Olen herkkä herkkä herkkä. Aina kuulema ollut herkkä. Lapsuuden traumoja on. Ei väkivaltaa, mutta kiusaamista, järjetöntä huutamista, hylkäämistä, yksinoloa. Käyn kognitiivisessa terapiassa, mutta herkkyysongelmaa se ei ole ainakaan vielä parantanut. Loukkaannun herkästi, ahdistun herkästi, pelästyn herkästi, ajattelen herkästi, että ihmiset vihaavat/inhoavat/eivät tykkää minusta. Katkaisen helposti välit ihmisiin pysyvästi, jos on riitaa. Siis jos ei tule anteeksipyyntöä ja sanota, ettei tarkoittanut. En vain kykene enää olemaan samassa tilassa tällaisen ihmisen kanssa, ellei ole kunnolla välimatkaa ja voin olla varma, ettei tule minulle juttelemaan/raivoamaan. Ajattelen herkästi, että minusta puhutaan paskaa seläntakana. En kestä ollenkaan negatiivista palautetta, varsinkaan jos olen mielestäni yrittänyt parhaani. Ahdistun siitä ihan mielettömästi, enkä kykene enää palaamaan siihen tilanteeseen. Olen lopettanut tämän vuoksi ainakin yhden koulun, yhden työn ja ystävyyssuhteita.
Voiko terapia edes auttaa tällaisiin ongelmiin ja millaista sen pitäisi olla, jotta se auttaisi? Mistä siellä pitäisi silloin puhua? Viimeksi terapeuttini sanoi mielestäni pahasti, että koska olen jo aikuinen, niin minun pitäisi kyetä kestämään tuollaisia tilanteita ja että varmasti tulen niitä elämäni aikana vielä kohtaamaan. Jälkipuolen kommentista en ole eri mieltä. Varmasti näihin ongelmiin tulen törmäämään vielä monta kertaa, mutta en oikein tykännyt siitä, että pelkkä ikä antaisi minulle eväät niistä selviytyä, kun selkeästi en niitä handlaa.
Voiko terapia edes auttaa tällaisiin ongelmiin ja millaista sen pitäisi olla, jotta se auttaisi? Mistä siellä pitäisi silloin puhua? Viimeksi terapeuttini sanoi mielestäni pahasti, että koska olen jo aikuinen, niin minun pitäisi kyetä kestämään tuollaisia tilanteita ja että varmasti tulen niitä elämäni aikana vielä kohtaamaan. Jälkipuolen kommentista en ole eri mieltä. Varmasti näihin ongelmiin tulen törmäämään vielä monta kertaa, mutta en oikein tykännyt siitä, että pelkkä ikä antaisi minulle eväät niistä selviytyä, kun selkeästi en niitä handlaa.