AUTTAKAA!! 12v tytön kotioloista kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nimetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nimetön

Vieras
Tai tarkalleen ottaen loppuvuodesta tyttö täyttää 13v, on 7luokalla yläasteella.

Tytön tarina lyhyesti:

Vanhemmat eronnut 2001, isä muutti pois, tyttö -96 ja neljä vanhempaa sisarusta asuu kotona. Isosisko -86 pitää huolen 2001-2003 välisen ajan tytöstä ja hänen isoveljestään -90. -86 syntyinen isosisko ajautuu äitinsä kanssa suuriin riitoihin koska ei haluaisi olla se huolehtija ja äitihahmo kun oma nuoruus jää elämättä. Isosisko muuttaa kotoota pois 2003, eli ollessa 16v. Kotiin jää tuolloin vielä -96 tyttö ja poika -90 ja vanhin veli -83, joka tosin vain käy nukkumassa kun on työelämässä ja elää omaa elämää.

Loppujen lopuksi poika -90 huostaanotetaan ja sijoitetaan sijaisperheeseen, ns. laitoskotiin jossa 6muutakin sijoituslasta.
Elämä ei ole helppoa ja tytär jää aina kakkoseksi kun pojalla ongelmia.

Pojan huostaanoton syy: masennus, kyky pärjätä kotona, äidin ja pojan henkinen vajavuus, pojalla vaikea tyypin 2 diabetes, ei hoida itseään.

Vanhin veli muuttaa pois 2004 lopussa. Kotiin jää enää -96 syntynyt tyttö, äidin kanssa. Äidin ollessa töissä, isä hoitaa tytärtä tyttären kotona.

Kaikki on mennyt suht hyvin kunnes 2009 äiti päätti "pitkäaikaisen" miesystävänsä kanssa muuttaa yhteen miehen kotiin.

Äiti ja uusi mies ovat olleet yhdessä 2005-2009 mutta kertaakaan tytär ei ole ollut mukana kun äiti on mennyt viikonlopuksi miehen luo, tai jos mies on tullut äidin ja tyttären kotiin on tytär mennyt isälleen yöksi.
Kerran äiti,tytär ja mies kävi yhdessä huvipuistossa. Sen yhden kerran.

05/2009 he muuttivat yhteen. Tyttärellä oma huone ja äidillä ja uudella miehellä oma huone. Tytän aloittaa yläasteen, on muuttanut toiselle puolelle kaupunkia jossa ei ole kavereita. On yksinäinen.
Äiti ja uusi mies(jolla 55000e vuositulot, ymmärrätte vielä miksi kerroin tämän tässä kun luette eteenpäin) ei tee tyttären kanssa mitään yhteistä, jos ei kahta kertaa kesäloman aikana lasketa jolloin kävivät rannalla uimassa.
Tytär on halunnut jopoa jo kolme vuotta ja äiti on aina sanonut että saat sen kun kesäloma on ohi ja koulut alkaa. Aina tyhjä lupaus.
Kunnes äiti sanoo miehelleen että tytär tahtoo pyörän, niin uusi mies ostaa sen heti. Myös äidille uuden pyörän. Kun koulut alkoi sai tytär 300e vaatteita ja vielä uuden repun ja koulutarvikkeita päälle.
Tytär tykkää tanssimisesta ja on vuoden käynyt discotanssi koulua ja nyt halusi napatanssikouluun ja uusi mies maksaa.
tytär luki elämänsä ensimmäisen kirjan, joka oli 503sivuinen ja uusi mies antoi 20e yllättäen palkaksi.

Uudella miehellä on mökki toisella puolella suomea, ja äiti,tytär ja uusi mies matkustaa viikoksi mökkeilemään koska äidillä ja uudella miehellä on kesälomaa. Tytär jää viikoksi koulusta pois mökkeilyn takia.
Tyttärellä ei ole mitään tekemistä mökillä joten istuu laiturilla ja lukee kirjaa ja oman sanoman mukaan meditoi. Yrittää etsiä rauhaa ja kuulemma se tuntui mukavalle. Olla vaan hiljaa ja miettiä elämää.

