Auts mun tissejä... Maito nousi eilen... Tästä ei tuu mitään...

Pyhä jysäys

Aktiivinen jäsen
13.06.2008
4 298
0
36
On ihan vähän kipeet... :/
Ja sattuu ihan hitosti kun vauva yrittää imeä.
Sama juttu oli esikoisen kanssa.
Sillon 3 viikkoa hampaat irvessä ja itku kurkussa yritin imettää kivikovista rinnoista ja ei saanut ikinä tarpeeksi maitoa, oli alusta asti myös pulloruokinnassa.
Nyt on mennyt täysin samallalailla.
Lypsämällä en saa mitään ulos (oikeesti tunnin lypsämisen tulos on joku vaivaset 5ml...)
Mut sit yht'äkkii maitoo purskahtelee oikein suihkuna...
Mieli ei tee yhtään yrittää imettää ku sattuu niin saakutisti ja se tuntuu olevan täysin turhaa koska kuitenkin joudutaan antaa heti pullosta korviketta.
Mietin nyt sitten että annako vaan olla vai yritänkö taas jaksaa itku kurkussa kipujen kanssa että edes muutaman tipan sais äidinmaitoo.

Haudo lampimällä ennen imetystä. Siis otat vaikka käsipyyhkeen, kastat lämpimään veteen ja haudot sillä 10 minuuttia ennen oletettua imetystä. Autto mulla tohon kun maito jämähti rintoihin eikä tullu ulos.

Osta kaali ja laita kaalenlehdet rinnoille imetyksen välillä. Yritä jaksaa jatkaa, pienikin pisara äidin maitoa on hyväksi sille pienelle ihmiselle.

Kokemuksesta tiedän kuinka rankkaa ja turhauttavaakin on imettää vähiä määriä ja saitten tankkautaa pullolla.

Auts, muistan tuon tuskan. Mulla se kesti järkyttävät 4 viikkoa. Mutta sen jälkeen imettäminen alkoi sujua ihan ongelmitta.
Minä käytin alkuun kaalinlehteä, lansinohia ja bepanthenia. Suihkuun mennessä tuljasin kunnon kerrokset rasvaa, jottei kävisi vesisuihku kipeää. Ilmakylpyjä kannattaa myös muistaa antaa.

Nyt sinun rintasi ovat täynnä maitoa, joten älä vielä pullolle mene. Yritä ottaa lämmin suihku ennen imetystä, hieroa rintoja. Kuulostaa sille ,että maitotiehyeet ovat tukossa, ja maito ei löydä tietä ulos. Hiero rintoja nännejä kohti, kokeile käsin lypsää...älä koneella. Sillä harvoin saa maitoa irtoamaan. Kun rinnat hieman pehmenevät, saa vauvakin otteen. On vaikeaa saada otetta kivikovasta rinnasta. Itsellänikin auttoi juuri lämpö kivikoviin rintoihin. Voit kokeilla myös lämpimiä kaurapusseja, lämpötyynyjä... Syntosinon voi auttaa myös. Pyydä resepti lääkäriltä. Se on ihan vaaratonta oksytosinhormonia, joka auttaa maidon herutuksessa. Onnea matkaan!!!!

Jos mahdollista ni mene kämpimään/kuumaan suihkuun ja koita siellä lypsää suurimmat paineet pois ja imetä vasta sitten. Itsellä oli sama juttu kun maito nousi niin rinnat oli niin pinkeinä ja kipeät, että lapsen oli paha imeä ja mua SATTUI. Kun sain tolla tavalla vähän helpotettua painetta, niin jo oli helpompi imettää. Tosin tätä kikkaa käyttäessä olisi tosi näppärää, jos kotona olis toinen aikuinen lapsen kanssa suihkun ajan. Mulla helpotti toi pahin pinkeys parissa päivässä.

Tarkista että imuote on oikea! Kuulostaa siltä että ekan kanssa ei ollut jos ei vauva saanut sieltä maitoa. Kun ote on kunnossa alkaa homma toimimaan, ilman kipua. Älä luovuta!

Lämpimään suihkuun ennen syöttöä, hopi, hopi. Tyhjennät siellä käsin vähän pahimpia pingotuksia, niin syöttö helpottuu. Jos nännit ovat liian kipeät syöttämiseen, kannattaa kokeilla rintakumeja.

Hei, mulla nousi toissa yönä ja tissit oli kuin tiiliskivet, sattu pirusti kun vauva yritti imeä mikä ei tietysti onnistunut kun oli niin pinkeät. Laitoin lämpimät (siis melkein kuumat) kääreet rinnoille ja hieroin niitä. Sen jälkeen sähköisellä rintapumpulla tyhjensin (onneksi löyty lähipiiristä sellainen). Kyllä helpotti oloa!!!! Vielä pieniä muhkuroita mutta vauvakin alkoi onneksi imeä kun on "löysemmät".

