Auttakaa nyt tyhmää ensikertalaista lennon vaihdosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tyhmä"

Vieras
Miten vaihto käytännössä tapahtuu jos pitää vaihtaa lentokonetta matkan aikana? Olen lähdössä reissulle, jossa matkan aikana pitää peräti kahdesti vaihtaa toiseen koneeseen. Mukanani on ainoastaan käsimatkatavarat.

Pitääkö tehdä check in jokaisella lentoasemalla? Onko tuo vaihto ohjeistettu vai pitääkö itse seikkailla asemilla ja etsiä oikea terminaali?

Kertokaa kiltit kaikki kokemuksenne, minua jännittää kovasti nuo vaihdot ja muuta vaihtoehtoa, eli suoraa lentoa, ei ole.

Ei tarvi tehdä check-iniä eikä mennä turvatarkastuksen läpi. Riippuen kohteesta saatat joutua menemään passintarkastuksen läpi.

Sun pitää kyllä itse löytää se portti, harvemmin vaihtolennot lähtee täysin eri terminaaleista. Mihin olet menossa ja millä lentokentillä vaihdot ovat?

Pitää itse etsiä uuden lennon terminaali. Check in tehdaan joka lentokentällä. Olet ekassa checkinissä saanu koko reissun liput. Joskus oon joutunu ottamaan matkatavaranikin jossain välilaskussa, yleensä ne siirtyvät uuteen koneeseen automaattisesti. Tosin sulla niitä ei ollutkaan mukana.

No ei tehdä joka lentokentällä check-iniä, ellei sitten tule joku peruutus tms. Itse olen kerran joutunut hakemaan kamat pois, kun Blue1:n lento oli peruttu ja jouduinkin menemään ekan välin Finnairilla.

No se riippuu siita, etta oletko ostanut matkan yhtena matkana vai useana. Jos lippu on myyty sinulle yhtenaisena, ei tarvitse tehda check-in'a joka kentalla (eika siirtaa mahdollisia matkatavaroita). Jos taas olet ostanut usean erillisen lipun tuolle matkalle, esim. eri konsernien lentoyhtioilla niin silloin pitaa. Ja silloin myos jos yksi lento on myohassa ja sen takia myohastyt seuraavalta, et todennakoisesti saa korvausta..Jos sinut on kirjattu lahtoasemalla jo koko matkalle, menet vaan "trasnferring flights" kyltteja kohti vaihtokentalla ja etsit jostain taulun, jossa lukee lahtevien lentojen portit, ja sitten kylttien mukaan suunnistat suoraan portille. Jos joudut menemaan check-in'in kautta, niin menet exit-kautta lahtoaulaan ja lahtoselvitystiskille.

Ei tarvi tehdä check-iniä eikä mennä turvatarkastuksen läpi. Riippuen kohteesta saatat joutua menemään passintarkastuksen läpi.

Sun pitää kyllä itse löytää se portti, harvemmin vaihtolennot lähtee täysin eri terminaaleista. Mihin olet menossa ja millä lentokentillä vaihdot ovat?

Vaarin, turvatarkastuksen lapaiseminen uudestaan riippuu ihan matkan kohteesta ja vaihtolentokentasta.

No se riippuu siita, etta oletko ostanut matkan yhtena matkana vai useana. Jos lippu on myyty sinulle yhtenaisena, ei tarvitse tehda check-in'a joka kentalla (eika siirtaa mahdollisia matkatavaroita). Jos taas olet ostanut usean erillisen lipun tuolle matkalle, esim. eri konsernien lentoyhtioilla niin silloin pitaa. Ja silloin myos jos yksi lento on myohassa ja sen takia myohastyt seuraavalta, et todennakoisesti saa korvausta..Jos sinut on kirjattu lahtoasemalla jo koko matkalle, menet vaan "trasnferring flights" kyltteja kohti vaihtokentalla ja etsit jostain taulun, jossa lukee lahtevien lentojen portit, ja sitten kylttien mukaan suunnistat suoraan portille. Jos joudut menemaan check-in'in kautta, niin menet exit-kautta lahtoaulaan ja lahtoselvitystiskille.

'transfer flights' mutta useimmin kuitenkin 'connecting flights'

Ok, olin väärässä. Itse en ole koskaan joutunut menemään uudestaan turvatarkastuksen läpi. Osaatko sanoa noi Tukholman ja Köpiksen käytännöt?

helsingista tukholmaan tullessa ja kopikseen mentaessa ei tartte menna turvatarkastukseen (schengen alueen sisalla vaihto). Kopiksessakaan ei tarvinne menna, vaikka kohde olisi mika, koska tarkastus Schengenin sisalla tehty jo helsingissa.

Lähinnä mietityttää se miten osaan suunnistaa lentokoneesta oikealle portille uutta lentoa varten. En ole paljon lentänyt muutenkaan ja tosiaan ensimmäistä kertaa joudun vaihtamaan konetta. Mitä jos vaikka eksyn kentälle?Ja siis mihin tilaan lähden kulkemaan koneesta noustuani? Normaalisti lähtisin hakemaan matkatavaroita mutta miten nyt?

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;25581413:
Lähinnä mietityttää se miten osaan suunnistaa lentokoneesta oikealle portille uutta lentoa varten. En ole paljon lentänyt muutenkaan ja tosiaan ensimmäistä kertaa joudun vaihtamaan konetta. Mitä jos vaikka eksyn kentälle?Ja siis mihin tilaan lähden kulkemaan koneesta noustuani? Normaalisti lähtisin hakemaan matkatavaroita mutta miten nyt?
Mulla ei ole noista kentistä kokemusta, mutta kysyt henkilkunnalta, jos olet epävarma.

*muoks* Lentolipussasi sulla näkyy mys jatkolennon numero ja mahdollisesti porttikin, josta lentosi lähtee. Portti toki voi muuttua, mutta katsopa netistä kyseisten lentokenttien kartat. Niistä selviää, missä eri portit sijaitsevat.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;25581413:

Seuraat lahimpia kyltteja jatkolentojen suuntaan ('transfers' tai 'connecting flights'). Jossain vaiheessa tuolla reitilla eteesi tulee monitoreja, joista etsit oman jatkolentosi ja katsot mika on sen portti. Sit seuraat kyltteja tuolle portille. Ala huoli, ne kyltitykset on tehty niin etta tyhmempikaan ei paase eksymaan.

Seuraat lahimpia kyltteja jatkolentojen suuntaan ('transfers' tai 'connecting flights'). Jossain vaiheessa tuolla reitilla eteesi tulee monitoreja, joista etsit oman jatkolentosi ja katsot mika on sen portti. Sit seuraat kyltteja tuolle portille. Ala huoli, ne kyltitykset on tehty niin etta tyhmempikaan ei paase eksymaan.

Mitä jos on tyhmempi kuin tyhmin, esim. Maailman tyhmin insinööri ;).

Kiitos paljon vastauksestasi. Ehkä selviän tästäkin koitoksesta.

Mä olen aina ostanut jenkkien lennot "suorana" silti on ollu kertoja jolloin olen joutunu ottaa kamani ja tehdä kaiken alusta vaihtoyhteyskentällä. Yleensä paikkaan johon menen on kolme jatkolentoa mutta onneks vain kerran on joutunu ottaa kamat.

Yhteistyössä