Auttakaa mua, raskaus ja kilot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Mulle viime raskaudessa tuli 20kg painoa kun söin miten sattuu. Nyt olen taas raskaana rv 18. Tää on hirveän noloa mutta ennen raskautta laihduin reilusti lyhyessä ajassa ja sitten kun tein testin, taas rupesi nsyömään miten sattuu ja lopetin polttamisen niin typeränä korvasin tupakan herkuilla. Liikuntaakaan en ole enää harrastanut koska jouduin lopettamaan liikuntalajini raskausajaksi (se ei tosiaankaan ole turvallinen raskausaikana), enkä keksi mitään kiinnostavaa tilalle... No eka neuvolaan mennessä laihdutettuja kiloja oli tullut takaisin jo 5!!! En kehdannut terkalle sanoa vaan sanoin etten muista mitä painoin ennen raskautta.

Nyt eka neuvolan jälkeen tullut 2-3kg ja 18. viikko tosiaan menossa. Eli yhteensä tullut 7-8kg. Onko mitenkään mahdollista enää korjata tilannetta, haluan syödä terveellisesti ja liikkuakin.. Onko mahdollista ettei tulisi enempää kiloja? Tai ainakaan hirveästi?

Kaikki neuvot ovat tervetulleita, vittuilu ei! Tiedän ettei tuo oo oikeen normaalia, mulla on aina ollut syömisen kanssa ongelmia. En osaa tehdä sitä kohtuudella vaan se on melkeen että kaikki tai ei mitään. Joskus kun otan niskasta oikein kiinni niin pystyn kyllä syödä terveellisesti ja olo on hyvä. Kertokaa mitä teen? Antakaa käytännön vinkkejä, mitä söisin jne?

Syöt miten sattuu, et liiku, ja mietit että olisikohan jotain mahdollista tehdä?

Jos vaikka alkaisit miettimään mitä syöt, ja liikkumaan. Tee itsellesi esim. viikon ruokalista etukäteen & "lukujärjestys" liikuntaa ajatellen :). Lisää arkiliikuntaa; kävele vaikka työmatkat tai jotain.

Itsekuria se vaatii, kuten lähes kaikki muutkin asiat tässä elämässä - kukaan muu ei voi sun puolesta sitä tehdä.

Ihan ensimmäiseksi; hienoa, että olet päässyt tupakasta eroon! Se on tärkeintä. Sen myötä myös valitettavasti niitä kilojakin tulee vaikkei olisikaan raskaanakaan.

Toiseksi unohda panikointi kiloista, joillekin niitä vain kertyy. Itselleni ensimmäisestä raskaudesta tuli 22kg ja toisessa vähän enemmän. Kuitenkin olen ollut aina ihan normaalipainoinen ja mittainen, raskaus vaan on saanut sen aikaan, kun itselläni liikunta väheni huomattavasti ennenaikaisten supistusten takia. Raskauden ja imetyksen jälkeen sitten on aika pudottaa taas painoa!

Kolmanneksi; opettele syömään säännöllisesti 3-4 tunnin välein. Vähän kerrallaan, mutta säännöllisesti. Otat vaikka raskausdiabeetikon ruokavalion käyttöön, vaikka et rd:stä sairastaisikaan.

Onnea odotukseen ja unohda se painon tarkkailu ja kiloista stressaaminen!

pienennä annoskokoja. Ja syö tosiaan ruoka-aikoina, ei välipaloja. Kerran viikossa tyyliin voi olla herkuttelupäivä -ja joka pävä voi ottaa jälkkäriksi jonkun ihan pienen makean, vaikkapa fazerin konvehdin tms. Mut avainsana on kohtuus. Jos mässyttää ja syö suuria määriä, lihoo. Tsemii.

ihan saman asian kanssa...sama kaava kuin sinulla...nyt vasta rv 32 tajusin lopettaa stressaamisen ja panikoinnin, kiitos siitä minun ravitsemusterapeutille joka takoi järkeä päähäni, etenkin kannattaa muistaa että jos on juuri ennen raskautta laihduttanut paljon niin uusi raskaus kerää nopeasti (elimistön vanhasta muistista) pudotetut kilot takaisin, tämä on osin aivan hormonaalista vaikka kuinka kyttäisit jokaista suupalaasi niin paino nousee silti. Nyt nautit odotuksestasi ja syöt säännöllisesti ja terveellisesti. Itse raskausajan noudattanut painonvartijoiden ohjeita ja pitänyt herkkupäivän 1xviikossa, minulle sanottiin suoraan että syömällä en ole kilojani hankkinut ja sen tiedän itsekin. Joten nauti ja pudotellaan sitten kilot kun vauva syntyy, minä olen jokaisen raskauden jälkeen saanut aina sen 25kg pois 4 kuukaudessa.

