auttakaahan esikoisen 1kk kanssa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt..

Vieras
Olen aivan pihalla mitä tuon vauvelin kanssa pitäisi tehdä. Pariviikkoisena alkoi iltaitkut ja valvotaan iltaisin noin 12-02 saakka (itku/huuto alkaa n. Klo7). Iltaitkuisuuden lisäksi tuli hyvin äkkiä semmoinen pitkin päivää jatkuva kitinä - poika on tyytyväinen oikeastaan vain syödessään, jonka jälkeen alkaa itku. hän nukkuu päivisin vaunuissa pihalla, jonne meno on aina säestytty raastavalla huutoitkulla. Muuten kyllä nukkuu vaunuissa hyvin, mutta sinne laittaminen on vaikeaa.

Pojalla on ilmiselvästi mahavaivoja joiden perään itkee, mutta olen miettinyt voisiko kyseessä o?la jotain muutakin,

Ollaan kokeiltu cuplatonia, maitohappobakteereita ja fenkoliteetä. Lisäksi olen katsonut syömisiäni, mutta mistään ei tunnu olevan apua. Kantoliinalla kanniskelukaan ei tuo hirveästi apua.

nyt olenkin ruvennut miettimään olenko tehnyt jotain väärin? Onko esim nukuttaminen pihalla huono jos hän menee sinne aina itkun kera? Jos hän tarvisi enemmän läheisyyttä tms?

Koen todella huonoa omaatuntoa, kun en voi viettää lapseni kanssa yhtään "laatuaikaa". En ehdi antaa hellyyttä tai seurustella hänen kanssaan imetykseksen ja vaipanvaihdon jälkeen yhtään, kun heti alkaa huuto joka loppuu vasta kun laitan hänet pihalle nukkumaan. Tuntuu etttä vauva on koko ajan pihalla - sisällä hän ei päivisin nuku millään. Kaikista nautinnollisimmat ajat ovatkin yösyötöt, jolloin kaikki menee hyvin ilman itkuja.

Tulipas sekava kirjoitus.. Olisiko kenelläkään antaa vinkkejä mitä tehdä?

Ei tuon 1kk ikäisen kanssa hirveästi voisikaan leikkiä tai mitään. Ainakin omani alkoi vasta 2kk ikäisenä ottamaan sellaista kunnon kontaktia.

Koita kantoliinaa, saat touhuttuakin jotain jos siinä viihtyy. Jotkut viihtyy myös repussa, mutta useampi liinassa.
Olen myös kuullut koliikkikeinusta hyvää palautetta. Niitä saa käytettynä muutamalla kympillä.

Voimia!

Ei auta nyt - mutta nopeasti se aika menee ja kohta jo helpottaa (toivottavasti)!

Täällä kärvistellään saman ongelman kanssa, vauva myöskin kuukauden ikäinen. Tosin meillä niin, että päivisin yleensä ihan tyytyväinen... kunnes tulee ilta ja itkua kestää 1-4 tuntia. Olen alkanut jo pelätä nukkumaan menoa kun ei ikinä tiedä miten saa nukuttua ja kuinka kauan huutoa joutuu kuuntelemaan.

Samat konstit on kokeiltu eikä mikään auta! Sääliksi käy vauva kun on niin huono olo ja mitkään keinot eivät helpota.

Vyöhyketerapiasta saattaa olla apua. Ystäväni lapselle oli, meille ei. (Meillä moniallergikko, joka oli vauvana todella haastava, ei nukkunut edes ulkona.)

Oletko röyhyttänyt kunnolla? Meillä täytyi tarkasti röyhyttää, jotta edes hieman oli vauvalla helpompaa. Kantoliinassa kannoin vauvaa paljon. Neuvolalääkärin kanssa voisi yrittää keskustella, jos sieltä saisi apua.

Ihan hurjasti voimia, raskasta aikaa! Toivotaan, että helpottaa siinä "maagisessa" kolmen kuukauden iässä.

Meillä oli tyttären kanssa sama homma, koliikkivauvaksi määriteltiin. Vaivat kuitenkin jatkuivat ja jatkuivat, ja sitten vuosien lääkärillä remppaamisen ja tutkimusten jälkeen diagnoosiksi maitoallergia (eli ei kestä maidon proteiinia). Siitä kiva allergia, että yleensä helpottaa ajan kanssa (nyt teini-ikäisenä jo kestää maitoa vaihtelevasti), mutta kamalaa kipuilua oli koko lapsuusaika. :( Koliikki-nimikkeen alle mahtuu niin monenlaista...

