Auttakaa nyt kädetöntä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avemaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Avemaria

Jäsen
19.10.2007
974
0
16
Miten kalasta voi laittaa ruokaa? Söisin mielelläni kalaa mielellään lohta ja opettaisin tenavatki syömään mut ku en osaa laittaa kalasta mitään. Miten esimerkiksi joku lohifile tai jotain vastaavaa laitetaan?

No helpoin on iskeä uuniin. Päälle sitruunapippuria ja suolaa. Jos haluaa, voi laittaa myös tilliä.
Savustamalla tai loimottamalla tulee kyllä ihan parasta lohta.
Minä tykkään myös paistaa muikkuja, nopeaa ja helppoa! Ostat joko valmiiks siivottuja tai kokonaisia tuoreita muikkuja. Sitten irroitat päät ja suolet.
Sitten laitat lautaselle suolaa, ruisjauhoja ja vehnäjauhoja, ja sekoitat. Pyörittelet muikut kauttaaltaan jauhoissa ja laitat paistinpannulle oikeaan voihin tirisemään melko kovalla lämmöllä. Tulee nopeasti ihanan rapsakoita makupaloja. Kyytipojaksi pinaattiperunamuusia =)

Anopiltani saamaan ohjeeseen laitetaan fileen päälle suolaa ja pippuria ja kipataan ruohosipulisulatejuustorasia päälle ja uuniin noin 30min/220asteeseen

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Helpoin on varmasti uunilohi, sitruunapippuria, suolaa ja sitruunan viipaleita päälle ja uuniin :p

Ja ku on kyse tällaisesta täystumpelosta niin onko tuossa uunilohessa joku nahka mikä pitää ottaa pois? Ja uunin asteet ja paistoaika? Tää kuulostaa niin helpolta että kokeilen.

Alkuperäinen kirjoittaja Avemaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Helpoin on varmasti uunilohi, sitruunapippuria, suolaa ja sitruunan viipaleita päälle ja uuniin :p

Ja ku on kyse tällaisesta täystumpelosta niin onko tuossa uunilohessa joku nahka mikä pitää ottaa pois? Ja uunin asteet ja paistoaika? Tää kuulostaa niin helpolta että kokeilen.

Ei tarvii ottaa nahkaa pois, laitat nahkapuolen alaspäin. Kypsä kala irtoaa helposti nahasta. Uunissa 200 astetta, noin 25min-30min.

Voitelet uunivuoan (ei ehkä edes tarvi voidella) ja sinne kala nahka alaspäin lojumaan (itse huuhtelen fileen hanan alla ettei ole limainen). Päälle ripottelet mausteita (suolaa, sitruunapippuria) ja jos haluat jotain tuorejuustoa laittaa päälle. Voit laittaa mukaan esim herkkusieniä, juureksia tms. (itse viipaloin sienet ja pyöräytän ensin pannulla).
Jos haluaa kuorrutuksen kalalle, niin voi sekoittaa kananmunan ja juustoraastetta, ja haarukalla sitä liissata filee päälle. Mutta siitä tulee aika rasvaista silloin. Ja uuniin, joku 175 astetta?

Tai kokonainen lohifile, siihen poikittaiset viillot ja niihin viiltoihin tunget tuorejuustoa (esim creme bonjourin pippurituorejuustoa). Uuniin vaan ja avot! Ihan sikke hyvää ja tosi helppoa! Muista mausteita ei oikeastaan edes tarvii, merisuolaa voi ripotella annoksen päälle jos haluaa.

Itse laitan nahan ylöspäin, ettei kala kuivaa ja se on sitten helpompi nypätä pois kun kala on kypsää. Ja talouspaperilla on hyvä pyyhkiä limat pois ennen kuin astiaan laittaa.

Pannulla tulee myös hyvää. Nahka irtoo kun kala on kypsää (taas paistetaan nahka ylöspäin.)

Yhteistyössä