Auttakaapa raskausdiabeetikon ruokavalion kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rd

Vieras
Pääsen diabeteshoitajalle vasta parin viikon päästä, mutta haluaisin jo päästä kunnolla alkuun. Eilen pidin ekaa kertaa ruokapäiväkirjaa ja tänään kävin Energynetissä laskemassa ravintoarvot. Tässä tulokset:

Energiaa 1005 kcal
Hiilihydraatteja 100 g
Proteiineja 34 g
Rasvaa (josta tyydyttynyttä rasvaa) 46 g (19 g)
Suolaa 4.7 g
Kuitua 16.5 g

Energiaa
hiilihydraateista 41 %
rasvasta (tyydyttyneestä rasvasta ) 43 % (17 %)
proteiineista 14 %
alkoholista 0 %

Ok, muutaman asian huomaan itsekin: energiaa olen saanut ihan liian vähän. Yliarvioin näemmä itse eilen ruokien energiasisällön, vaikka yritinkin niitä laskeskella. Samoin rasvasta tulee suhteessa liikaa energiaa (varmaankin), ainakin proteiineista kai liian vähän? Hitsi kun Fineli ei toimi, mistä ruuasta saisin helposti lisää proteiinia, mutta en hiilihydraatteja? Mä söisin mielelläni vähän vähemmän hiilareita (esim. just tuon 100g) kuin mitä yleensä suositellaan.

Taustasta sen verran, että olen normaalipainoinen. Rasituksessa kaksi arvoa oli (lievästi) patologisia (paasto ja 1h:n arvo).

Kokeile karppausta. Sillä mä paranin mun raskausdiabeteksestä. Valtion ohjeet on ihan väärät! Lue Antti Heikkilän kirja Diabeteksen Hoito Ruokavaliolla. Neuvolassa oikeen ihmeteltiin parantuneita arvoja :D

Alkuperäinen kirjoittaja karppaaja:
Kokeile karppausta. Sillä mä paranin mun raskausdiabeteksestä. Valtion ohjeet on ihan väärät! Lue Antti Heikkilän kirja Diabeteksen Hoito Ruokavaliolla. Neuvolassa oikeen ihmeteltiin parantuneita arvoja :D

Samaa kirjaa olin tulossa suosittelemaan. :D

Tyydyttyneen rasvan (maito- ja eläinrasva) osuus on liian suuri (tavoite alle 10 E%). Proteiinia voit lisätä syömällä kalaa, kanaa, rahkaa (rasvaton miel.) ja papuja. Kuitua saat aivan liian vähän (tavoite +25 g), lisää siis täysjyväviljan määrää ruokavaliossasi. Laitappas elintarvikkeina vähän listaa, mitä syöt niin voin kommentoida lisää.

neuvolasta sellasen vihon jossa oli esimerkkejä aamupaloista,lounaista, välipaloista...jne..jne..

täysjyvä tuotteita, kasviksia PALJON, mielummin kasviksia kuin perunaa,riisiä tms. lihan kanssa. hedelmiä max 3 päivässä ja maitotuotteita esim. VAIN 2dl maitoa ruoan kanssa. mielummin rahkaa kuin jugurttia, ennemmin piimää kuin maitoa..

itse olin ihan raivona tän ruokavalion kanssa ja silti insuliinia jouduin pistämään kun arvot ei vaan tasaantunu ruokavaliolla..

synnytys päätettiin käynnistää lakettuna päivänä kun meinasivat että vauva on yli 4 kiloinen, huoh, ihan normaalia mun mielestä. meidän vauva oli sittenkin 3615 :)

Alkuperäinen kirjoittaja rd:
Pääsen diabeteshoitajalle vasta parin viikon päästä, mutta haluaisin jo päästä kunnolla alkuun. Eilen pidin ekaa kertaa ruokapäiväkirjaa ja tänään kävin Energynetissä laskemassa ravintoarvot. Tässä tulokset:

Energiaa 1005 kcal
Hiilihydraatteja 100 g
Proteiineja 34 g
Rasvaa (josta tyydyttynyttä rasvaa) 46 g (19 g)
Suolaa 4.7 g
Kuitua 16.5 g

Energiaa
hiilihydraateista 41 %
rasvasta (tyydyttyneestä rasvasta ) 43 % (17 %)
proteiineista 14 %
alkoholista 0 %

Ok, muutaman asian huomaan itsekin: energiaa olen saanut ihan liian vähän. Yliarvioin näemmä itse eilen ruokien energiasisällön, vaikka yritinkin niitä laskeskella. Samoin rasvasta tulee suhteessa liikaa energiaa (varmaankin), ainakin proteiineista kai liian vähän? Hitsi kun Fineli ei toimi, mistä ruuasta saisin helposti lisää proteiinia, mutta en hiilihydraatteja? Mä söisin mielelläni vähän vähemmän hiilareita (esim. just tuon 100g) kuin mitä yleensä suositellaan.