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;27202686:
Vyöhyketerapiasta saattaa olla apua. Ystäväni lapselle oli, meille ei. (Meillä moniallergikko, joka oli vauvana todella haastava, ei nukkunut edes ulkona.)

Oletko röyhyttänyt kunnolla? Meillä täytyi tarkasti röyhyttää, jotta edes hieman oli vauvalla helpompaa. Kantoliinassa kannoin vauvaa paljon. Neuvolalääkärin kanssa voisi yrittää keskustella, jos sieltä saisi apua.

Ihan hurjasti voimia, raskasta aikaa! Toivotaan, että helpottaa siinä "maagisessa" kolmen kuukauden iässä.

Olen ainakin yrittänyt röyhtäyttää, mutta vaikka kuinka mahtavia paukkuja tulisi niin ei auta. Seuraava kait on sitten se vyöhyketerapia ja lääkäri.

Toivon kovasti että se maaginen kolmekuukauden ikä toisi helpotusta. tätä menoa mökkihöperöidyn täysin kun ei ainakaan nyt tulisi kuuloonkaan esim vierailla vauvan kanssa ystävän luona. Voi pientä, eniten vaan sydäntä raastaa se itku, kuinka se voikin olla niin hätääntynyt!

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt..;27202522:
Olen aivan pihalla mitä tuon vauvelin kanssa pitäisi tehdä. Pariviikkoisena alkoi iltaitkut ja valvotaan iltaisin noin 12-02 saakka (itku/huuto alkaa n. Klo7). Iltaitkuisuuden lisäksi tuli hyvin äkkiä semmoinen pitkin päivää jatkuva kitinä - poika on tyytyväinen oikeastaan vain syödessään, jonka jälkeen alkaa itku. hän nukkuu päivisin vaunuissa pihalla, jonne meno on aina säestytty raastavalla huutoitkulla. Muuten kyllä nukkuu vaunuissa hyvin, mutta sinne laittaminen on vaikeaa.

Pojalla on ilmiselvästi mahavaivoja joiden perään itkee, mutta olen miettinyt voisiko kyseessä o?la jotain muutakin,

Ollaan kokeiltu cuplatonia, maitohappobakteereita ja fenkoliteetä. Lisäksi olen katsonut syömisiäni, mutta mistään ei tunnu olevan apua. Kantoliinalla kanniskelukaan ei tuo hirveästi apua.

nyt olenkin ruvennut miettimään olenko tehnyt jotain väärin? Onko esim nukuttaminen pihalla huono jos hän menee sinne aina itkun kera? Jos hän tarvisi enemmän läheisyyttä tms?

Koen todella huonoa omaatuntoa, kun en voi viettää lapseni kanssa yhtään "laatuaikaa". En ehdi antaa hellyyttä tai seurustella hänen kanssaan imetykseksen ja vaipanvaihdon jälkeen yhtään, kun heti alkaa huuto joka loppuu vasta kun laitan hänet pihalle nukkumaan. Tuntuu etttä vauva on koko ajan pihalla - sisällä hän ei päivisin nuku millään. Kaikista nautinnollisimmat ajat ovatkin yösyötöt, jolloin kaikki menee hyvin ilman itkuja.

Tulipas sekava kirjoitus.. Olisiko kenelläkään antaa vinkkejä mitä tehdä?

Meillä oli samanlaista ja aika pian se todettiin maitoallergiaksi. Et menetä mitään jos jätät maidon pois ruokavaliosta vähäksi aikaa ja katsot onko apuja. Neuvolassa sitä ei tietenkään uskota, yksityiselle vaan niin saatte tarvittaeessa kela korvauksen korvikkeelle.

Koliikkia lienee.

Meillä oli kitinää jonkin verran päivisin ja sitten aivan suoraa huutoa lähes joka ilta 21-24 tai joskus vielä pidemmälle yöhön, eikä siihen auttanut yhtään mikään. Aamut meillä oli yleensä mukavaa aikaa, mutta sitten iltapäivällä alkoi itkeskely ja paheni aina iltaa kohti. Iltahuutaminen loppui heti kun täytti 3kk.

Melkoisen vaativa kitisijä meillä oli silti, kunnes oppi ryömimään ja pääsi vähän toteuttamaan itseään :p Mitään allergioita ei ole ollut.