Alkuperäinen kirjoittaja Määä:
Tarkista että imuote on oikea! Kuulostaa siltä että ekan kanssa ei ollut jos ei vauva saanut sieltä maitoa. Kun ote on kunnossa alkaa homma toimimaan, ilman kipua. Älä luovuta!

Ei välttämättä. Imuote tarkistettiin vauvalta ziljoona kertaa ja aina se oli oikea, mutta silti sattui.

Lämpimässä suihkussa oon käynyt ennen imetystä, ei tehoa.
Kaalinlehdet on puolet päiväst tissien päällä ja toisen puolen on lämmin märkä pyyhe. Ei auta.
Täytyy yrittää käsin lypsää, sitä en oo kokeillut ja tuota hieromista mitä joku neuvoi.

Niin ja joku kysyi vauvan ikää niin hän on 4 päivää vanha.

Kiitos vinkeistä, josko tää tästä...

Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:

Ei välttämättä. Imuote tarkistettiin vauvalta ziljoona kertaa ja aina se oli oikea, mutta silti sattui.

Joo esikoisel meillä sama juttu, imuote tarkastettiin useesti ammattilaisen toimest ja silti meilläki sattui.
Ja nyt vauva kyllä useesti ottaa aluksi väärän otteen mutta huomaan sen kyllä ja korjautan sen, mutta silti sattuu.

Tuo mitä joku epäili, että olisi tukossa ettei maito löydä ulos kuulostaa siltä että niin vois olla mulla.

Mulla autto lämmin/kuuma suihku. Synnärillä käskettiin mennä niin kuumaan suihkuun ku vaan pystyy ja siellä lypsää. Helpotti kummasti oloa ja auttoi vauvaakin. Imetysten välillä kylmiä kaalinlehtiä.

Käsin lypsäminen on nytkin ensiapuna, jos tuntuu että tissit räjähtää, pumpulla ei irtoa ku pari tippaa.

Älä jätä imetystä nyt, kun sulla kerran maitoa on. Parempaa se vauvalle on ku korvike, vaikka sitten pienetkin määrät! TSEMPPIÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja älyväläys:

Tyhjensitkö siellä myös vähän käsin, että pehmenevät ja saa paremmin syömisotteen. Alkuviikot voi tehdä kipeää syöttäessä, mutta kunhan se tasaantuu, on helppoa. Jos tekee oikein kipeää, niin kannattaa kokeilla myös toisenlaista imetysasentoa, esim. lapsi vieressä jalat oman pääsi suuntaan, tehokkain imu suuntautuu silloin eri paikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lämpimään suihkuun ennen syöttöä, hopi, hopi. Tyhjennät siellä käsin vähän pahimpia pingotuksia, niin syöttö helpottuu. Jos nännit ovat liian kipeät syöttämiseen, kannattaa kokeilla rintakumeja.

Ihan ok..mut mä en ainakaan ehdi tunnin kahden välein suihkuun.
Mikrossa lämmitettävä juväpussi on oiva tohon tilanteeseen. Se ainakin mulla toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja älyväläys:

Tyhjensitkö siellä myös vähän käsin, että pehmenevät ja saa paremmin syömisotteen. Alkuviikot voi tehdä kipeää syöttäessä, mutta kunhan se tasaantuu, on helppoa. Jos tekee oikein kipeää, niin kannattaa kokeilla myös toisenlaista imetysasentoa, esim. lapsi vieressä jalat oman pääsi suuntaan, tehokkain imu suuntautuu silloin eri paikkaan.

En oo tota käsintyhjentämistä tajunnut yrittää :headwall:
Kohta suihkuun kun sektiohaavaakin tarvii suihkutella niin yritän sitten.
Toivottavasti se auttas.
Ihan mielelläni imettäisin, mutta en näiden kipujen kanssa.

Ei pidä paikkaansa..Mulla kahdella viimisellä ollu oikein hyvä ote ja piru kun on tissejä kirvelly ja kivistänyt ekan kuukauden..

On ihan normaalia,että nänneihin sattuu,kun imetätä. Se helpottaa 2-4 viikossa. Tissien pitää tottua vauvan imuun. Ei kannata heti lähteä antamaan korviketta.

Itsekin muistan, että imetin vauvaa ensimmäiset 2 viikkoa kyyneleet silmissä,niin kipeää teki. Sitten imetys alkoi sujumaan ja imetän 1v tyttöä vieläkin.

Yhteistyössä