AUTTAKAA, MITEN TOIMIN TÄSSÄ TILANTEESSA?KIIRE, lapset karjuu suoraa huutoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua esiteini ja sen sisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua esiteini ja sen sisko

Vieras
Voi ei. Meidän lapset on 8 ja 10 vuotiaita, ja ensimmäinen ihan näköjään kunnon järkytysriita!! Onhan noi pientä nahistelua välillä, mutta käytännössä ovat hyviä ystäviä ja muutenkin aina yhdessä ihan omasta halustaan. Tyttöjä molemmat.

Nyt alko riita jossa huutavat ihan suoraa huutoa toisilleen ja haukkuvat toisiaan. En ole ikinä kuullu moista, enkä tiedä miten suhtautua. Toinen paiskas huoneensa oven ja meni huoneeseensa ja kuulemma muuttaa pois. Toinen huutaa oven takana että senkus muutat, mutta mulle et puhu enää sanaakaan koskaan ikinä.. jne.
Ei nää ole ennen tällasta riitaa kehittäny, ikäkö sen tekee vai mikä? Ja mihin tähän ny sitte pitäs suhtautua? Annanko olla vai meenkö väliin? Pitäähän niitten oppia itekin olemaan ja aina ovat itse riitansa selvittäneet, mutta ei niillä ole oikeen riitoja ollukkaan edes.. Eli mitäs nyt?
Mitä sinä tekisit?

..Onkohan se nuorempi todella pakannu jo jotain ja oikeesti lähtee? Voisin ajatella luonteensa puolesta että saattas jopa pihalle asti mennä.. Vanhempi lapsi tuskin lähtis, uhkailee vain.. Kai?

Ei ne mätki toisiaan, eikä mitään muutakaan. Huutavat vaan. Tosin nyt on ihan hiljasta.. onko sekin huolestuttavaa? Mä olen itekin niin äimänä että en oikeen osaa ajatella mitä oikeesti kuuluis tehdä.

[QUOTE="vieras";22957411]Juu iän myötähän näitä riitoja sisarusten välillä yleensä ilmenee, jos on ilmetäkseen...[/QUOTE]

Ja kielenkäyttö pahenee, mitä teineimmäksi menenvät. :(

Mä seuraisin tilannetta ja jos on tarvis, niin menisin väliin. Jos neidit eivät itse osaa ratkaista rittaansa ja sopia, niin menisin vuorotellen kummankin luokse juttelemaan asiasta ja miettimään miltä toisesta tuntuu ja sitten riita sovitaan.

Jos kumpikaan ei tosiaan satuta toista eikä tavaratkaan hajoa, niin tarkitaisin että kumpikaan ei ole itsetuhoinen. Jos tämäkin on poissuljettu, niin antaisin lasten olla ja kattoa meneekö itse selvittelemään riitojaan. VOihan olla että ovat mykkäkoulua monta päivää!! =/
Jos tuo tosiaan on ihan ensimmäinen kerta, niin vähän varuillani olisin hyppäämään avuksi tilanteeseen.. mutta kattele nyt ainaki miksi on ihan hiljaista.

No keskustellako ei voi?

Ainakin sitten kun tilanne on vähän rauhoittunut, niin olisi varmaankin hyvä ainakin kokeilla puhumista, mielellään molempien tyttöjen kanssa erikseen. Olisihan sinun hyvä tietää, mikä on syynä moiseen käytökseen.

Ei tuota ihan noinkaan voi jättää. Toisaalta asiasta ei kannata tehdä liian suurta numeroakaan, eli keskustelua ei ehkä kannata järjestää liian virallisessa hengessä.

Odota että tilanne menee ohi, käy sitten kysymässä mitä tapahtu. Ole vain kuuntelija, älä aja sopua tai puolustele "toista" kummallekaan. Anna heidän vain purkaa tuntosa ja sitten anna heille mahdollisuus hoitaa asia itse. Jos käyt neuvomaan luultavasti vain pahennat tilannetta. Ja anna lasten oikeasti sanoa miltä tuntuu, tämä ei ole se hetki että moralisoidaan siskon haukkumisesta tms.

Yhteistyössä