Kantoliinaa voi kokeilla, meillä vauva oli siinä jonkun verran ja liikkeessä tuntui rauhoittuvan ja viihtyvän. (siis ei kyllä sitten kun oikeasti huusi) Liian tiheä syöttäminen teki meillä vauvalle vielä kurjemman olon ja pulautteli kauheasti, eli aloin seurata kellosta että vähintään 2h oli mennyt ennen kuin syötin uudestaan, ja sitten siirryin pikkuhiljaa 3h syöttöväleihin :)

eikös se ollut tutkimusten mukaan että keskiverto vauva itkee 3 tuntia vuorokaudessa. Kannattaa siis muistaa, että menee vielä monesti itkut ihan normaalin piikkiin vaikka itkisi enemmänkin. Mä en osannut oman esikoiseni kohdalla edes ihmetellä sitä että illalla alkanut itku loppui yleensä vasta 2-3 aikaan yöllä. Ei siihen auttanut kun vaan kannella lasta ympäri huushollia aamuyöhön.

No nyt kun olen toisen lapsen saanut niin tämä olikin itkemisen suhteen helpompi tapaus,eikä valvoskellut juuri puoltayötä pidempään.

Usko pois, aika ainakin auttaa asiaan. Tietysti jossain vaiheessa voi olla hyvä käydä lääkärissä ja sulkea pois muut syyt (kuin kypsymätön suolisto joka aiheuttaa mahavaivoja valtaosalle vauvoja..).

Tulipa vaan mieleeni että saahan vauva tarpeeksi ruokaa?
Meillä oli tolkuttoman itkuinen vauva. Erityisesti itkeskeli iltaisin ja koliikkia epäiltiin. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä (1kk) sitten huomattiin että paino oli laskenut, ja saatiin määräys antaa kiireesti lisämaitoa. Itkut loppuivat meillä siihen.

Meillä oli ihan sama tilanne, ja syynä oli se, että vauva ei saanut tarpeeksi maitoa. Vauvoilla tulee luonnostaa tiheämmän tankkaamisen aika, eli keräävät varastoa yölle, ja jos maidontuotanto ei pysy perässä (niin kuin usein alussa käy), niin vauva huutaa, kun ei saa tarpeeksi maitoa.

Kun vihdoin tajusimme antaa vauvalle korviketta siinä kymmenen-yhdentoista aikoihin, niin itkut loppuivat. Sitten joskus parin kuukauden ikäisenä tuota illan lisämaitoa ei enää tarvittu, vaan oma maito riitti.

[QUOTE="joo";27203109]Meillä oli ihan sama tilanne, ja syynä oli se, että vauva ei saanut tarpeeksi maitoa. Vauvoilla tulee luonnostaa tiheämmän tankkaamisen aika, eli keräävät varastoa yölle, ja jos maidontuotanto ei pysy perässä (niin kuin usein alussa käy), niin vauva huutaa, kun ei saa tarpeeksi maitoa.

Kun vihdoin tajusimme antaa vauvalle korviketta siinä kymmenen-yhdentoista aikoihin, niin itkut loppuivat. Sitten joskus parin kuukauden ikäisenä tuota illan lisämaitoa ei enää tarvittu, vaan oma maito riitti.[/QUOTE]

Siis illalla tankkaavat tiehämmin...

Ja pienet saattavat haluta olla rinnalla iltaisin tuntitolkulla- tankkaavat maidon lisäksi läheisyttä! Ja pienen vauvan kanssa "seurustelu" on juuri sitä imettämistä, vaipan ja vaatteiden vaihtoa ja nukuttamista. Ei siihen muuta yleensä mahdu eikä muuta tarvitsekaan mahtua. Ihan höpöä miettiä, että vielä jotain muuta "laatuaikaa" tarvittaisiin.:)

Korviketta varmasti voi antaa liikaa, mutta imettämällä ei voi saada vauvaa liian täyteen. Rintamaito on todella hyvin sulavaa ja vauva osaa kyllä itse taitavasti säädellä maidon juontiaan kun sitä tarpeeksi on vain saatavilla. Oikeasti luulen, että moni vauva itkee iltaisin juuri nälkäänsä. Itse istuin vauvojeni kanssa iltaisin n.klo.19-22 ja imetin lähes tauotta. Välillä vauva varmasti nukahti rinnalle ja jatkoi sitten. Itse katsoin telkkaria, surffasin netissä tai luin lehtiä/kirjoja...:)

meillä ihan samaa, tosin huutokohtaukset ja kitinät ajoittuu alkuiltaan, alkaa kellonlyömällä klo. 16 ja klo. 20 mennessä poika yleensä on nukahtanut, onneksi. Yksityisellä lastenlääkärillä käytettiin, kuulemma koliikki/ kehittymätön suolisto. Jos ei mene ohi 3-4 kk ikään mennessä niin sitten voidaan alkaa pohtia muita vaihtoehtoja... eli kestettävä se vaan on, valitettavasti.

