auttakaa mua! mitä pitäis tehdä? :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kamala äiti1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kamala äiti1

Vieras
Olen vajaa 5 vuotiaan äiti ja lapsestani ihan kamala ja tyhmä ja inhottava äiti! :(
Tuntuu että lapseni on muuttunutvihan täysin. Nykyään vaan tappelemme kokoajan. Jos jotain kiellän tekemästä, alkaa haukkuminen ja lyöminen ja ilkeästi puhuminen lapsella. Olen itsekkinnkorottanut ääntä ettei lyö, ja tympäsee ihan sikana kun en osaa sievästi tuossa tilanteessa sanoa. Mietin olenko liian tiukkis ja kiellän liikaa vai mistä johtuu. Olen niin rikki, äskenkin vaan itketti lapsen käytös. Sanokaa että normaalia ja ohimenevää? Olenko minä tehnyt lapsesta tuollaisen? Maimitsen vielä, että lapsemme juuri aloittanut hoidon. Voiko johtua siitä, mielenosoitusta tms? Ennen ei nyrkein ole jystänyt :'( olen niin toivoton ja turhautunut. Kaiken lisäksi hävettää kun varmaan huudot kuuluu naapureihinkin ; ( pitävät hekin minua kauheana vanhempana

Siis voit ja pitääkin tietysti sanoa kovasti lapselle että lopeta jos yrittää löydä. Yrittäkää rentoutua ja keksiä myös kivaa tekemistä. Voit kysyä apua neuvolastakin tai katso vaikka Mannerheimin lastensuojelunliiton sivuilta hyviä vinkkejä mll.fi

Alkuperäinen kirjoittaja kamala äiti1;28996704:
Olen vajaa 5 vuotiaan äiti ja lapsestani ihan kamala ja tyhmä ja inhottava äiti! :(

Teet siis jotain oikein, jos lapsi on tuollaista päässyt sanomaan. Hän uskaltaa ilmaista negatiivisiakin tunteita ja ilmiselvää on myös, että olet asettanut rajoja.

Tuntuu että lapseni on muuttunutvihan täysin. Nykyään vaan tappelemme kokoajan.

Kausia tulee ja menee. Tehkää jotain mukavaa yhdessä ja ota tavoitteeksi sanoa vähintään kerran tunnissa joku kannustava kehu lapselle. Porkkana on parempi kuin keppi.

Jos jotain kiellän tekemästä, alkaa haukkuminen ja lyöminen ja ilkeästi puhuminen lapsella.

Lasta ottaa nupoliin, kun ei saa haluamaansa. Elämä on. Voit sanoa lapselle, että suuttua saa ja karjua saa, mutta ei tunnu kivalta, kun loukataan. Ei se ehkä mitään nyt heti auta, mutta ehkä muistaa sen sitten tulevaisuudessa oman puolisonsa kanssa riidellessä. Tietyn rajan voit kyllä asettaa ja joistain sanoista passittaa jäähylle ihan suoraan, vanhepia pitää kunnioittaa kuitenkin.

Olen itsekkinnkorottanut ääntä ettei lyö, ja tympäsee ihan sikana kun en osaa sievästi tuossa tilanteessa sanoa.

Ai tunteiden näyttäminenkö on äideiltä kielletty? Mitäs veikkaat, saako sillä kasvatettua hyviä ihmisiä, jos koko ajan esittää tyyntä, vaikka sisällä kiehuu? Ei, ei saa.

Mietin olenko liian tiukkis ja kiellän liikaa vai mistä johtuu.

Voit ollakin. Mieti mitkä säännöt ovat sinulle tärkeitä ja mistä voisi ehkä joustaa. Rajat on kuitenkin oltava, mutta joskus voi mennä överiksi.

Olen niin rikki, äskenkin vaan itketti lapsen käytös. Sanokaa että normaalia ja ohimenevää?

Vaiheita tulee ja menee. Meidänkin 5v on ollut viimeaikoina ihan munapää. Oikeasti on oikein mukava lapsi. Jos sinua kuitenkin kovasti itkettää ja ahdistaa, kannattaa asia ottaa puheeksi jossain, esim psyk.hoitsulla tms.

Olenko minä tehnyt lapsesta tuollaisen? Maimitsen vielä, että lapsemme juuri aloittanut hoidon. Voiko johtua siitä, mielenosoitusta tms?

No ihan varmasti reagoi hoitoonkin. Muista sanoa, että äiti rakastaa, vaikka riidelläänkin. Se on lapselle tärkeää kuulla. Jos lapsi sanoo, että olet kamala, niin vastaa, että joskus vanhemmat on, mutta ne vanhemmat silti rakastaa lapsiaan tosi paljon.

Ennen ei nyrkein ole jystänyt :'( olen niin toivoton ja turhautunut.

Lapset on joskus pässejä. Aikuisetkin on joskus pässejä. Kyllä se siitä.

