Auttaakaa please! Vauvan nukkumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapsi on 9kk vanha ja herää joka yö kolmen aikaan ja saan hänet nukahtamaan vasta klo 5-6. Kuukauden verran ollaan käyty unikoulua, mutta joskus ei ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin antaa maitoa. Lapsi syö ja nukkuu päivän aikana neuvolan suositelmien mukaan, eikä huoli enempääruokaa. Hän ei varsinaisesti itke paljon yöllä jos olen hänen sänkynsä luona. Liikkuu vaan levottomasti ja yrittää kiivetä seisomaan. Tätä siis jatkunut kuukauden ja olen aivan poikki.

Onko kokemuksia mikä olis auttanut tai alanko etsiä syytä muusta kuin nälästä?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ala vain nukkumaan tai esitä nukkuvaa jos ei kerta pidä ääntä. Niin minäkin tein ja lapsi kohta teki perästä samoin kun kyllästyi yksin kukkumaan.

Muuten hyvä, mutta hän nousee seisomaan eikä pääse itse alas. Jos on meidän sängyssää kiipeilee päälle ja meinaa lentää lattialle.

Ala vain nukkumaan tai esitä nukkuvaa jos ei kerta pidä ääntä. Niin minäkin tein ja lapsi kohta teki perästä samoin kun kyllästyi yksin kukkumaan.

Tämä on toiminut myös meillä. Vauva väliin ja kumpikin esittää nukkuvaa, ei kukaan kauan jaksa yksin mölistä.
Ja oletko varma, että ne neuvolan päiväuni ja ruokarytmi ohjeet sopivat juuri sinun lapsellesi? Voisiko olla, että ei tarvi päivällä enää niin paljon unta, olisiko jo aika siirtyä yksiin pidempii päiväuniin esim?
Onko lapsi tyytyväinen rytmiinsä, vai onko syöminen/nukkuminen päivällä työllästä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Muuten hyvä, mutta hän nousee seisomaan eikä pääse itse alas. Jos on meidän sängyssää kiipeilee päälle ja meinaa lentää lattialle.

Nilkasta kiinni ja vauva takaisin väliin, mutta ei valoja eikä puhetta.
Toisaalta mä en kyllä näe siinäkään mitään pahaa, jos antaa sen maitopullon vauvalle. Meillä 2v saa vielläkin yöllä tissiä :saint:

Ymmärrän väsymyksesi!
Meidän vauva tulee ensi viikolla jo 11kk. Hän syö edelleen 2-3 kertaa yössä. Tarkoituksena oli lopettaa yösyötöt, mutta sitten hän sairasteli ja vieroittaminen siirtyi. Ensi viikolla sen kuitenkin teemme!
Tyttö herää öisin 2-3 tunnin välein ja saattaa valvoa reilun tunninkin. Hän nousee seisomaan ja kiljuu täyttä kurkkua siihen saakka kunnes hänet otetaan syliin :( Olen hänet usein syöttänyt ja sitten hän saattaakin rauhoittua, mutta usein havahtuu taas 10min päästä.
Tätä on kestänyt jo lähes 2kk ja olemme todella väsyneitä. Tuntuu siltä ettei voimavarata yksinkertaisesti riitä, kun emme saa koskaan nukkua edes 3h putkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja vierasvain:
Ymmärrän väsymyksesi!
Meidän vauva tulee ensi viikolla jo 11kk. Hän syö edelleen 2-3 kertaa yössä. Tarkoituksena oli lopettaa yösyötöt, mutta sitten hän sairasteli ja vieroittaminen siirtyi. Ensi viikolla sen kuitenkin teemme!
Tyttö herää öisin 2-3 tunnin välein ja saattaa valvoa reilun tunninkin. Hän nousee seisomaan ja kiljuu täyttä kurkkua siihen saakka kunnes hänet otetaan syliin :( Olen hänet usein syöttänyt ja sitten hän saattaakin rauhoittua, mutta usein havahtuu taas 10min päästä.
Tätä on kestänyt jo lähes 2kk ja olemme todella väsyneitä. Tuntuu siltä ettei voimavarata yksinkertaisesti riitä, kun emme saa koskaan nukkua edes 3h putkeen...

Kamalaa! Toivottavasti vieroitus onnistuu pian ja saatte nukkua!

Ymmärrän väsymyksesi!

Tiedän, että moni on periaatteessa tätä vastaan, mutta vauva viereen vaan!
Kyllä se nukkuminen on tärkeämpää kun se, että tehdään niinkun "kuuluu". Esikoisen aikaan koitin vielä jonkunverran nukuttaa sitä omassa sängyssä, kun niin nyt vaan kuului tehdä, yhtäämn järkevää syytä en siihen itse keksinyt, mutta kun odotin toista ja esikolla oli 8-kuisena kova eroahdistuskin kun viellä tissimaito muuttui ihan kelvottomaksi raskauden takia, hän ei sitä enää huolinu, niin mvauva alkoi yksiselitteisesti nukkua välissä ja maitopullo oli sängynvieressä tuuletusikkunan välissä. Jos vauva heräs yöllä, sai sieltä maitopullon käteen ja kukaan ei joutunu heräämään "oikeasti", ei edes vauva. Ei valoja, eikä puhetta, mutta vieressä olo on kuitenkin turvallinen ja jos se maitohuikka rauhottaa, niin antaa vauvan ottaa se vaan, mutta järjestää sen niin, ettei sen takia tarvi nousta ja laittaa valoja.