Mökki on 1h+k. tytär nukkuu sohvalla ja äiti ja uusi mies omissa 80cm sängyissään jotka eivät ole lähellä toisiaan. Klo 23 äiti kampee uuden miehen viereen ja alkaa helvetinmoinen "nussiminen" ja äänekkäästi, ei väliä onko samassa huoneessa lapsi vai ei.
Melkein joka yö mökillä sama meno.

Mökiltä tytär viestittää isälleen ettei jaksa mökkielämää ja noi tekee vaan sitä eikä välitä että oon täällä.

Kun tytär palaa mökiltä niin hänen isosiskonsa -86 soittaa ja lopulta hakee tyttären hänen luokseen ja silloin tytär kertoo isosiskolleen mitä siellä on tapahtunut ja että ei haluaisi mennä kotiin, ahdistaa. Ne ei halua että olen siellä. Eivät ole sanoneet mutta teot ja sanomatta jääneet sanat kuulemma kertoo sen. Isosisko lohduttaa itkevää pikkusiskoa. Sopivat että pikkusisko voi koska vaan soittaa tai viestittää jos on paha olo ja tarpeen vaatiessa isosisko hakee hänet omaan kotiin.

Siitä alkaakin joka öinen viestittely ettei tytär saa unta kun en tekee sitä taas.
Kaksi yötä isosisko kuuntelee ja kolmantena päivänä soittaa äidilleen ja kertoo mitä pikkusisko on kertonut ja mikä häntä vaivaa, johon äiti sanoi että nimen omaan aikuisten juttuja ne on ja eivät kuulu lapselle, eikä niistä tyttärelle ongelmia aiheudu. JA ei puhu enää. Joten isosisko jätti asian sikseen. Tytär tulee koulusta ja moikkaa normaaliin tapaan, uusi mies moikkaa mutta äiti ei puhu eikä edes moikkaa takas. Seuraava yö meni hyvin ja tytär sai nukuttua. Mutta sitten toinen yö sanomisesta olikin taas teinimäistä menoa.
Äänekkään aktin jälkeen äiti menee vessaan pesulle ja kuulee tytön itkevän, äiti menee tytön huoneeseen ja ottaa kirjan pois kädestä ja heittää sen pöydälle ja tiuskasee että mene nukkumaan, tytär sanoo että menisin jos antaisitte mun nukkua, äiti totee nauraen joo joo ja lähestyy tytärtään.. tytär ottaa takapakkia ja mielessä vain että toi nainen on likainen..
Tytär itkee itsensä uneen taas kerran!

Seuraavan päivänä eli tänään tytär laittaa isosiskolle klo 17 viestiä että taas ne tekee sitä ja just nyt!! mä en kestä. ne ei ajattele mua ollenkaan ja on oikeesti niin kuin mä en asuis täällä. mä menisin vaikka mielummin lastenkotiin kuin asuisin täällä missä mä olen ilmaa.

isosisko lupaa että asioihin tulee muutos. tavalla tai toisella.
Koska tyttären kouluinto laantuu ja on huono olo usein, kun ei saa nukuttua ja kotiasiat vaivaa. tytär herkkä ja tunteellinen nuori. ei henk.koht ongelmia, terve ja täyspäinen 7luokkalainen.

Ei ollut ensimmäinen kerta kun harrastavat seksiä keskellä päivää ja seksin harrastaminen on joka öistä. Ja ei ole kyseessä vauvanteko, kohtu poistettu ja sitä ennen piuhat poikki.

Äiti 46v ja uusi mies 53v.

Sen verran vielä äitistä että äidille raha on ollut AINA tärkeintä, luulemme että sen takia myös tämän miehen on halunnut rinnalleen. JA nyt tuolla teininussimis tekniikalla yrittää pitää miehen täysin tyytyväisenä, meinaan mies vässykän oloinen, laskelmoiva.

