Auttakaa keksimään uusia ruokia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
Haluaisin käyttää laajemmin esim. juureksia, vihanneksia...

Meillä on normaalisti lähinnä porkkanaa, kurkkua, jäävuorisalaattia, lehtiruukkusalaattia, kiinankaalia, parsakaalia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, punajuurta..

No kaaleja en pysty tällä hetkellä nielemään sekä porkkanaakin on tullut puputettua ihan tarpeeksi.

Silti kun nyt ei ole varaa epäonnistuneisiin kokeiluihin niin haluaisin ohjeita ruuista jotka oikeasti maistuvat hyvälle.

Sitten mietin että miltä esimerkiksi eri salaattilajikkeet maistuvat? Haluaisin tehdä monipuolisen salaatin mutta en oikein ole uskaltanut ostaa salaatteja joita en aiemmin ole maistanut. Tai juuriselleri, miltä se maistuu, mitä siitä voisi tehdä? Taaaaai.. No olisiko ehdotuksia?

On asioita, joita ei saa selville kuin maistelemalla ja makuja omaan suuhun sopivaksi soveltamalla. Nyt olen sellaisen äärellä.

Pieni pala juuriselleriä kuuluu kotitekoiseen hernekeittoon.

Eri salaattilajikkeita voi yrittää vähän nuuhkia, se kertoo jotain mausta. Et sä varmaan halua syödä sellaista, jonka tuoksusta et tykkää?
Pirkka.comin reseptipalvelussa ( Pirkka-reseptihaku | Pirkka ) voit laittaa eri ruoka-aineita hakuun ja katsella millaista reseptiä pukkais tyrkylle. Mä tiedän, että sulla on kyky muokkailla niistä teidän perheen makuun sopiviksi jos ohjeessa on jotain sellaista, mikä teillä jäis syömättä :)

Kokeile munakoisoa lämpimiin ruokiin. Voi käyttää kesäkurpitsan tapaan.

Salaateista suosittelen ainakin rucolaa, siitä saa mukavan välimerellisen salaatin. Kaupoissa on myös käteviä Napolitana-mix ja Italiana-mix-paketteja, missä on kolmea eri salaattia samassa pakkauksessa.

Syöttekö lanttua? Lantuista saa uunissa hauduttamalla ihania, kun marinoi ne ensin oliiviöljyssä ja hunajassa (ja yrteissäkin, jos haluaa muutakin makua kuin puhdasta lanttua).

[QUOTE="noh";25963922]On asioita, joita ei saa selville kuin maistelemalla ja makuja omaan suuhun sopivaksi soveltamalla. Nyt olen sellaisen äärellä.

Pieni pala juuriselleriä kuuluu kotitekoiseen hernekeittoon.[/QUOTE]

No mä oon nyt ajatellut jos kokeilis tehdä juuriselleristä pihvejä ja niiden kanssa sienimuhennosta.. Mutta harmittaa sitten jos menee ihan puihin..

Purjosta ajattelin kokeilla tehdä purjo-munamuhennosta.. Muna kyllä maistuu aina ja purjon tiedän olevan hyvää, että tuon uskon onnistuvankin.

moni juures vaan on sellainen että olen ostanut kokeilumielessä ja lopulta jäänyt kaappiin seisomaan kun en vaan keksi mihin sitä tunkisi..

Eri salaattilajikkeita voi yrittää vähän nuuhkia, se kertoo jotain mausta. Et sä varmaan halua syödä sellaista, jonka tuoksusta et tykkää?
Pirkka.comin reseptipalvelussa ( Pirkka-reseptihaku | Pirkka ) voit laittaa eri ruoka-aineita hakuun ja katsella millaista reseptiä pukkais tyrkylle. Mä tiedän, että sulla on kyky muokkailla niistä teidän perheen makuun sopiviksi jos ohjeessa on jotain sellaista, mikä teillä jäis syömättä :)

Ai? Nuuhkimalla selviää :D No hei... Olis pitänyt taas soittaa vaan sulle.. :laugh:

• Tykkää
Reactions: mismina
No mä oon nyt ajatellut jos kokeilis tehdä juuriselleristä pihvejä ja niiden kanssa sienimuhennosta.. Mutta harmittaa sitten jos menee ihan puihin..

Purjosta ajattelin kokeilla tehdä purjo-munamuhennosta.. Muna kyllä maistuu aina ja purjon tiedän olevan hyvää, että tuon uskon onnistuvankin.

moni juures vaan on sellainen että olen ostanut kokeilumielessä ja lopulta jäänyt kaappiin seisomaan kun en vaan keksi mihin sitä tunkisi..

