Auttakaa, minne esikoinen synnytyksen ajaksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jään äitiyslomalle syyskuun alussa, suunnittelin että 4v isoveli jäisi silloin minun kanssa kotiin. (Nyt olen vielä kesälomalla ja luultavasti jään saikulle viimeisiksi kolmeksi viikoksi) Mutta minnekäs laitan pojan, jos tuleekin synnytykseen lähtö kesken päivän?

Eka syntyi alle 4 tunnissa, joten pakko varautua siihen, että tämäkin vauva voi tulla melko vauhdikkaasti. Toisaalta tuntuis niin kovin helpolta pitää esikoinen päiväkodissa siihen saakka, että vauva syntyy; pääsisin käymään neuvolassa/lääkärissä ilman poikaa viimeisten viikkojen aikana, ja jos tosiaan virka-aikaan alkaisi synnytys, niin olisi poika jo valmiiksi hoidossa.

Miehelläni kestää työmatka 45min, joten reilun tunnin voi suunnilleen laskea menevän työvaatteiden vaihdon kanssa, jos joutuu kesken päivän lähtemään synnytykseen. En viimeksi ehtinyt saada mitään kipulääkitystä, ja sen takia mielellään lähtisin ajoissa sairaalaan, kun hetki koittaa... Sairaalaan meiltä ajaa 5 minuuttia, joten itse kyllä pääsen nopeasti sinne taksilla.

Olisko se ihan kamalaa, jos tosiaan pitäisin sen päiväkotipaikan vielä sen jälkeen kun jään itse kotiin? Oma liikkuminen on jo nyt niin kivuliasta, että pojan kanssa ulkoilu tuottaa tuskaa. Joten toisaalta tuntuis jo pojallekin palvelukselta, että sais ihan kunnolla päivän touhuta kavereiden kanssa sen sijaan, että odottelee että äiti yrittää kävellä kökkästä mukana. Sitten kun vauva saadaan kotiin, niin isoveli jää tietysti kotiin myös, tänään sain tiedon, että omassa päiväkodissa olis kerhopaikka 2 kertaa viikossa 3h/kerta, joten siellä sitten alkaa käydä joskus lokakuun aikana.

Niin, siis jos olis jotain ideaa hoitaa asia jotenkin muuten, niin otan ideoita vastaan. Ei varmaan mistään oikein pysty lastenhoitajaakaan saamaan alle tunnin varoitusajalla?

Ei tietenkään, herran jestas! Pidä ihmeessä se päivähoitopaikka ja poika tarhassa niin kauan kuin itse haluat. Ei joidenkin jeesustelijoiden mielipiteen mukaan kannata omia asioitaan järjestää. Sitähän varten päiväkodit on että saa lapsensa hoitoon jos hoitoa tarvitsee. Ja kannattaa sitä kerhopaikkaakin harkita jotta saa vähän hengähdystaukoa vauvan hoidon kanssa. Itse olin ainakin kahden lapsen kanssa ihan loppu kun eivät juuri koskaan nukkuneet samaan aikaan. Mutta meillä ei toisaalta olisi ollut tuollaista kerhovaihtoehtoa joten en sitten raaskinut pitää koko päivää mutta se ei tarkoita sitä etteikö niihin olisi voinut ihan hyvin tehdä. Ehkäpä olisin sitten saanut vaikka opintoja eteenpäin joka meni tuolta ajalta ihan puihin..

Niin ja meillä aikoinaan homma hoidettiin niin että mun äiti joka oli vuorotteluvapaalla tuli meille asustamaan ennen laskettua aikaa ja oli kakkosen syntymään saakka. Tuli sitten pitkähkö kyläily kun neiti päätti syntyä vasta 41+3.

En ole synnyttänyt ja ei ole paljoa kokemusta sairaaloista, mutta eikö hätä tilanteessa lapsen voi ottaa sairaalaan mukaan? Tietenkään se ei ole toivottavaa, mutta näinhän joudutaan tekemään jos äitille tapahtuu esimerkiksi jokin tapaturma kesken päivän ja ketään ei tavoiteta.

Onko ketään tuttuja esim. naapureissa tai muuten lähialueilla? Kysehän on vain yhdestä tunnista, että miehesi kerkiää paikalle.

[QUOTE="harmaa";24323487]Eikö mies tuu ollenkaa mukaan synnytykseen? Eikö teillä oo sukulaisia sielä?[/QUOTE]

Joo, tulee ehdottomasti mukaan, jos vain mahdollista. Eli jos päivällä synnytän, niin tulee mukaan (siis jos poika päiväkodissa) ja illalla/yöllä jos taas synnytys alkaa, niin ukki voi sen ajaksi tulla poikaa vastaamaan, joten silloinkin pääsisi. Jos ei ukki sitten jostain syystä pääsekään ilta/yöaikaan hoitamaan, niin mies joutuu jäämään kotiin ja synnytän sitten yksin. Kaikki isovanhemmat ovat vielä työelämässä ja tätä yhtä ukkia lukuunottamatta asuvat 140km ja 500km päässä. Ja kaikki tutut päivät töissä.

Taidan pitää sen päiväkotipaikan, kyse ei kuitenkaan ole kuin reilusta kuukaudesta. Ja se kerhopaikan otin jo vastaan, ihana kun tuollainen vaihtoehto on annettu, ja vielä ilmaiseksi. Poika jo äsken kyseli, että milloin pääsee päiväkotiin, 4 viikkoa lomaa takana ja kaksi vielä edessä. :)

Yhteistyössä