JA silloin kun äiti ja tytär kaksin, äiti tiuskii ja sanoo pahasti kaikesta mahdollisesta tyttärelle.. kunnes uusi mies tulee kotiin on äiti vain pelkkää hymyä eikä huuda, tiuski tai sano pahasti. Tytär sanoo että äiti teeskentelee ja valehtelee. Jopa siitä ettei polta tupakkaa, tosi asiassa polttaa työaikana askin ja mies ei tiedä mitään ja uskoo äidin sanaan että on lopettanut tupakanpolton.

Pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä ja sanamuotoja.
Kirjoitin vain nopeasti sen mitä mieleen tuli.
Paljon jäi varmasti sanomatta ja ehkä jotain turhaakin?

Mitä tekisit tässä tilanteessa?
Onko väärin mennä perusturvaan, pomon puheille joka on hoitanut aiemmin jo isoveljen huostaanoton ja tuntee perheen, puheille?
Onko tytöllä mahdollisuus päästä sijoitukseen? Muualle kuin lastenkotiin?
Isä ei valitettavasti voi sairauksien takia, 100% invalidi, ja aivokasvain epäilyjen vuoksi ottaa tytärtään itsensä kanssa asumaan.

Apuja kaipaan!

Äidin kyky henkiseen kanssakäymiseen omien lasten kanssa siis sellaiseen äiti lapsi jutteluun on mahdoton. Äiti on kylmä ja tunteeton. Tosi asia. Karu totuus huonosta perheestä.

Ja silloin kun poika huostaanotettin useiden lasten psykiatrisien hoitojaksojen jälkeen äiti syyllisti vain itseään saadakseen sääliä mutta ei auttanut poikaansa. Ei mennyt tapaamisiin psykiatriselle usein pyyntöjenkään jälkeen. Äiti ei ole kykenevä puhumaan. Kotona ei ole väkivältaa, ei alkoholismia mutta henkisyys puuttuu kokonaan.

Menisin ja kiireen vilkkaan sinne perusturvaan(tuntematon juttu mulle), ja kertoisin tilanteen. Eikö isosisko halua ottaa pikkusiskosta vastuuta edelleenkään? Mutta jotainhan asialle on tehtävä, että tyttö saa paremmat oltavat, ja nopeasti ettei esim. tee itselleen mitään.

Eikö tyttö tosiaan voisi tulla siskolleen? Olisi oman perheenjäsenen kanssa ja tuntisi olevansa maailman tärkein tyttö edes jollekin, kun ei äidille ole. Tosi surullista. Iso tyttöhän tuo sillä tavalla on, että normaali arki riittää. Tuskin odottaisikaan että sisko leikkisi äitiä, vaan että olisi siskona siinä lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Menisin ja kiireen vilkkaan sinne perusturvaan(tuntematon juttu mulle), ja kertoisin tilanteen. Eikö isosisko halua ottaa pikkusiskosta vastuuta edelleenkään? Mutta jotainhan asialle on tehtävä, että tyttö saa paremmat oltavat, ja nopeasti ettei esim. tee itselleen mitään.

Isosisko tekisi KAIKKENSA pikkusiskon eteen, vaikka isosiskolla on aviomies, terve parisuhde, ei juo eikä käy baareissa koskaan, oma omakotitalo ja koira sekä oma yritys, aviomiehellä myös yritys. He ottaisivat siskon heille jos heillä olisi rahallisesti varaa, ei kumminkaan ole ilmaista elättää 7luokkalaista. Enkä tiedä mitä perusturva sanoisi jos sisko 23v ja hänen aviomies 26v pyytäisi saada pikkusiskoa sijoituslapsena heille???

Isosisko olisi kyllä valmis kantamaan vastuun ja olemalla pikkusiskolleen vastuullinen ja esimerkillinen vanhempi, jolta saa rakkautta ja turvaa. Terveellisen ja täyspäisen elämän.

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön:

Isosisko tekisi KAIKKENSA pikkusiskon eteen, vaikka isosiskolla on aviomies, terve parisuhde, ei juo eikä käy baareissa koskaan, oma omakotitalo ja koira sekä oma yritys, aviomiehellä myös yritys. He ottaisivat siskon heille jos heillä olisi rahallisesti varaa, ei kumminkaan ole ilmaista elättää 7luokkalaista. Enkä tiedä mitä perusturva sanoisi jos sisko 23v ja hänen aviomies 26v pyytäisi saada pikkusiskoa sijoituslapsena heille???