Purjo sopii myös moniin keittoihin sekä erilaisiin kalaruokiin, jos sitä sattuu jäämään yli ja pohdit mihin lopun käyttäisi.

Rucolaa nimenomaan en suosittele. En käsitä miten moinen väkevä sinappinen ruoho on päätynyt noin suosituksi.

Tammenlehvät, lollorossot ja muut ovat neutraaleja.

Mutta en mä kyllä homejuustonkaan hajusta tykkää ja se on silti hyvää :p

Juuriselleri on hyvin vahva. Aloittaisin jotenkin muuten sen kesyttämisen kuin tekemällä siitä aterian pääruokalajin.

Kokeile minestronekeittoa, siinä sellerillä on tärkeä rooli.

[QUOTE="minttu";25963963]Kokeile munakoisoa lämpimiin ruokiin. Voi käyttää kesäkurpitsan tapaan.

Salaateista suosittelen ainakin rucolaa, siitä saa mukavan välimerellisen salaatin. Kaupoissa on myös käteviä Napolitana-mix ja Italiana-mix-paketteja, missä on kolmea eri salaattia samassa pakkauksessa.

Syöttekö lanttua? Lantuista saa uunissa hauduttamalla ihania, kun marinoi ne ensin oliiviöljyssä ja hunajassa (ja yrteissäkin, jos haluaa muutakin makua kuin puhdasta lanttua).[/QUOTE]

Lanttu on ehkä vähän liian makea mun makuun, ja no, liian "lanttu" :D Millähän se kannattaisi maustaa että siitä sais sitten muutakin makua irti kuin vain lantun maun? Haluaisin kyllä käyttää ja lapsetkin varmaan tykkäis kun on kuitenkin aika makea..

Toi pirkka-reseptihaku ehdottaa itte, että listaa siihen aineet, joita kaapista löytyy ja kokeile, mitä niistä sais aikaan. Mun suosikki tuolta on uunipaahdetut kasvikset ja broileri, en vaan muista millä nimellä se on - mutta hyvää se on :)

Tuolla on paljon reseptejä, kannattaa kokeilla ja tehdä tuhti ja mieluinen jälkkäri jos ruoka ei niin muksuille maistuiskaan.

[QUOTE="noh";25963978]Rucolaa nimenomaan en suosittele. En käsitä miten moinen väkevä sinappinen ruoho on päätynyt noin suosituksi.

Tammenlehvät, lollorossot ja muut ovat neutraaleja.[/QUOTE]

Okei, eli maistuu sinappiselle?

Se saattaisi kyllä käydä meidän makuun... Hmm... Ehkä sitä pitäis kokeilla vaan vähäsen johonkin salaattiin..

Olen huono antaan kokkausvinkkejä, kun kokkaan poikkeuksetta ns. perstuntumalla. Olen kumminki ollu niin pitkään melkein-kasvisyöjä, että kaikkea on tullu kokeiltua. Muistelen juuriselleripihvien olleen hankalia ja hermostuttavia valmistuksellisesti sekä valmiina korkeintaan keskinkertaisia. Ite en siis suosittelis, paitsi tietenkin jos tykkää huvikseen näprätä (tai löytää paremman ohjeen).

Juuriselleristä ja bataatista tulee esim. ihana sosekeittopohja (lisäksi muita juureksia, tuorejuustoja/kermaa/ruokajogurttia jne.) sekä uunijuurekset.

Varsiselleri on erinomaista esim. kasviseljankassa, johon voi heittää melkein mitä tahansa muutakin kukkasta, jota kaapista löytyy. Perusidea on kumminkin se, että ko. keitosta löytyy jonkun verran kaalta, sipulia, valkosipulia, tomaattia jossain muodossa sekä suolakurkkuja ja niiden lientä. Ja päälle smetanaa. On ihana, halutessa edullinen ruoka, joka "paranee vanhetessaan". Seljankaa on myös helppo tehdä iso satsi. Suosittelen.

Myös kasviskiusaus nielee sisäänsä melkein mitä nyt sattuu löytymään, on varioitavissa ja erinomaista myös lämmitettynä.

Tässä alkuun. :)

• Tykkää
Reactions: Kerpele
Toi pirkka-reseptihaku ehdottaa itte, että listaa siihen aineet, joita kaapista löytyy ja kokeile, mitä niistä sais aikaan. Mun suosikki tuolta on uunipaahdetut kasvikset ja broileri, en vaan muista millä nimellä se on - mutta hyvää se on :)

Tuolla on paljon reseptejä, kannattaa kokeilla ja tehdä tuhti ja mieluinen jälkkäri jos ruoka ei niin muksuille maistuiskaan.