Juurikin niin olemme tehneet että pidämme nilkasta kiinni tai kättä lapsen päällä ettei riehu. Nukahtaminen kestää kuitenkin pari tuntia. Kai se on sitten pakko jatkaa maidon antamista, vaikka tuntuu ettei enää olisi periaatteessa tarvis kun on niin iso tyttö jo. Kiitos LisaMarie vastauksista. Kokeilen jos lapselle riittäisi yhdet päiväunet.

poika nyt 9 kk, unikoulutusta ollaan yritetty nyt kuukauden ja sairastettu yks flunssa välissä... ei vaan auta. Ei vieressä nukkuminen eikä omassa sängyssä senkään vertaa. Mä oon todella väsynyt, kun poitsu nukkuu päivisin vaan lyhkäsiä unia (kahdet) n. 20 min kerrallaan ja esikoisen kanssa on kaikenlaisia oikeasti pakollisia menoja.
En saa syömään enempää, pulloa tai tuttia ei huoli. Ei oikein tunnu oikealta sekään että 'koulutettaessa' täytyy toisen meistä nukkua pojan kanssa olkkarin sohvalla ettei herätetä esikoista. Enkä kyllä saa nukuttua silloinkaan kun mies on unikouluvuorossa.....

|O |O |O

Meillä vauva ei rauhoitu edes viereen. Hänelle meidän sänky on semmmoinen peuhauspaikka eli siellä hän nukkuu vielä huonommin kuin omassa sängyssään...

No voi!
Mä olen sitämieltä, että nukkuminen on niin tärkeää -myös sille lapselle- että kaikki keinot on sallittuja kokeiltaviksi, mitä ikinä keksii!
Mutta kovin usein ja paljon pikkuinen teillä jaksaa yöllä kukkua! Voisiko olla, että ei tarvi enää päivällä yhtä paljon unta tai että uniaikaa illalla voisi siirtää myöhemmäksi?
Mä olen sinänsä huono neuvomaan, että meillä ei kauheaa yötrafiikkia ole koskaan ollu, mutta uskon että yksi syy siihen on, ettei meillä ole koskaan ollu rytmejä, vaan kun lapset on tuyllu väsyneen oloiseksi, ne on laitettu nukkumaan ja ovat saaneet herätä koska heräävät, niin päiväunille kun illallakin. On koitettu mennä sen oman unirytmin mukaan.
Eli jossain vaiheessa on aika, jolloin välillä nukutaan 2 kertaa päivässä, välillä vaan yksi ja meillä nyt vajaa 2-vuotias on siinä vaiheessa, että välilä nukkuu päiväunet, välillä ei, riippuu yöunista. Jos nukkuu yöllä yli 12 tuntia, ei nuku päiväunia, jos taas herää aamulla aiemmin, nukkuu päiväunet.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Meillä vauva ei rauhoitu edes viereen. Hänelle meidän sänky on semmmoinen peuhauspaikka eli siellä hän nukkuu vielä huonommin kuin omassa sängyssään...

No voi!
Mä olen sitämieltä, että nukkuminen on niin tärkeää -myös sille lapselle- että kaikki keinot on sallittuja kokeiltaviksi, mitä ikinä keksii!
Mutta kovin usein ja paljon pikkuinen teillä jaksaa yöllä kukkua! Voisiko olla, että ei tarvi enää päivällä yhtä paljon unta tai että uniaikaa illalla voisi siirtää myöhemmäksi?
Mä olen sinänsä huono neuvomaan, että meillä ei kauheaa yötrafiikkia ole koskaan ollu, mutta uskon että yksi syy siihen on, ettei meillä ole koskaan ollu rytmejä, vaan kun lapset on tuyllu väsyneen oloiseksi, ne on laitettu nukkumaan ja ovat saaneet herätä koska heräävät, niin päiväunille kun illallakin. On koitettu mennä sen oman unirytmin mukaan.
Eli jossain vaiheessa on aika, jolloin välillä nukutaan 2 kertaa päivässä, välillä vaan yksi ja meillä nyt vajaa 2-vuotias on siinä vaiheessa, että välilä nukkuu päiväunet, välillä ei, riippuu yöunista. Jos nukkuu yöllä yli 12 tuntia, ei nuku päiväunia, jos taas herää aamulla aiemmin, nukkuu päiväunet.

Meillä tyttö nukkuu aamupäivällä n. 1-2h unet ja sitten vielä iltapäivällä saman verran. Iltaisin hän nukahtaa kohtalaisen helposti n. klo 20. Täytyy koittaa tuota yöunien siirtämistä hiukan myöhemmälle. Se taas vaan on poissa siitä vähäisestä omasta ajasta.. Mutta mielummin vähemmän sitä ja enemmän unta :)
Meillä on myös 3v tyttö ja hänen vuokseen en voi edes päivisin nukkua.
Kiitos paljon neuvoista!

Yhteistyössä