Mä olen vähän samantyyppinen ongelmasyöjä (kaikki tai ei mitään, jojoilija painon kanssa). Mulla auttaa se, että annan itselleni luvan syödä heikolla hetkellä justiinsa niin paljon kuin jaksan, mutta pidän samanaikaisesti huolta siitä, että kotoa ei löydy mitään suklaita tai muitakaan herkkuja. Eli sitten "kaikki tänne heti"-hetkellä syön niin paljon, että ruokaa tulee korvistakin, mutta se ei ainakaan ole mitään huippukaloripitoista. Omaan liikuntaani nähden tuo tapa ei nostata painoa. Sitä vastoin jos pidän kaapeissa herkkuja, voin vaivatta heikolla hetkellä (joita sitten tulee aika usein) syödä niitä niin paljon, että paino nousee jatkuvasti kilon viikossa...

Vaikka syön heikolla hetkellä niin kauan ja paljon kuin tuntuu hyvälle, syön sellaista ns. yksinkertaista: Juustonäkkäriä kurkkuvuorella, allbraneja, kevyesti valmistettua kunnon ruokaa, puuroja ja tietty hedelmiä ja kasviksia niin paljon kuin talossa on. Yleensä tämmöinen toistuu, jos olen väsynyt ja syönyt normiruokailut huonosti. Ja väsymys lisää mässyttelyhimoa.

Jos ei liikuntamäärän nostaminen onnistu, niin voit kokeilla ainakin tätä.

Kiitos vastauksista! :) Mä en vaan keksi mitään kivaa liikuntalajia, innostun aina jostain mutta sitten kiiinnostus lopahtaa pian, ainut oikeasti kiinnostava on tuo mun laji jota olen aina harrastanut paitsi raskausaikana..

Niin ja mä en ole tällä hetkellä töissä vaan kotiäitinä vielä esikoisen kanssa, hänkin on niin pieni :) Vaunu/pulkkalenkit ei oikein onnistu koska lapsi ei viihdy kummassakaan, hänen pitäs saada aina olla itse maassa ja kävellä tai jotain. Kotona yritän joskus jumppailla ja tuleehan sitä hyötyliikuntaa mutta ei varmasti tarpeeksi. En vaan jaksa kauaa innostua monenkaanlaisesta liikunnasta jos en näe jotain tuloksia esim painossa tai vartalon ulkonäössä. Pitäisi kyllä, koska siitä tulee oikeasti muutenkin hyvä olo kun liikkuu.

Ja tiedän että asialle voi tehdä jotain , jos syö miten sattuu eikä liiku. mutta kun tuo syöminen on mulle niin ongelmallista, aina repsahdan herkuttelemaan ja syömään epäsäännölllisesti.Aina jos meillä on jotain hyvää syötävää niin tulee sellainen olo että on "pakko" syödä kaikkea heti, en voi säästää vanukasta tai suklaapatukkaa mihinkään muuhun päivään. mieheni on melkoinen herkuttelija ja hänellä melkeen aina pitää olla jotain karkkia kaapissa. Pitäs käskeä häntä piilottamaan ne. . :D

Tässä oon nyt miettinyt niin oisko ok että syön noin 5 kertaa päivässä, siis esimerkiksi näin:
Aamulla ruisleipää tai kaurapuuroa, ehkä kananmunaa
Puolen päivän aikoihin lämmin ruoka, vaikkapa keittoa
Tässä välissä joku hedelmä tai jogurtti tms välipalaksi
Päivälliseksi sitten vaikka jotain liharuokaa ja kasviksia reilusti
Joku välipala jos tarvitsee, esimerkiksi hedelmä tai leipä
Iltapalaksi jotain kevyttä, vaikka hedelmiä ja teetä

Tarkoitus ei oo siis laihduttaa todellakaan vaan pitää painonnousu mahdollisimman vähäisenä. Niin joo ja bmi oli eka neuvolassa käydessä ihan siinä normaalipainon ylärajalla, eli senkään takia en haluais että jäis mitään ylimääräisiä kiloja. Suvussa on myös paljon sairauksia joihin riski lisääntyy ylipainon myötä.

Koitan myös lisätä hyötyliikuntaa, kuntosaleillahan toki voisin käydä mutta ehkä nyt lihaskuntoa ylläpitämään riittää että otan tavaksi muutaman kerran viikossa jonkun "jumppaohjelman" kotona. Mulla on siis suht hyvä lihaskunto ja muutenkin kunto on ollut ok, tosin nyt hengästyn helpommin jne kun en oo raskausaikana oikein kauheeti liiikkunut ja senhän ymmärtää että kyllä siinä kunto rapistuu jos ei mitään tee..

Yhteistyössä