Auttakaa nyt avutonta yh:ta! (Lasten nukkumisjuttuja)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhmamma

Vieras
Olen kahden lapsen yh-äiti. Poika on 1v 11kk ja tyttö 5kk.

Nykyään nukkumaanmeno on aikamoista showta. Iltapalojen ja pesujen jälkeen menemme koko porukka minun sänkyyni, jossa poika juo pullollisen maitoa ja tyttö vellin. Poika nukahtaa suhtkoht nopeasti ja sitten siirrän tytön toiseen huoneeseen vaunuihin nukkumaan. (Tämä siksi että jos tyttö herää itkemään niin ei herätä veljeään) Poika nukkuu normaalisti koko yön heräämättä ja tyttö herää jossain vaiheessa syömään jolloin otan hänet viereeni (nukun siis lasten välissä)

Olen pähkäillyt ja miettinyt että miten pääsisin siihen tilanteeseen että molemmat nukahtaisivat itsekseen. Tyttö ei ota tuttia, vaikka olen sitä hänelle kovasti yrittänyt opettaa.

Huone missä vauva nukkuu nyt vaunuissa on lastenhuone jossa on pojalle jatkettava sänky. Pinnasänky on tällä hetkellä laitana minun sängyn vieressä ettei poika putoa yöllä sängystä.

Miten minä saisin heidät opetettua?? Olen aivan ulkona!
Haluaisin että poika pääsisi eroon pullosta, koska täyttää ensi kuussa jo 2v. Se vaan tuntuu niin toivottomalta kun tyttö kuitenkin juo pullon illalla.

Onko kellään vinkkejä? Olen välillä koittanut jättää pojan juomaan maidon yksin, mutta hän vaan ravaa sieltä pois 1000 kertaa ja silloin ei saa tyttökään nukuttua.

Anna aikaa, älä vieroita silloin kun pullo tuntuu tosi tärkeältä pienelle...Anna kasvaa vielä vähän ja ota sitten myöhemmin asiaksi? Sorry, ei tainnut olla avuksi.. Tai ota pieniä askeleita, anna lasten tuntea turvallisuutta ja että olet lähellä vaikka oppisivatkin nukahtamaan itse (itse ajattelen että se on helpompaa myöhemmin isompana)..

Mun mielestä sun pitäis saada jotenkin erotettua lasten nukkumaanmeno. Saisitko jonkun välillä avuksi niin että olisi tytön kanssa sen aikaa kun laittaisit pojan nukkumaan, omaan huoneeseen, ilman maitoa. Tuon ikäisellä olisi jo hampaidenkin vuoksi hyvä jättää iltamaidot pois, hampaidenpesun jälkeen vaan vettä jos jotain on juotava. Jos menette kaikki yhtä aikaa samaan paikkaan nukkumaan poika ei varmaan ymmärrä miksi sisko saa pullon mut hän ei...

Isompi pinnasänkyyn nukkumaan sinne lastenhuoneeseen ja pienempi sit samaan huoneeseen sun kanssa - hanki toinen pinnasänky tai matkasänky hänelle.
Siksi suosittelen pojan laittamista pinnasänkyyn, että jos ei sieltä pääsisi kiipeämään pois, niin voisi oppia nukahtamaan itsekseen paremmin.
Jos vaikka ottaisit tavaksi lukea iltasatua hetken pojan vierellä, että rauhoittuu sänkyynsä, jos pienempi millään malttais sen aikaa olla esim. vaunuissa tai sitterissä.

Nuo vastaukset helpottivat kyllä enemmän kuin tiedättekään :´) On niin kamalat paineet tehdä asiat samalla lailla kun ns normaaliperheet. :) Pullo on kyllä tosi tärkeä pojalle ja tyttö on alkanut jo välillä nukahtamaan itsekseen kun esim vien hänet ulos nukkumaan niin heijaan muutaman kerran ja jätän sinne. Olette ihan oikeassa. :) Minulla on ihan hyvä tilanne kyllä siinä että saan itse nukkua ja saan useimmiten iltaisin tätä kallisarvoista omaa aikaa.

Kiitoksia vastauksistanne :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä sun pitäis saada jotenkin erotettua lasten nukkumaanmeno. Saisitko jonkun välillä avuksi niin että olisi tytön kanssa sen aikaa kun laittaisit pojan nukkumaan, omaan huoneeseen, ilman maitoa. Tuon ikäisellä olisi jo hampaidenkin vuoksi hyvä jättää iltamaidot pois, hampaidenpesun jälkeen vaan vettä jos jotain on juotava. Jos menette kaikki yhtä aikaa samaan paikkaan nukkumaan poika ei varmaan ymmärrä miksi sisko saa pullon mut hän ei...

Toisaalta jos et oikeesti itse kärsi tilanteesta ja saatte kaikki nukuttua niin ei kai tuosta muuta haittaa ole kun et pojan hampaat kärsii.

No itse vieroitin 1v6kk pullosta, tosin sai siitä vain vettä.

Laitan pienimmän ensin nukkumaan, sitten puolen tunnin kuluttua isommat. Olen kolmen yh.. Miksi pitää laittaa samaan aikaan? Voisiko vähän siirtää? Ja kyllähän vauvoilla on paljon vauvojen juttuja, joita isommat eivät tee/saa ja sama toisinpäin.

Nyt luin vasta nämä viimeisimät vastaukset. Juuri hampaiden takia olenkin miettinyt tuota pullojuttua. Päivisin juo nokkamukista tai tavallisesta mukista ja harvemmin enää pullosta, mutta iltapullo on kyllä niin elintärkeä.

Olen kyllä miettinyt jos saisin jonkun auttamaan minua illoiksi siksi aikaa kunnes saisin opetettua jommankumman/molemmat nukahtamaan itse.

Olen laittanut samaan aikaan nukkumaan siksi, koska tyttö ei nukahda jos poika möykkää siinä vieressä. Tai saattaa nukahtaa, mutta sitten poika saattaa huudahdella tai jotain ja tyttö säikähtää. Ja jos alan opettaa poikaa ensin nukahtamaan itse niin sittenhän tyttö ei pääse ikinä nukkumaan

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt luin vasta nämä viimeisimät vastaukset. Juuri hampaiden takia olenkin miettinyt tuota pullojuttua. Päivisin juo nokkamukista tai tavallisesta mukista ja harvemmin enää pullosta, mutta iltapullo on kyllä niin elintärkeä.

Meillä oli kans iltapullo tosi tärkeä, samoin nukahtamistutti, luulin ettei ikinä päästä niistä eroon, mut sit kun otettiin pois niin ei siinä montaa yötä menny kun jo onnistu hienosti ilmankin. Usein se on vaan vanhempien rohkeudesta kiinni se vierottaminen :)

entäpä jos annat maidot ja vellit keittiöss' silloin kun ovat viel hereillä. tarkoitan ettei pienemmällekään pulloa enää kun ovat jo sängyssä. meillä vauva nukahti 5 kk ikäisenä tissille. silloin isompi oli 2v. ja hyvin nukahti hänkin kun ei ollut kenelläkään pulloa. tämä oli vain ehdotus!

hampaisiin auttaa, jos annat vielä xylitol-tabletin tai fluoritabeltin tai vaikka molemmat maidon jälkeen. maito ei ole kovinkaan paha juttu hampaille.
voit myös harjata hampaat vielä maidon juonnin jälkeen.