Itse kanniskelen vauvaa sylissä tai kantoliinassa pystyasennossa, vaikka itkiskin. Lohdutus on kumminkin pienelle tärkeää :) korvatulpat vaan korviin ja musiikki soimaan, ota urheilun kannalta! nyt tilattiin koliikkikeinu, josko siitä olisi jotain apua ja vyöhyketerapiaankin ollaan menossa.... cuplatonit ym. on meillä yhtä tyhjän kanssa. D-vitamiinitippoja annan vaan 2 päivässä tällä hetkellä, nekin saa joidenkin massun sekasin.

Sama vika, eniten itki 6-9 viikkon ikäisenä (itkut alkoi 2 viikkoisena). Sitten kun tuli täyteen se maaginen 2kk, niin itkut loppui kuin seinään :D Eli sinuna ihan odottelisin vielä, vaikka rasittaahan tuo. Jos sulla on mies arkea jakamassa, niin JAKAKAA oikeasti ne itkut, äläkä yritä kestää niitä yksin. Minä olisin tullut hulluksi ilman miestäni kun oli se pahin vaihe, onneksi mieheni on niin ihana että jaksoi olla töistään huolimatta mun kaverina siinä touhussa. :)

[QUOTE="Vieras";27202845]Meillä oli samanlaista ja aika pian se todettiin maitoallergiaksi. Et menetä mitään jos jätät maidon pois ruokavaliosta vähäksi aikaa ja katsot onko apuja. Neuvolassa sitä ei tietenkään uskota, yksityiselle vaan niin saatte tarvittaeessa kela korvauksen korvikkeelle.[/QUOTE]

MENETTÄÄ! Nimittäin imettäjälle elintärkeän kalsiumin! Eli jos maidon aikoo jättää pois, niin kalsiumia jostain muusta sitten. Enkä kyllä jättäis mitään maitoja pois vielä tuossa vaiheessa, kun lapsella ikää vasta 1kk. Tutkimusten mukaan lapsi itkee eniten ollessaan 6-8viikon ikäinen, odottele ap vielä kuukausi ja katsele sitten, mitä teet.

[QUOTE="vieras";27203238]MENETTÄÄ! Nimittäin imettäjälle elintärkeän kalsiumin! Eli jos maidon aikoo jättää pois, niin kalsiumia jostain muusta sitten. Enkä kyllä jättäis mitään maitoja pois vielä tuossa vaiheessa, kun lapsella ikää vasta 1kk. Tutkimusten mukaan lapsi itkee eniten ollessaan 6-8viikon ikäinen, odottele ap vielä kuukausi ja katsele sitten, mitä teet.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Ei ainakaan meidänkään lääkäri suositellut, toki kalsiumin saa purkista, mutta se on silti aika hankalaa kun alkaa jättämään pois KAIKEN missä on esim. maidon heraa, eli äiti tarvitsee sitten mieluiten ravitsemusterapeutin apua jonka kanssa katsotaan se ruokavalio kuntoon. Ettei vaan tule mitään puutostiloja. Ja tosiaan, vasta koliikki-iän mentyä.

Mulla kolme lasta, joista jokainen on ollut hyvin itkuinen..kahdella suurimmat itkut loppu kun aloin antaa korviketta, eli ilmeisesti itkivät nälkäänsä :( Ekalla ei korvikkeetkaan auttaneet,koliikkia ilmeisesti. ja jokainen on saanut olla aina tissillä..siis melkeen koko ajan olivat tissi suussa (asuis sohvalla ekan kuukauden) ensimmäiset viikot mutta se ei vaan riittänyt. Minusta voisit kokeilla yhtenä/kahtena iltana antaa korviketta ja katsoa miten vauva siihen reagoi (se ei pilaa imetystä),jotta tietäisit onko kyse vaan nälästä. Koitahan jaksaa kyllä se ajan kanssa helpottaa.

