Auttakaa!! Kellään ikinä ollut märkärupia!!??!!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermona

Vieras
Meillä ollut koko sakki flunssassa ja tytöllä, kohta5v, oli kuume pari-kolme päivää ja kun kuume laski, tuli kasvoihin suun ympärille pieniä punaisia näppyjä, jotka sitten muuttuivat sellaisiksi märkivän näköisiksi ja nyt niistä on tullut sellaisia kellertäviä rupia!!!!!!! Netistä googlasin ja passais märkäruveksi, mutta mitä hitsejä ne on, mistä ne on tullut, miten saa pois, olen ihan hermona tuon kans, sillä näyttää vain leviävän kasvoissa!!!!!!!????
Tyttö-raukka...!!! Ikinä aiemmin meillä ei ole ollut mitään vastaavaa.

Lääkärille ja äkkiä et saatte antibioottista salvaa yms. On todella helposti leviävää, jos esim tyttö koskee ensin rupiin ja sit muualle kroppaansa tai johonkin toiseen ihmiseen ni todennäköisesti tarttuu samantien.

Lisäys: Meillä oli vajaa 6v:llä sitä just ja oli viikon homma saada ne pois, rasvausta, puhdistusta, laastareita....

No voihan perze!!! Täällä ei oikein saa aikoja lääkärille, varsinkaan jos ei ole todella akuutti tilanne...voiko tällasen asian kanssa mennä näin viikonloppuna päivystykseen??

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi-Kana:
Lääkärille ja äkkiä et saatte antibioottista salvaa yms. On todella helposti leviävää, jos esim tyttö koskee ensin rupiin ja sit muualle kroppaansa tai johonkin toiseen ihmiseen ni todennäköisesti tarttuu samantien.

Lisäys: Meillä oli vajaa 6v:llä sitä just ja oli viikon homma saada ne pois, rasvausta, puhdistusta, laastareita....

Kerro rakas lisää!! Tuo on mulle ihan uutta enkä tiedä yhtään kuinka tulee toimia??!? Mitä siis tarkemmin teitte että saitte ne pois????

Alkuperäinen kirjoittaja hermona:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi-Kana:

Kerro rakas lisää!! Tuo on mulle ihan uutta enkä tiedä yhtään kuinka tulee toimia??!? Mitä siis tarkemmin teitte että saitte ne pois????

Mun mielestä todellakin voi soittaa päivystykseen, voihan sielt vaikka saada puhelinreseptin!

Niitä piti rasvata sillä antiseptisellä rasvalla ja sit laitettiin laastaria peittämään se ettei samantien oo vaatteissa tai lakanoissa kaik rasva. Ei niihin oikeen muuta keinoa ole. Ne kerkes leviimään aika lailla ennenku mentiin lääkärille.

Kiitos teille! Tuossa linkissä mainittiin, että ne ruvet pitää poistaa pinseteillä ennen salvausta, eikö siitä jää sitten arpia (kasvoihin tässä tapauksessa) jos rupia mennään repimään?!??

Sitte vielä sellanen kysymys, että tyttö on vasta aloittanut leikkikoulussa...oisko nämä ruvet tulleet sieltä vai onkohan syynä tämä flunssa?? Veikatkaa! (ei mitään käsitystä mistä ne tulevat)

Meillä oli viimekesänä n.kuukauden kestävä vaiva tuo märkärupi, mutta vain yhdellä lapsella, ei tarttunu kahteen muuhun!

Salvalla hoidettiin, eikä nyt oo onneks näkyny

Alkuperäinen kirjoittaja hermona:
Sitte vielä sellanen kysymys, että tyttö on vasta aloittanut leikkikoulussa...oisko nämä ruvet tulleet sieltä vai onkohan syynä tämä flunssa?? Veikatkaa! (ei mitään käsitystä mistä ne tulevat)

Meidän tarhan ovessa oli ainakin lappu että märkärupea liikkeellä.

Märkärupi on bakteerin (tarkemmin streptokokin, eli sama pöpö kuin esim angiina) aiheuttama. Iho on ollu vähän rikki jostain kohti (vaikka niistämisen takia) ja on käyny huono tuuri, että siihen on menny streptokokki. Se taas on voinu tulla vaikka mistä, myös sieltä leikkikoulusta. Koska on bakteeri, tarvitsette siihen antibioottisalvan, pahoissa tapauksissa annetaan myös suun kautta antibiootti. Aluksi voitte nyt putsata iholle tarkoitetulla desinfiointiaineella. Mutta kasvoista en kyllä alkaisi ilman lääkärin ohjetta repiä mitään, ettei jää elinikäisiä arpia. Ja akuuttiajan saa kun sanoo, että epäilee vahvasti märkärupea.

Olen nyt putsaillut tytön kasvoja ahkerasti lämpimällä vedellä, sen päälle sivellyt desinfiointiaineella ja sen jälkeen sitten vielä reiluhko kerros Helosan-antiseptistä voidetta (ei ole nyt muuta tähän hätään) ja päälle suojaksi sidetaitos ihoteipin kera. Soitamme sinne ensiapuun ja kysymme mitä tässä pitäis tehdä!

Tuosta streptokokki-bakteerista...minulla itsellä on paraikaa angiina, sain eilen kuurin siihen! Joten taitaa tuo pöpö sitten näkyä tytössä noin?

Mulla tuli lomamatkalla Israelissa otsaan ja perseeseen. Oli sika kipeitä ja kun yritin näyttää niitä, niin mulle annettiin finnirasvaa!!! :-(

Mutta Suomessa sain sitten antibioottikuurin, ihan pillereitä. Auttoi heti eikä jäänyt arpia.

Meillä on lapsilla ollut noita pari kertaa. Ovat erittäin tarttuvia. Hyvä käsihygienia siis niitä hoitaessa. Reseptillä saa mm. Fucidinvoidetta, joka auttaa ja joskus tarvitaan myös antibioottihoitoa, varsinkin jos rupia on laajalla alueella. Karsta pitää pehmittää ja poistaa ruvista ennen voiteen levitystä, kuten olet tehnytkin. Akuutissa vaiheessa ei saisi mennä päivähoitoon tartuntavaaran vuoksi.

Yhteistyössä