Joo, mä oon käyttänyt tota kotikokkia..

Löysin sellasen jonkun tosi ihanan pakastekasvissekotuksen joka oli valmiiksi maustettu mutta mietin sitä että jos on pakaste ja sitten vielä lämmitetään uunissa niin kaikki vitamiinit ja hivenaineet on kyllä ihan tasan tarkkaan kuollu sen jälkeen :D

Lanttu on ehkä vähän liian makea mun makuun, ja no, liian "lanttu" :D Millähän se kannattaisi maustaa että siitä sais sitten muutakin makua irti kuin vain lantun maun? Haluaisin kyllä käyttää ja lapsetkin varmaan tykkäis kun on kuitenkin aika makea..

Hmm, en kyllä osaa sanoa, meillä lanttu syödään aina lanttuna. :D Siis uunijuures-lisukkeena.

Niin ja sitten tuli mieleen vielä parsa (kohta alkaa kausi!) ja vihreät pavut. Molemmat ihanan raikkaita keväisiä lisukkeita. Vähän kun laittaa voita ja suolaa päälle, niin aiai. :p

Niin joo: Papujen kanssa (muhennoksissa, keitoissa jne.) juuresten ja kasvisten yhdistely on helppoa ja niitä tulee käytettyä monipuolisesti. On toki myös ravinnollisesti järkevää, ellei halua lihaa lisäksi.

Rucola on mun mielestä ihanaa, siihen voi totutella lisäämällä sitä esim. "viittä vaille" valmiiseen pastakastikkeeseen (jossa taas voi olla vaikkapa vaan tomaatteja ja fetaa tm.). Hieman lämmenneennä maistuu miedommalta, mutta keittää sitä ei kyllä ei kannata. Menee lötköksi ja ällöksi.

[QUOTE="minttu";25964038]Hmm, en kyllä osaa sanoa, meillä lanttu syödään aina lanttuna. :D Siis uunijuures-lisukkeena.

Niin ja sitten tuli mieleen vielä parsa (kohta alkaa kausi!) ja vihreät pavut. Molemmat ihanan raikkaita keväisiä lisukkeita. Vähän kun laittaa voita ja suolaa päälle, niin aiai. :p[/QUOTE]

Hitsi joo, parsaa täytyy kokeilla!!

Ja vihreät pavut on niiiiiin mun lemppareita :p

Mihin vois käyttää tuoretta fenkolia(?)..sellainen sipulin näköinen houkutteleva tuli vastaan. Jäi vielä kauppaan kun en tienny miten sitä vois käyttää. Uusia tuttavuuksia itelle on kevätsipuli, sitruunaruoho ja erilaiset aasialaiset maustetahnat. Wokkiin vaan kaikkea mahdollista vihannesta ja mausteita + öljyä. Ja valkosipuleissa ei meillä enää lasketa kynsiä vaan kokonaisia sipuleita kun ruokaan niitä laitetaan. Nam!

Fenkolipedillä voi tarjota kalafileitä.

Fenkolisalaattien ohjeita on paljon, joku on tosi maistuva, jossa fenkoli ja sipulirenkaat freesataan anisviinassa ja oliiviöljyssä ja siinä ne saavat marinoitua.

Mihin vois käyttää tuoretta fenkolia(?)..sellainen sipulin näköinen houkutteleva tuli vastaan. Jäi vielä kauppaan kun en tienny miten sitä vois käyttää. Uusia tuttavuuksia itelle on kevätsipuli, sitruunaruoho ja erilaiset aasialaiset maustetahnat. Wokkiin vaan kaikkea mahdollista vihannesta ja mausteita + öljyä. Ja valkosipuleissa ei meillä enää lasketa kynsiä vaan kokonaisia sipuleita kun ruokaan niitä laitetaan. Nam!

Juu, wokit on kyllä kiireisen päivän pelastus! Ja muutenkin hyviä, sitä paitsi niissä on helppo tutustella eri makuihin kun lajikkeet säilyvät tunnistettavina ja erillisinä. :)

Wokissakin kannattaa rohkeasti kokeilla porkkanan lisäksi muitakin juureksia, esim. sitä bataattia. Varsiselleri on hyvä myös, samoin purjo.

Salaateissa tykkään käyttää tuoretta pinaattia, näin keväisin löytyy babypinaatin nimellä salaattiosastoilta. Ei siis tarvitse ryöpätä, kuten kotimainen pinaatti.

Punajuuri on juureksista tosi maukas, tosin itse en vielä ole oikein tottunut siihen makuun. Ainakin uunijuuresten ainesosana maku on jäänyt multaiseksi, johtuisko liian miedosta maustamisesta.

Yhteistyössä