Auttakaa kiltit minua pohtimaan miten olisi paras tehdä tässä tilanteessa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kirppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kirppu

Vieras
Tutut tunnistaa, mutta tunnistakoon.

Olen raskaana viikolla 12. Minulla kaksi, 4v ja 2v, kotihoidossa olevaa lasta.

Edelliset raskaudet olleet vaikeita. Molemmissa kohonneet verenpaineet ja lopussa raskausmyrkytys. Lisäksi nuorimmaisen synnytyksessä tuli kohtuun pieni repeämä.

Lääkärien luvalla olen raskaana. Mutta supistella ei saa ja käskynä on ottaa varovaisesti.

Nyt rv tosiaan 12 menossa. Ja alkanut tämä kaikki mietityttää. Koin verenvuotoa ja se säikäytti. Kaikki kuitenkin toistaiseksi hyvin.

Mutta mutta, tässä mietityttää nyt kaksi asiaa.

Ensinnäkin nuo lapset. Suunnitelmissa ollut että hoidan lapset kotona niin kauan kuin jaksan. Mies voi silloin tällöin ottaa päivän pari vapaata jos on tarve. Ja jos joutuisin pidemmäksi aikaa vuodelepoon laitettaisiin sitten lapset päivähoitoon.

Nyt kuitenkin alkanut mietityttää että pitäisikö sitä hoitopaikkaa hakea jo nyt varuiksi. Ei tietenkään täyspäiväisesti vaan päivä pari viikossa muutaman tunnin.
Saisin minäkin levättyä paremmin.
Toisaalta tämä ei tunnut hyvältä ratkaisulta lasten kannalta. En vain tiedä mitä tehdä.

Toinen ongelma on kerran viikossa pitämäni jumppa. Sitäkin olen suunnitellut että jaksaisin pitää ainakin jouluunasti. Ja sen jälkeen voinnin mukaan.
Mutta nyt olen sitäkin miettinyt että pitäisikö ilmoittaa sinnekkin jo nyt että alkavat etsimään uutta ohjaajaa.
Toisaalta tykkään kyllä pitää jumppaa. Mutta toisaalta taas voisi olla parempi tässä tilanteessa jättää kaikki ylimääräinen pois.

Mikä teistä kuulostaisi parhaalta ratkaisulta? Miten minun pitäisi tehdä? Itse en vain tunnu kykeneväni päätöksiin. En vain tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kannattaa viedä päiväkotiin, selvä syyhän on olemassa. Jumppaa vedät niin kauan kuin hyvältä tuntuu! Niin ja päivähoitopaikkaa saattaa joutua jonottamaan kauankin!

Jos on varaa, niin itse hakisin hoitopaikkaa. Kyllä se auttaa jaksamaan. Lapset eivät kuitenkaan ole ihan pikkuruisia enää, luultavasti nauttisivat päästessään välillä leikkimään toisten kanssa. Esim. 2 päivää viikossa ei ole kovin paljon. (Kannattaa olla sitten peräkkäiset päivät, kokemusta on, vaikka torstai ja perjantai.)

Ilmoittaisin myös, että alkaisivat etsiä uutta jumppaohjaajaa, riippuisi sitten siitä, kuinka nopeasti sen löytävät, että milloin siitä luopuisin. Joskus niitä ohjaajia on vain niin hankala löytää, että parempi etsiskellä jo ajoissa. Voihan sanoa, että etsivät jotakuta, joka pääsee esim. marras-joulukuussa tulemaan.

Päivähoitohakemukset sisään vaan, sitä ei tiedä kuinka kauan menee, että paikat löytyvät. Samoin ilmoitat sinne jumppaan, että olisi hyvä ruveta katselemaan toista sinun tilallesi.

Kiitos teille. Jotenkin selkeyttää kun saa ulkopuolisen mielipiteen. Pitää alkaa nyt ihan tosissaan harkita tuota hoitopaikan hakemista. Ja sitä miten se, ja mun olemattomat tulot, sitten käytännössä menisivät.

Kun toisaalta haaveena ollut että jos kaikki menisi hyvin eivät lapset joutuisi ollenkaan päiväkotiin.

se vielä että minä saan kyllä levättyä. Mies tulee jokapäivä neljältä kotiin ja on illat ja viikonloput lasten kanssa. Eli ei miun loppujenlopuksi viikossa tartte täysin yksin montaa tuntia hoitaa lapsia.

