Auttakaa nyt hyvät ihmiset ja vaikka psykologit! Mulla on ongelma ja iso..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikki

Vieras
Siis mies tehnyt aina työmatkoja ja viime syksynä oli jatkuvasti pois ja nyt alkuvuoden vähensi niitä, koska mulle tuli sellainen ongelma, etten pysty enää nukkumaan, kun mies pois. On täs ollut muutakin murhetta lisäks, joka ei varmaankaan sitä ongelmaa oo kyllä aiheuttanut, muttei helpottanutkaan. Niin nyt olis väistämättä pääsiäisen jälkeen kolmen päivän reissu tulos ja mulla paniikki et miten jaksan hoitaa lapset, jos en nuku. Mulla on aivan pakokauhu päällä, kun pitäis mennä nukkumaan. Olen yrittänyt saunoa ja juonut pari siideriäkin, mutta jos satun saamaan unen päästä kiinni niin viimeistään kahdelta herään ja lopun yön sitten valvon. Testasin jopa sitä,että mentiin siskon luo yöks ja mies kotona yksin, mutten pystynyt nukkumaan sielläkään. Voiko tälle tehdä mitään?

en tiiä, mua pelottaa, mutta nukahdan sohvalle, ku katson telkkaria.. siirryn sit sänkyyn jossain vaiheessa. mut jos meen sänkyyn odottaa unta, niin kuulen jatkuvasti ku joku hiippailee ja teloittaa meidät :hyi yöks..

Mullakin oli joskus uniongelmia tosi paljon, valvoin helposti yöllä esim.klo. 2-5 joka yö. Tai sitten muuten nukuin vaan 3h tms. Itsellä oli se, että kannoin kaikkia muiden ihmisten huolia harteillani. Käsittelin tämän asian ystäväni kanssa, ja hän vaan sanoi, että ei sinun tarvii oikeesti kantaa ja huolehtia muiden perheen jäsenien ja ystävien asioista. En tiiä jos sinulla on samaa..? No, seuraavalla kerralla sanoin muille että älkää enää kertoko mulle jos on jotain huolia tms., siis jos ei mitään vakavaa ole. (Vaikka aika kylmältä kuulostaa). Niin tämän jälkeen, jopas alkoi nukuttaa ja olen nukkunut ihan täysiä öitä. Tavallaan olen yrittäny sulkea muiden asiat pois (tietty välitän), mutta en voi aina järjestää kaikkien muiden asioita kuntoon. Eli ehkä, jos sinullakin on näitä, sinun tulisi käsitellä ne läpi, ja ehkä myös sinun parempi kertoa ihmisille uniongelmista, jos esim. huolehdit muiden asioista liikaa tai kenties huolehditko lapsista liikaa tms.. Näin vältyt pähkäilyltä ja huolehtimisesta, ja saat taas nukuttua. Ehkä myös terapian aloittaminen tilapäisesti voisi auttaa, siellä selviäisi mikä sinun mieltä ehkä painaa tms.

Toinen keino on, jos yöllä herää niin ei kannata kauaa pyöriä sängyssä vaan käy syömässä vähän jotain, esim juustosiivu ja kalkkunaa, ja juo vähän, ja yritä sen jälkeen uudestaa nukahtaa, yleensä meinaan keskellä yötä alkaa oleen aika kova nälkä, niin senkin vuoksi unen päästä voi olla vaikea saada. Nämä nyt on vain minun omia kokemuksia, jotka ovat minua auttaneet, toiv. sinuakin nämä vinkit voisi auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja doktori:
No mikä sua sit pelottaa? Vois auttaa jos tietäis mikä on se pelko?

En mä niinku pelkää, että joku tulis tai meille tapahtuis mitään. Mä pelkään sitä, että kun on pakko nukkua ja jos en nuku nyt, en selviä seuraavasta päivästä, kun nuorin on niin pieni, ettei sitä voi jättää hetkekskään yksin ja nukahdan sitten päivällä ja sille sattuu jotakin. On vajaa kaks vee vanha nyt. Ja sitten kun on kokemusta niistä valvotuista öistä. Miehelle sanoin, että kyllähän sitä yhden yön voi valvoa, mutta että kolme, niin on aika zombie lopuks.

Auttaisikohan muutto? En tiiä yhtään millaisessa asunoossa asutte, mutta jos sinua pelottaa siinä asunnossa. Peloittaisiko välttämättä sellaisessa asunnossa, jossa olisi naapureita lähellä esimerkiksi. en osaa sanoa...

Mulla oli hiukan tuon tyyppistä ongelmaa synnytyksen jälkeen. Kärsin lievästä masennuksesta ja uniongelmista muutenkin. Vaivaa kesti 3v, kunnes sain lieviä unilääkkeitä, jotka auttoivat nukkumaan säännöllisesti ja samalla muutenkin nukahtaminen ja siihen liittyvät pelot hävisivät.

Yhteistyössä