Auttakaa tietämätöntä... Neuvolasta kysyttävää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paupau..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paupau..

Vieras
Plussasin muutama päivä sitten ja ajattelin maanantaina soittaa neuvolaan.. Maksaako siellä käynnit paljonkin? Ja en nyt tarkoita yksityistä. Soitanko suoraan neuvolaan, vai pitäiskö käydä vielä pissa näyte antamassa.

Arvaatte varmaa että kyse on esikoisesta ja mie olen ihan pihalla kun lumiukko, raskaus tuli niin puuntakaa.. :)

Neuvola on maksuton. Soitat suoraan sinne neuvolaan. Puhelinvastaajassa on yleensä soittoaika ilmoitettuna. Voit myös jättää soittopyynnön.

Onnea odotukseen.

Siis täh, ilmaistako se on? Tulipahan tuoki sitten puuntakaa mulle.. Turhaan siis olen parisen päivää puhelua lykännyt sinne kun olen miettinyt mistä siihen rahat suapi jos paljon maksaapi.. :)

[QUOTE="paupau";27194771]Siis täh, ilmaistako se on? Tulipahan tuoki sitten puuntakaa mulle.. Turhaan siis olen parisen päivää puhelua lykännyt sinne kun olen miettinyt mistä siihen rahat suapi jos paljon maksaapi.. :)[/QUOTE]

Neuvola taitaa olla ainut maksuton juttu :D

Neuvolat ilmaisia + niihin liityvät lääkärikäynnit. Mutta utrat maksaa poliklinikka maksun, n. 27 e ja niitä on 2 raskaudenaikana (tosin pakko niissä ei ole käydä).

Paljon onnea ap:lle! Itsekin odotan esikoista. Neuvolan palvelut ovat ilmaisia, luulin että ultrat olisivat olleet maksullisia kuten ylläoleva kirjoitti mutta ei ainakaan minulle ole tullut sieltä minkäänlaista laskua.

[QUOTE="vieras";27194888]Neuvolat ilmaisia + niihin liityvät lääkärikäynnit. Mutta utrat maksaa poliklinikka maksun, n. 27 e ja niitä on 2 raskaudenaikana (tosin pakko niissä ei ole käydä).[/QUOTE]

Meillä ainakin kunta tarjoaa np-ultran ja rakenneultran, eli niistäkään ei mene poliklinikka maksua, edellisessä raskaudessa, kun kävin raskausdiabeteksen takia kahdessa ylimääräisessä ultrassa, niin niistä maksoin poliklinikkamaksut (n.30€/kerta). Synnytys on ainoa mistä joutuu maksamaan(sairaalan vuorokausimaksut), jos on normaali raskaus, eikä ylimääräisiä käyntejä polilla.

Jos on rahat oikein tiukalla, niin kannattaa laittaa pari kymppiä kuussa syrjään, millä maksaa sitten sairaalalaskun, jos joutuu olemaan vaikka useamman päivän käynnistyksessä ja sitten synnytyksen jälkeen kolme-neljä päivää osastolla, niin sitä saattaa kertyä vaikka pitkälle päälle 200€ (n.30€/vrk). Jos vauva joutuu lastenosastolle tarkkailuun/hoidettavaksi, niin hänestä menee oma maksu.

Paljon onnea raskaudesta! :) Älä murehdi liikaa raha-asioita, nauti raskaudesta!

Meillä kunta (Turku) maksaa np-ultran ja rakenneultran. Myös ylimääräiset, kaupungin puolella tehtävät ultrat ovat maksuttomia. Äitiyspolikäynnit Tyksissä maksavat, eli jos sinne menee ultraan niin tulee poliklinikkamaksu, mutta esim. painoarviot tehdään yleensä kaupungin puolella eli nekin on maksuttomia.

Synnyttäminenkin on ilmaista; Turku maksaa ekat 3 vrk sairaalassa :). Jos menee sen yli, tai jos vauva joutuu teholle, niin niistä menee maksu.

[QUOTE="vieras";27194888]Neuvolat ilmaisia + niihin liityvät lääkärikäynnit. Mutta utrat maksaa poliklinikka maksun, n. 27 e ja niitä on 2 raskaudenaikana (tosin pakko niissä ei ole käydä).[/QUOTE]

Mulla ei ainakaan maksanut Tampereella yhtään mitään ne ultrat o.O 2010 olin raskaana

Onnea raskaudesta :) Neuvolapalvelut on ilmaisia ja kuten jo huomattiin ultrien maksussa on kunta kohtaisia eroja. Jossain maksaa jossain ei.

Kannattaa tosiaan varautua myös siihen että synnytys sairaalassa olo voi maksaa. Nyt ku alat laittaa sen 20 syrjään nii ei mee talous ihan sekasin.

Ja yks juttu vielä (koskien etenkin vauva-aikaa). Neuvola on todellakin neuvola. Niittenkään kertomaan ei kannata luottaa sokeasti. Omia aivoja saa ja pitää käyttää :)

Onnellista odotusta!

Yhteistyössä