Isosisko olisi kyllä valmis kantamaan vastuun ja olemalla pikkusiskolleen vastuullinen ja esimerkillinen vanhempi, jolta saa rakkautta ja turvaa. Terveellisen ja täyspäisen elämän.
Saisivathan he lapsilisät ja elatusmaksut lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön:

Saishan ne jonkilaiset elarit ja lapsilisät sen tytön elättämiseen. uskoisin, että viranomaiset olisi ihan suopeita antamaan pikkusiskon isosiskon hoiviin. Tuskin tuossa ikäkään tulee eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehdottomasti asiasta lastensuojeluun yhteyttä! Tuohan on ihan kamalaa ja varmasti jää syviä haavoja lpaseen jos tuon tilanteen annetaan jatkua!

Tätä juuri tarkoitan että millaiset haavat tähän, aikuistuvaan lapseen, herkkään, ujoon, ja tunteelliseen kunnolliseen tyttöön tämä jättää??

Puhuin tästä aiheestä kaverille ja hän kertoi että heillä kotona oli samanlainen tilanne aikoinaan, tosin hän oli 15v kun äiti löysi uuden miehen ja isällä oli monia eri seksisuhteita ja toi niitä naisia kotiin äidin ollessa poissa. Kuulemma seksi oli likaista ja väärää. Kävi psykologilla 18v saakka ja vasta 20v on tullut ajatus että ei kai se likaista olekaan, vaan se on kaunista kahden ihmisen välillä. Se on aikuisten juttu, ei lasten kuultavaksi eikä nähtäväksi.

Tätä pelkään pikkusiskon puolesta!

Miksei sinne lastensuojeluun voi ottaa yhteyttä? Varmasti paraskanava auttamaan tässä tilanteessa.
12 vuotiashan muuten saa jo itse ilmaista missä haluaa asua, joten vallan hyvin kyseeseen voisi tulla isosisko.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Voisko se tyttö puhua koulukuraattorin tai -terveydenhoitajan kanssa?

Voisi. Mutta tässä tilanteessa se ei tuo kotiin muutosta. Äidille ei edes aikuisen, ulkopuolisen sana paina. Kotona ei asia muuttuisi vaikka sinne presidentti soittaisi. :(

Miksei sinne lastensuojeluun voi ottaa yhteyttä? Varmasti paraskanava auttamaan tässä tilanteessa.
12 vuotiashan muuten saa jo itse ilmaista missä haluaa asua, joten vallan hyvin kyseeseen voisi tulla isosisko.

Niinhän muuten onkin! Tämä kommentti sai pienen kipinän toivoon..
Soitan heti huomenna lastensuojelun pomolle ja yritän saada mahd. pian aikaa sinne. Pikkusisko olisi halukas jopa menemään isosiskon luokse asumaan koska tietää millainen sisko on ja olot siellä olisi tuhat kertaa paremmat kuin kotona. Siskolla ja sen miehellä ei lapsia, eikä lähivuosina tulekaan.

Koska sinä itse olet tämä ap, niin ota nyt heti huome aamuna yhteyttä lastensuojeluun ja selitä tilanne. Jos et sinä puutu tilanteeseen ja siihen joutuu joku muu puuttumaan, niin luulen että sen jälkeen sinulla on huonot saumat saada siskoa enää "itsellesi". Koska sinun olisi pitänyt reagoida tilanteeseen ottamalla yhteyttä.
Tsemppiä ja ennenkaikkea jaksamista siskollesi. Onneksi hänellä on sinunlainen isosisko johon turvautua! Hienoa että jaksat olla hyvänä esimerkkinä. Raskas ja vastuullinen paikka sinulla, mutta uskon, että jaksatte selviytyä tästäkin yhdessä. :)

