Auttakaa viisaammat naiset! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minttuneiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minttuneiti

Vieras
Elikkäs olen 19v naisenalku ja ongelmani on ilmeisesti? kuivat limakalvot, käytin mercilon e-pillereitä n 9kk ja vaihdoin tovi sitten nuvaringiin..
Oireet vaihtelevat enkä oikein edes osaa kuvailla niitä lääkärille selvästi. Luulin alkujaan oireiden alkaessa n. 2kk sitten että kyseessä olisi virtsatulehdus mutta bakteeriviljely (kaikki testit tehtiin kahdesti??) oli nega, tippuri & klamydiakin puhdas eikä minulla ollut edes syytä epäillä mitään tautia alapäässä..
Minulla on myös vakituinen kumppani jota oireeni häiritsevät myös paljon, seksi ei ainakaan tälläviikolla ole sujunut kun pelkään sitä polttelua & kirvelyä seksin aikana että jälkeen.. pissaaminen sattuu myös ja ennen oli myös jatkuvaa pissaamisen tarvetta :(
Nyt tuntuu myös siltä että olisi hiivaa, on hiertymisen tunnetta ja hiukan kutinaa muttei syvemmällä. Luin jostain että hiivalääkkeet myös kuivattavat limakalvoja? mitä tässä nyt uskaltaisi tehdä, lääkärillekkin minulla on aika mutta se meni kuukauden päähän eikä varaa ole yksityiselle.
Ostin kuukausi sitten Ceridalia, keskustelujen perusteella se on auttanut ja minullakin se auttoi mutta nyt oireiden pahentuessa se ei riitä.
Omega 7 myös on suositeltu mutta minulla ei ole varaa summanmutikassa kokeilla kaikkea.. :I
Jos joku ihana ihminen osaisi auttaa minua tässä olisin todella kiitollinen!

Mulla oli nuva ring käytössä ja olen kuiva ihoinen muutenkin, atoopikko. Gynekologi sanoi ettei kaikille sovi, juuri kuiva ihoisille saattaa tehdä emättimen kutinaa ja ärsytysoiretta. Mullakin siis näitä. Myös hormonimäärät ovat pillereissä ja renkaassa niin pienet että voi jo se kuivattaa. Jättäisin renkaat pois, kokeilisin maitohappobakteereita, hiivalääkettä, ceridalia yms. Vaiva voi olla tosi hankalakin. Onnea yritykseen

Yks mitä voisit kokeilla on lopettaa kokonaan hormoniehkäsy vähäks aikaa jotta näet lähteekö oireet vai ei...mutta siinä on sit kyllä käytettävä kumia jos ei raskaaks halua... Itsellä on kahden raskauden jälkeen myös samantyylistä ongelmaa,ei tosin pissaamisen tarvetta mutta kuivuutta on ja kirvelyä, on kun saharan autiomaa... Pitäis varmaan kyllä kans mennä lääkärille,mä uskon sen johtuvan hormonitoiminnasta jotenkin. Mulla on nää oireet ollu vaikka ei ois hormoniehkäsyä.

Kuullostaa siltä että sinulla on ainakin hiivatulehdus. Itse ostaisin canesten emätinpuikko+voide hoidon. Huomioi että limakalvot voivat olla hoidon jälkeen jonkin aikaa vielä hauraat ja kirvelevät. Itse jouduin imetysaikana käyttämään cicatridina emätinpuikkoja (saa apteekista, ovat melko uusi juttu) kun limakalvot olivat todella arat hormonaalisen tilanteen vuoksi. Minulla ei tuolloin ainakaan auttanut ceridal öljy vaan gynekologi suos. noita em. puikkoja ja kyllä ne jonkin verran oikeasti helpottivat oloa. Jos olisin sinä niin hiivahoidon jälkeen käyttäisin vähän aikaa noita puikkoja ja jos tilanne edelleen sama niin menisin ehk. neuvolaan juttelemaan vaivastasi. Voisiko tuo nuvaring aiheuttaa kys. vaivaa (ei kyllä yleistä ole, mutta yksilöllisiä asioita nuo ovat)? Älä huolestu, nuorilla on ERITTÄIN PALJON samanlaista vaivaa vaikka mitään tulehduksia tai sukupuolitauteja ei olekaan. Johtuupi monesti ihan siitä että nuorempana ollaan aktiivisempia sukupuolielämässä joten limakalvot vaan ärtyvät paljon. Toivottavasti asia selviää.

En kyllä millään haluaisi tätä nuvaringiä laittaa pois, tuntuu muuten niin hyvältä verrattuna siihen hormonihirviöön mitä pillereiden kanssa olin..ja rengas kuitenkin teki sen että valkovuoto oli todella runsasta, vähänkun käveli niin reidet oli märkänä :o Kondomin käyttöön en myöskään pysty, polttelu on ihan sietämätöntä silloin seksin aikana että sen jälkeen.

Yhteistyössä