[QUOTE="kahden äiti";27203201]Ja pienet saattavat haluta olla rinnalla iltaisin tuntitolkulla- tankkaavat maidon lisäksi läheisyttä! Ja pienen vauvan kanssa "seurustelu" on juuri sitä imettämistä, vaipan ja vaatteiden vaihtoa ja nukuttamista. Ei siihen muuta yleensä mahdu eikä muuta tarvitsekaan mahtua. Ihan höpöä miettiä, että vielä jotain muuta "laatuaikaa" tarvittaisiin.:)

Korviketta varmasti voi antaa liikaa, mutta imettämällä ei voi saada vauvaa liian täyteen. Rintamaito on todella hyvin sulavaa ja vauva osaa kyllä itse taitavasti säädellä maidon juontiaan kun sitä tarpeeksi on vain saatavilla. Oikeasti luulen, että moni vauva itkee iltaisin juuri nälkäänsä. Itse istuin vauvojeni kanssa iltaisin n.klo.19-22 ja imetin lähes tauotta. Välillä vauva varmasti nukahti rinnalle ja jatkoi sitten. Itse katsoin telkkaria, surffasin netissä tai luin lehtiä/kirjoja...:)[/QUOTE]
Meillä oli kyllä ihan vain nälkää. Tissillä oli aina hetken, mutta sitten itku taas jatkui ja esim. rinnalla kantaminen ei auttanut, mutta kun annettiin korviketta, loppui itkut samantien.
Eikä vauva tuota maitoa (oli korviketta tai omaa) juo liikaa. Oikeasti äideillä on hirveästi eroa siinä, miten paljon maitoa tulee rinnoista ja kuinka nopeasti, kyllä ne vauvat osaavat lopettaa, kun ovat tarpeekseen saaneet. Ja silloin kun juovat liikaa, puklauttavat kyllä liiat ulos.

Ootko kokeillut pumpata maitoa päivällä ja antaa sitä illalla imetyksen lisäksi? Jos lapsella olisikin vielä nälkä kun iltaisin maitoa saattaa tulla vähemmän. Mutta jos lapsi on rinnalla tyytyväien, niin anna vauvan nukkua sun sylissä. Vauvat kaipaa läheisyyttä.

[QUOTE="Vieras";27202845]Meillä oli samanlaista ja aika pian se todettiin maitoallergiaksi. Et menetä mitään jos jätät maidon pois ruokavaliosta vähäksi aikaa ja katsot onko apuja. Neuvolassa sitä ei tietenkään uskota, yksityiselle vaan niin saatte tarvittaeessa kela korvauksen korvikkeelle.[/QUOTE]

Tarvittaessa toki, mutta jos vauvalla vatsavaivoja, ei hyvä ihminen korvikkeella kannata niitä yrittää korjata-kuin koittaisi korjata lasia vasaralla.

Maitoallergiaa kyllä voi olla, mutta vaikka olisi sitäkin, on 50%maitoallergisista allergisia myös soijalle, eli jopa erikoiskorvikkeen löytäminen voi olla hankalaa.

Onko ap tietoinen tavallisista vatsanväänteitä aiheuttavista ruoista, kuten kaalit jne, vai haluaisitko listaa?

[QUOTE="pop";27203477]Tarvittaessa toki, mutta jos vauvalla vatsavaivoja, ei hyvä ihminen korvikkeella kannata niitä yrittää korjata-kuin koittaisi korjata lasia vasaralla.

Maitoallergiaa kyllä voi olla, mutta vaikka olisi sitäkin, on 50%maitoallergisista allergisia myös soijalle, eli jopa erikoiskorvikkeen löytäminen voi olla hankalaa.

Onko ap tietoinen tavallisista vatsanväänteitä aiheuttavista ruoista, kuten kaalit jne, vai haluaisitko listaa?[/QUOTE]

Oletko koskaan kuullut vauvasta, jolla EI olisi ollut vatsavaivoja. Vatsavaivat ovat ihan normaaleja vauvoille, onhan se selvää, kun suolisto on vasta kehittymässä.

Itse selasin aikoinani noita listoja ja juttelin parin asiantuntijan kanssa, ja lopputulos oli se, että oikeastaan yhtään mitään ei voisi syödä, jos haluaisi kaikki mahdollisesti "haitalliset" aineet ruokavaliosta poistaa. Eli kehottaisin edelleen aloittajaa ainakin kokeilemaan sitä lisäravinnon antamista.

Yhteistyössä