U
"Uneton"
Vieras
Sain kuulla, että sain opintopaikan työvoimakoulutukseen joka kestäisi ensi toukokuun loppuun ja olisi jokapäiväistä n. 5-6 tuntia. Samaan aikaan olin hakenut oppisopimuspaikkaa ja saisin sen. Selvisi tänään, että opetuksen taso vaan kyseisessä työpaikassa on sellaista, että siellä ei opeteta oikein ollenkaan, joten siellä olo kävisi todella stressaavaksi ja tekisin varmaan virheitä. Olin tutustumassa työpaikkaan ilmaiseksi muutaman päivän ja minulle ei opetettu tehtäviä oikein ollenkaan ja olin aivan kauhuissani. Kun kysyin jotain, he eivät tienneet, ehtineet kertomaan tai vastasivat sillä lailla ettei siitä ollut yhtään apua. Kaikissa yrityksissä kuitenkin tehdään kaikki eri tavalla ja minusta olisi pitänyt näyttää edes kerran miten tehtävät tehdään heillä. Lisäksi koko ajan minulle oli epäselvää pääsenkö tuella heille ja he siirsivät asian hakua eteenpäin. Virkailija tulee sinne vasta ensi viikon puolessa välissä ja sitten käsittely vasta laitetaan eteenpäin. Kävin työvoimatoimistossa pari päivää sitten ja laittoivat pitkäaikaistyöttömän tukihakemukset jo eteenpäin. Ilmoitin tänään, että haluaisinkin ottaa opintopaikan oppilaitoksessa vastaan, enkä oppisopimuspaikkaa. Ehdin jo ilmoittaa työnantajallekin tekstiviestillä. Uhkailivat karenssilla työvoimatoimistossa jos otan opintopaikan vastaan, enkä oppisopimuspaikkaa. Laitoin tänään tekstiviestiä työnantajalle, että haluaisinkin ottaa paikan vastaan jos perehdytettäisiin kunnolla. En tiedä rankaistaanko minua tästä karenssilla ja kuinkahan pitkä se oikein on? Meneekö tuet opiskelun ajalta, eli en saa mitään siis jos en pääse enää oppisopimustyöpaikkaan? Opiskelu työvoimakouluksessa alkaisi jo maanantaina ja työnantaja ei vastaa minulle. Tuleeko jommallekummalle ongelmia jos paljastan, että olin siellä työssä ilman palkkaa viikon? Asiallisia vastauksia, kiitos.