Koska sinä itse olet tämä ap, niin ota nyt heti huome aamuna yhteyttä lastensuojeluun ja selitä tilanne. Jos et sinä puutu tilanteeseen ja siihen joutuu joku muu puuttumaan, niin luulen että sen jälkeen sinulla on huonot saumat saada siskoa enää "itsellesi". Koska sinun olisi pitänyt reagoida tilanteeseen ottamalla yhteyttä.
Tsemppiä ja ennenkaikkea jaksamista siskollesi. Onneksi hänellä on sinunlainen isosisko johon turvautua! Hienoa että jaksat olla hyvänä esimerkkinä. Raskas ja vastuullinen paikka sinulla, mutta uskon, että jaksatte selviytyä tästäkin yhdessä. :)

Kiitos sanoistasi, sait kyyneleet vierimään kasvoillani.
Raskasta tämä onkin. Haluan auttaa ja tukea siskoani ja onneksi aviomiehenikin on mukana.

En uskonut että joudun koskaan tähän tilanteeseen, vaan tässä sitä ollaan.
Tekemässä lastensuojeluilmoitusta omasta äidistä.

Meidän veljet -83,-84,-90 eivät pidä minkäänlaista yhteyttä äitiimme.
Tiedän että kun siskoni sieltä pois lähtee ja toivon mukaan saa tulla meille niin äiti lapsi suhde loppuu kuin seinään. Millä tavoin voin korvata äidin menetyksen siskolle. Olemalla turvallinen ja rakastava sisko vain?

Muistan kun itse muutin 16v pois kuinka rankkaa se oli kun ei enää ollutkaan äiti vierellä, vaikken koskaan saanut henkistä tukea häneltä. Emme olleet äiti ja tytär kuin riidellessä, muutoin vain kämppäkaverit.
Kesti 2v ennen kuin menin kotiin ja aloin käymään päivittäin pikkusiskoni takia. Aina kun menin käymään ja edelleen kun nähdään niin ensimmäisenä pikkusisko hyppää kaulalle halaamaan.

Helpompaa olisi jos äiti ei eläisi sen asian pystyy joskus ymmärtämään mutta se että tiedät äidin olevan elossa mutta et saa henkisesti hänestä mitään irti.

Sain siis tietää tästä asiasta 4päivä tätä kuuta isäni kautta kun sisko hänelle viestitti sieltä mökiltä, ja sisko kertoi itse 5päivä kun tuli mökiltä ja hain hänet meille iltaa viettämään ja tehtiin sisko-siskolle kasvohoidot. Joten olen tiennyt tästä vasta viikon.

Ei sun ole syytäkään korvata mitään, vaan ollase rakastava ja huolehtiva isosisko. Teidän äiti on mikä on, ja sen asian kanssa on vaan elettävä. Mutta äidin kanssa ei tarvitse elää...

Helpompaa olisi jos äiti ei eläisi sen asian pystyy joskus ymmärtämään mutta se että tiedät äidin olevan elossa mutta et saa henkisesti hänestä mitään irti, luulet että vika on itsessäsi kun äiti ei halaa, ei pussaa eikä kerro että äiti rakastaa sua.

Ei sun ole syytäkään korvata mitään, vaan ollase rakastava ja huolehtiva isosisko. Teidän äiti on mikä on, ja sen asian kanssa on vaan elettävä. Mutta äidin kanssa ei tarvitse elää...

Jääkö siskoni JOSTAIN paitsi kun ei elä äitinsä kanssa?
Onko jokin elämänarvo vääristynyt? Tai siis tuleeko vääristymään?

Itse olin samanlainen kuin pikkusiskonikin, yhtä tunteellinen, ujo ja herkkä, en halunnut riidellä ja siksi pidin asioita omana tietona.

Itse en ENÄÄ koe että olisin jäänyt jostain paitsi mutta nuorempana tietysti tunsin vihaa ja katkeruutta etten ole koskaan kokenut millaista on olla äiti-tytär suhteessa.

En usko hänen kokevan jäävän paitsi mistään ilman äitiä. Päin vastoin, saa normaalin rauhallisen perhe-elämän.
Hän on jo sen ikäinen, että varmasti ymmärtää nämä asiat. Ja lapset sopeutuukin todella hyvin eri tilanteisiin...kunhan vaan asiat on paremmin kuin ennen.

Yhteistyössä