäkkään.

Kyllä siellä etelässä sitä räntääkin aika usein talven aikana sataa jos ei varsinaisesti lunta tule.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Enemmän tämä on iso miinus sillä kitkarengas on kelvoton kesärengas. Sadekelillä se on jopa vaarallinen koska pidon menetettyään se ei ole enää hallittavissa kuten oikea kesärengas.
Kitkarenkaan kumilaatu on erittäin pehmeää joka kuluu kesäkuumalla asvaltilla nopeasti joten seuraavaksi talveksi alla on valmiiksi kunnon kusiluistimet.

Toki kitkarengas antaa enemmän pelivaraa renkaanvaihtohässäkkään eli ei tarvitse jonottaa rengasliikkeeseen pahimpaan ruuhka-aikaan mutta minun valintani on ilman muuta nastarengas.

Peesi!!! Ja joo, olen samaa mieltä siinä, että kitkat vois olla siinä kivammat kun täällä tiet on sulia suurimman osan ajasta, mutta sen kerran kun tulee se musta jää ja liukas ja auto menee pellolle/ojaan/toista autoa päin, pahimmassa tapauksessa lapsille tulee vammoja ja itsellekin, niin siinä vaiheessa tulee se katuminen että olisi pitänyt ostaa ne nastat jotka pitävät jäällä paremmin. Tämä on minun mielipiteeni ja siksi ehdottomasti nastat.

Noh, mulla ei oo ikinä nasta lentäny kenenkään ikkunaan ja kenenkään nasta ei ole omaan ikkunaan lentäny..

Kuinka paljon ajettavuudessa on eroa kitkoilla ja nastoilla?
Triplaisä, viimekeväänä oltiin ostamassa vanteita, niin oli siel liikkeessä käyny joku sekaannus ja meille oli vaan kolme vannetta :) Mut joo, ton vaihtoehdon olin jo unohtanut.
Toisaalta, en aatellu ajaa noilla renkailla enää kuin tän talven...

Ettekö saaneet sitä neljättä vannetta kun asian huomasitte?

Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:

Noh, mulla ei oo ikinä nasta lentäny kenenkään ikkunaan ja kenenkään nasta ei ole omaan ikkunaan lentäny..

Mutta kyllä niitä välillä renkaista puuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:

Mutta kyllä niitä välillä renkaista puuttuu.

Väitinkö että ei puutu? Sanoin vaan että itelle ei oo näin vielä käyny.. Onhan mun toisen auton takarenkaat melkeen nastattomat kun ne on lennelly siellä, ja tiedän jopa tarkan kohdan missä lensivät kaikki.

Edit. Ehkä huonosti sanottu ettei mun nastat toisten ikkunoissa, mutta omassa ikkunassa ei oo ollu.

Mä en ymmärrä ihan näitä vastauksia. Nasta toimii hyvin, jos sillä on joku paikka pureutua - eli kunnolla jäätä. Kitka taas toimii paremmin asfaltti+mustajää tapauksessa.

Talvella, oli mitä oli alla, niin kannattaa ajaa ennakoiden. Kitkoilla pärjää ihan hyvin, kun omistaa rauhallisen kaasujalan. Isäni on jo vuosia ajanut kitkoilla ja minäkin olen sitä autoa lainannut talvella päätymättä lumikasaan. Ainoastaan kerran on se auto jäänyt mäkeen. Tapahtumapaikka parkkipaikka mäessä ja uutta pöperölunta oli tullut nilkkoihin saakka. Piti työntää autoa vähän liikkeelle.

Makuasia.

Kitkoilla ympäri vuoden?

Kevään karkeat tienpinnat kuluttavat kaikkia renkaita erityisen paljon. Kitkarengas on suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät täytä hyvälle kesärenkaalle asetettuja vaatimuksia. Kesärenkaat ovat taloudellisin ja turvallisin vaihtoehto kesäkäyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kitkoilla ympäri vuoden?

Kevään karkeat tienpinnat kuluttavat kaikkia renkaita erityisen paljon. Kitkarengas on suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät täytä hyvälle kesärenkaalle asetettuja vaatimuksia. Kesärenkaat ovat taloudellisin ja turvallisin vaihtoehto kesäkäyttöön.

Kitkat kuluvat kyllä kesässä ihan sileiksi. Ne siis antavat joustavuutta kevääseen ja syksyyn eniten.

Yhteistyössä