Kaiken lisäksi hävettää kun varmaan huudot kuuluu naapureihinkin ; ( pitävät hekin minua kauheana vanhempana

Siinähän pitävät sitte. Vai heillekö elämääsi elät? Huuda vielä perään, että jos meteli haittaa, saa teiltä tulla hakemaan ilmaisia korvatulppia.

Se on vaihe, se menee ohi. Ja sitten alkaa joku toinen vaihe...

• Tykkää
Reactions: aamuntorkku
uskon vahvasti et hoidon aloitus syynä. Nyt paljon rakkautta, hellyyttä, syliä, ole aidosti lapsen kanssa ja kuuntele oikeesti mitä lapsella on asiaa. Kerro joka päivä kuin tärkeä ja rakas lapsi on. Huomioi hoitopäivän jälkeen ensin lapsi aidosti kunnolla ja syliin ja Sit vasta ruoan laitto:) olet varmasti Hyvä äiti. Juttele lapsen kaa niin kyllä Se osaa sanoa mikä mieltä painaa. neljän äiti itse ja Tiedän et sinä itse tiedät ja osaat kun oikeesti paneudut lapseen. Hyvä! Kivaa syksyä sinne:)

[QUOTE="vieras";28996774]Teet siis jotain oikein, jos lapsi on tuollaista päässyt sanomaan. Hän uskaltaa ilmaista negatiivisiakin tunteita ja ilmiselvää on myös, että olet asettanut rajoja.

Kausia tulee ja menee. Tehkää jotain mukavaa yhdessä ja ota tavoitteeksi sanoa vähintään kerran tunnissa joku kannustava kehu lapselle. Porkkana on parempi kuin keppi.

Lasta ottaa nupoliin, kun ei saa haluamaansa. Elämä on. Voit sanoa lapselle, että suuttua saa ja karjua saa, mutta ei tunnu kivalta, kun loukataan. Ei se ehkä mitään nyt heti auta, mutta ehkä muistaa sen sitten tulevaisuudessa oman puolisonsa kanssa riidellessä. Tietyn rajan voit kyllä asettaa ja joistain sanoista passittaa jäähylle ihan suoraan, vanhepia pitää kunnioittaa kuitenkin.

Ai tunteiden näyttäminenkö on äideiltä kielletty? Mitäs veikkaat, saako sillä kasvatettua hyviä ihmisiä, jos koko ajan esittää tyyntä, vaikka sisällä kiehuu? Ei, ei saa.

Voit ollakin. Mieti mitkä säännöt ovat sinulle tärkeitä ja mistä voisi ehkä joustaa. Rajat on kuitenkin oltava, mutta joskus voi mennä överiksi.

Vaiheita tulee ja menee. Meidänkin 5v on ollut viimeaikoina ihan munapää. Oikeasti on oikein mukava lapsi. Jos sinua kuitenkin kovasti itkettää ja ahdistaa, kannattaa asia ottaa puheeksi jossain, esim psyk.hoitsulla tms.

No ihan varmasti reagoi hoitoonkin. Muista sanoa, että äiti rakastaa, vaikka riidelläänkin. Se on lapselle tärkeää kuulla. Jos lapsi sanoo, että olet kamala, niin vastaa, että joskus vanhemmat on, mutta ne vanhemmat silti rakastaa lapsiaan tosi paljon.

Lapset on joskus pässejä. Aikuisetkin on joskus pässejä. Kyllä se siitä.

Siinähän pitävät sitte. Vai heillekö elämääsi elät? Huuda vielä perään, että jos meteli haittaa, saa teiltä tulla hakemaan ilmaisia korvatulppia.

Se on vaihe, se menee ohi. Ja sitten alkaa joku toinen vaihe...[/QUOTE]

Kiitos tästä <3 piristi kummasti ja sai ajattelemaan. Ihan iso iso kiitos <3

[QUOTE="vieraili";28996781]uskon vahvasti et hoidon aloitus syynä. Nyt paljon rakkautta, hellyyttä, syliä, ole aidosti lapsen kanssa ja kuuntele oikeesti mitä lapsella on asiaa. Kerro joka päivä kuin tärkeä ja rakas lapsi on. Huomioi hoitopäivän jälkeen ensin lapsi aidosti kunnolla ja syliin ja Sit vasta ruoan laitto:) olet varmasti Hyvä äiti. Juttele lapsen kaa niin kyllä Se osaa sanoa mikä mieltä painaa. neljän äiti itse ja Tiedän et sinä itse tiedät ja osaat kun oikeesti paneudut lapseen. Hyvä! Kivaa syksyä sinne:)[/QUOTE]

Kiitos tästäkin <3 hyvää syksyä!

Lapsilla tulee ja menee kaikenlaisia vaiheita, ei niistä kannata heti niin stressiä ottaa.

Ja muuten, jos minua lyödään en tunne pienintäkään kutsumusta sanoa asiasta "sievästi".

Kyllä se siitä kun pidät linjasi :)

Yhteistyössä