Ja jumppa... jos sitä tässä tosiaan kohta sanoisi että alkaavat etsimään uutta ohjaajaa. Toisaalta mielelläni sitä pitäisin. Mutta toisaalta varmasti parempi itseltä jättää kaikki tuollainen ei pakollinen ylimääräinen pois.

tää on nyt yhtä jossittelua ja ei tiedä mitä tekee tai mitä haluaa tehdä, tai mikä olisi parasta meidän perheelle.

Helpottaa jo vähän kun saa muidenkin mielipidettä. Vaikka eihän tätä päätöstä voi tehdä kukaan muu kuin minä.....

Kiitos teille t: ap

Puolipäivähoito ei ole kovin käytännöllinen: aamulla tarjoat lapsille aamupalan ja ruuan jälkeen kiirehdit hakemaan väsyneet lapset kotiin lepäämään. Kotona ehdit olla 3-3½ t.

En tiedä kuinka asut mutta isoissa kaupungeissa on paikkoja, jonne voi lapsensa -yleensä yli 1v:n- jättää hoitoon muutamaksi tunniksi.

Turun tenavatupa on aivan ihana paikka jos tarpeen voi itse päättää eikä kroppa tai olo sanele sitä. Silloin ei menettäisi hoitotukeakaan, 3h maksaa jotain alle vitosen per lapsi, sisaruksesta saa muistaakseni euron alennuksen MUTTA vain ti ja to aikavälillä 10-16 ja pe 10-14.

Ja voihan sitä hoitopaikkaa silti alkaa jonottaa, isojen kaupunkien jonot eivät ole pelkää legendaa.

Hankey, tuota puolipäivähoitoa mie olen just miettinyt ettei välttämättä olisi kovin käytännöllistä. Ehkä paras olisi päivä, pari kokonaista viikossa.

Mie tuossa juuri tuumi että tuleeko siitä lasten hoitoon viemisestä ja hakemisesta sitten vain entistä enemmän stressiä. Ja siitä kun mulla olisi huono omatunto asiasta.

Mitenköhän jos lapset olisivat 1-2 pvä viikossa hoidossa niin minun tukien kanssa kävisi? Kun sitten ei hoitotukea varmasti maksettaisi, mutta enhän minä työttömäksikään voi jäädä.
Ja sairasloman saaminen seuraavaksi puoleksi vuodeksi voi myös olla vähän hankalaa....

Paljon tässä olisi mietittävää.

ghii. Pienessä kylässä asutaan. Tollanenhan olisi mahtava jos voisi viedä silloin kun siltä tuntuu. Mutta täällä ei valitettavasti ole sellaista mahdollisuutta.

t: ap

Alkuperäinen kirjoittaja Kirppu:
Tollanenhan olisi mahtava jos voisi viedä silloin kun siltä tuntuu. Mutta täällä ei valitettavasti ole sellaista mahdollisuutta.

SEllainen tuli mieleen, että yleensä päiväkodissa on mahdollisuus tilapäishoitoon. Kyselehän päiväkodista ja sitten kelasta, käsittääkseni se ei vaikuta kotihoidontukeen.

jokainenhan tekee miten ite tykkää. mutta minä tekisin näin:
-jättäsin heti sen jumpan opettamisen
-hakisin heti tarhapaikkoja ja kun saisin ne, lapset vois alottaa vaikka osapäiväsenä, jos itellä vointi ok
-pitäisin huolta itestäni
KOSKA, lapsi mahassa tarttee sua nyt kaikkein eniten ja siksi sun pitää pitää ittestä huolta. isommille tarha voi olla ihan kivaa ja sinäkin parempi äiti, kun et koko ajan murehdi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirppu:
Tollanenhan olisi mahtava jos voisi viedä silloin kun siltä tuntuu. Mutta täällä ei valitettavasti ole sellaista mahdollisuutta.

SEllainen tuli mieleen, että yleensä päiväkodissa on mahdollisuus tilapäishoitoon. Kyselehän päiväkodista ja sitten kelasta, käsittääkseni se ei vaikuta kotihoidontukeen.

Muista kysyä myös tilapäishoidon hinta! Itse kysyin kolmelle lapselle kunnallista tilapäishoitoa yhdeksi päiväksi sairaalakäynnin vuoksi, niin hinnaksi ilmoitettiin 90 mk per päivä (oli vielä markka-aikaa) , joten kolme lasta olisi maksanut 270 markkaa. Onneksi saatiin kodinhoitaja päiväksi sadalla markalla.

muista että päivähoitolaki sanoo, että hoitopaikka pitää myöntää 4kk kuluessa siitä kun hakemus on jätetty. Eli jos nyt haet niin voi käydä niin, että hoitopaikka järjestyy vasta Tammikuussa. Siihen on pitkä aika.

Yhteistyössä