Auttakaahan te viisaammat, miten tuo äitiysraha lasketaan tälläisessä tapauksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja!

Vieras
Asia ei vielä ole mitenkään ajankohtainen, koitan vain olla kaukaa viisas. Mulla eka äippäloma alkaa olla lopuillaan, siitä päivärahat olleet ihan kohtuulliset, koska ennen raskautta olin töissä.

Edellinen työsuhteeni loppui ja olen nyt etsimässä työtä, eli jään työttömäksi äitiysloman jälkeen. Kuinka tälläinen työttömyysjakso vaikuttaa mahdolliseen seuraavaan äitiysrahaan?

Siis lyhkäisyydessään: jos en ehdi saada työtä ennen kuin meille tulisi toinen lapsi, saanko äitiysrahan edellisten työtulojen mukaan kuten ensimmäisen lapsen kanssa vai tiputtaako tuo työttömyysaika päivärahan minimiin?

Kelan sivuilta en saanut irti muuta kuin että jos lapsen saa ennen kuin edellinen täyttää kolme vuotta, olisi päiväraha silloin sama, mutta haluaisin että joku vahvistaisi asian jolla on tälläisestä omakohtaista kokemusta.

mikäli laskettu aika on päivääkin ennenkuin kuopus täyttää3v niin saat saman rahan kuin esikoisesta/edellisestä lapsesta, mutta sitte jos ei kerkiä saamaan lasta niin esim nyt lasketaan vuoden 2007 verotulojen mukaan. korjatkaa joku jos olen väärässä :wave:

Eikös se mene niin että jos uusi vauva syntyy ennen kuin ensimmäinen on 3v niin saa valita ottaako sen saman äippärahan vai laskettaako uusien tulojen mukaan? näin oon ainakin ite ymmärtänyt... Meille tulee kakkosen ja kolmosen väliin 1,5v ja samat äippärahat saan kun kakkosestakin

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
mikäli laskettu aika on päivääkin ennenkuin kuopus täyttää3v niin saat saman rahan kuin esikoisesta/edellisestä lapsesta, mutta sitte jos ei kerkiä saamaan lasta niin esim nyt lasketaan vuoden 2007 verotulojen mukaan. korjatkaa joku jos olen väärässä :wave:

Siis työttömyyskö ei vaikuta tähän asiaan millään lailla? Onko kellään varmaa tietoa?

Saman saat. Ja jos sitten saat taas kolmannen lapsen kolmen vuoden sisään, niin jälleen saat saman. Ite ole äitiyslomalla ja töissä ollut viimeksi 2005 ennen esikoisen syntymää: saan niiden työtulojen mukaan laskettua rahaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis työttömyyskö ei vaikuta tähän asiaan millään lailla? Onko kellään varmaa tietoa?

ei vaikuta

ei jos saat lapsen ennekuin toinen täyttää kolme. ja kelan etuudet maksetaan joko verotulojen mukaan taikka sitte jos olet ollut töissä ja on suuremmat tulot niin voi pyytää senkin mukaan etuutta.

Mietin vain että josko tässä on joku kelan erikoisjuttu taas, että sen saman rahan saa mikäli on esim. kotihoidontuella ennen seuraavaa lasta, mutta ei työttömyystapauksissa. Pistää vaan epäilyttämään voiko asia mennä noin että sen saman rahan saisi...

Jos toinen tulee 3 vuoden sisällä niin olet oikeutettu samaan päivärahaan kuin nyt.
Tai sitten toinen vaihtoehto on, että saat päivärahan viimeksi valmistuneen verotuksen mukaan. Jos tuo kakkonen tulee sinulle 3 vuoden sisällä niin Kela katsoo automaattisesti kumpi tapa antaa sinulle paremman päivärahan ja maksaa äitiyslomasi sen mukaan :)

Minulla viimeksi valmistuneen verotuksen mukainen äitiyspäiväraha oli hiukan perempi kuin mitä sain esikoisesta (ja tein siis kaksi lasta tuon 3 vuoden sisällä) ja näin ollen Kela maksaa minulle nyt äitiyspäivärahaa 2007 verotuksen mukaan :)

Niin ja jos edellinen lapsi täyttää kolme ennen seuraavaa laskettua aikaa, niin saat äitiyspäivärahan joko edellisen vahvistetun verotuksen mukaan tai sitten jos olet työttömänä ennen seuraavan lapsen syntymää, äitiyspäiväraha voi perustua myös työttömyyskorvaukseen - ja se voi hyvinkin olla enemmän kuin minimi. Aina maksetaan sen vaihtoehdon mukaan, mikä on hakijalle edullisempi.

Itse jäin työttömäksi kun ensimmäinen äitiysloma loppui. Välissä olin 3 kuukautta työttömänä ennen uuden äitiysloman alkua, eikä se vaikuttanut ollenkaan äitiyspäivärahaani.

Mietin vain että josko tässä on joku kelan erikoisjuttu taas, että sen saman rahan saa mikäli on esim. kotihoidontuella ennen seuraavaa lasta, mutta ei työttömyystapauksissa. Pistää vaan epäilyttämään voiko asia mennä noin että sen saman rahan saisi...

no kun sä et nähtävästi suostu uskomaan mitä sulle täällä vastataan, niin mitäpä jos kysäisisit Kelasta :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

no kun sä et nähtävästi suostu uskomaan mitä sulle täällä vastataan, niin mitäpä jos kysäisisit Kelasta :whistle:

Uskotaan, uskotaan ;) Mutta kun oon näin hidas kirjottamaan, että tuota mun kirjoitusta ennen ehti tulla monen monta vastausta...

Tuosta työttömyydestä vielä: Kannattaa hiukan laskea sitäkin, että jos saat ansiosidonnaista, niin äitiyspäivärahasi voi perustua myös siihen. Kelan sivuilla sanotaan näin:

"Työtön: Jos olet saanut vanhempainpäivärahakautta edeltäneiden 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta, koulutustukea tai työllistämistukea työelämävalmennukseen, sairauspäivärahasi on vähintään 86 % maksetun etuuden määrästä. Jos työttömyysetuuteen tai koulutustukeen on sisältynyt korotettu ansio-osa, päivärahan määrää laskettaessa otetaan huomioon perusosan lisäksi vain pääsäännön mukainen ansio-osa."

ennenku vanhempi lapsi täyttää 3vuotta pitää olla laskettu aika vaikka 1pvä ennemin. mulla oli kuopuksen LA 9.11, esikoinen on syntyny 5.11. onneksi laskivat sen osa-aika työn palkan kokonaisuuessaan. nousi roimasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Tuosta työttömyydestä vielä: Kannattaa hiukan laskea sitäkin, että jos saat ansiosidonnaista, niin äitiyspäivärahasi voi perustua myös siihen. Kelan sivuilla sanotaan näin:

"Työtön: Jos olet saanut vanhempainpäivärahakautta edeltäneiden 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta, koulutustukea tai työllistämistukea työelämävalmennukseen, sairauspäivärahasi on vähintään 86 % maksetun etuuden määrästä. Jos työttömyysetuuteen tai koulutustukeen on sisältynyt korotettu ansio-osa, päivärahan määrää laskettaessa otetaan huomioon perusosan lisäksi vain pääsäännön mukainen ansio-osa."

Miten tääkin nyt sitte pitäis ymmärtää? "Voi perustua"... siis perustuuko vaiko ei, missä se raja menee? Ansiosidonnaista saisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Miten tääkin nyt sitte pitäis ymmärtää? "Voi perustua"... siis perustuuko vaiko ei, missä se raja menee? Ansiosidonnaista saisin.

Se perustuu ansiosidonnaiseen päivärahaan, mikäli se on paras vaihtoehto sinun kannaltasi. Sinun vain pitää saada sitä ansiosidonnaista ennen äitiyslomaa.

Yhteistyössä