Taustasta sen verran, että olen normaalipainoinen. Rasituksessa kaksi arvoa oli (lievästi) patologisia (paasto ja 1h:n arvo).

Mä en kyttäis niitä arvoja noin tarkkaan.
Itsellä oli rd ja selvisin siitä seuraavalla tavalla

Aamupala: kaksi palaa ruisleipää, päälle margariinia ja joko juusto tai kinkkuviipale. Juomaksi mehua tai vettä.
Lounas: esim. kaksi perunaa ja noin 100g lihaa. kasviksia mielin määrin.
Välipalaksi: Joko yksi leipä päälisineen, tai appelsiini, omena tai päärynä, tai puolikas banaani. Ja tietysti juomista.
Päivällinen: samalla kaavalla kuin lounas, mutta vaihtoehtoina tietysti kana ja kala.
Iltapala: esim. ruisleipää 2 palaa ja teetä
Myöhäisiltapalaksi joku hedelmä.

Mulle nimenomaan selitettiin että paljon kuitua ja hedelmiä, ja runsaasti kasviksia. Perunaa ja riisiä ja pastaa mahd vähän. Enemmän proteiinia kuin hiilaria.Leipää piti syödä vähintään se 5 palaa päivässä. Tuntui hurjalle koska olin entinen karppaaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Esposa:
Tyydyttyneen rasvan (maito- ja eläinrasva) osuus on liian suuri (tavoite alle 10 E%). Proteiinia voit lisätä syömällä kalaa, kanaa, rahkaa (rasvaton miel.) ja papuja. Kuitua saat aivan liian vähän (tavoite +25 g), lisää siis täysjyväviljan määrää ruokavaliossasi. Laitappas elintarvikkeina vähän listaa, mitä syöt niin voin kommentoida lisää.

Kiitos! Mäpä yritän jaksaa listata eiliset ruuat:

Yhteensä päivän aikana söin
4 hapankorppua
2 ruispalaa
yhteensä 6 tl Oivariinia (80%)
2 viipaletta maksamakkaraa
3 viipaletta 17% Oltermannia
2 viipaletta vähärasvaista palvikinkkua
tomaattia ja kurkkua aina myös leivän päällä

1 persikan

2dl sokeroimatonta mehukeittoa

1 viilin (1%)
2tl hienoa sokeria

3dl pinaattikeittoa
1 keitetty kananmuna

En nyt jaksa aterioittain lajitella, mutta noin siis yhteensä. Söin aamupalan klo 8.30, välipalan klo 10, leipälounaan klo 12, välipalan klo 14, päivällisen klo 17 ja iltapalan klo 20 eli pyrin säännölliseen ateriarytmiin.

Jees. Suosittelen!

Ja proteiinia saat lihasta ja esim. rahkasta, raejuustosta, kalasta, kanasta jne.

Jätä sokerit, viljat (myös riisi) ja pottu vähemmälle, niin verensokerit pysyy kunnossa. Tilalle kasviksia ja makeutusta luonnosta eli marjoja ja hedelmiä.

Ja kato, että siinä sun leivässä ei ole lisätty sokeria tai siirappia, aika monessa on. Mä en kyennyt syömään leipääkään kuin 1viipale kerrallaan, ja insuliineilla olin. Puurot oli sokereille ihan tappotuomio, samoin hedelmät. Kananmuna-aamiainen, oli ainut, millä sokerit pysyi jotensakin kuosissa. Perunat, valkoiset jauhot, pastan ja valkoisen riisin sain heittää romukoppaan. Tummilla ja hyvin pienillä annoksilla mentiin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kiitos! Mäpä yritän jaksaa listata eiliset ruuat:

Yhteensä päivän aikana söin
4 hapankorppua
2 ruispalaa
yhteensä 6 tl Oivariinia (80%)
2 viipaletta maksamakkaraa
3 viipaletta 17% Oltermannia
2 viipaletta vähärasvaista palvikinkkua
tomaattia ja kurkkua aina myös leivän päällä

1 persikan

2dl sokeroimatonta mehukeittoa

1 viilin (1%)
2tl hienoa sokeria

3dl pinaattikeittoa
1 keitetty kananmuna

En nyt jaksa aterioittain lajitella, mutta noin siis yhteensä. Söin aamupalan klo 8.30, välipalan klo 10, leipälounaan klo 12, välipalan klo 14, päivällisen klo 17 ja iltapalan klo 20 eli pyrin säännölliseen ateriarytmiin.

Etkö tykkää maidosta? Rasvattomasta maidosta saisit lisää protskuja sekä kalsiumia ja D-vitamiinia (joita saat varmasti liian vähän tuolla ruokavaliolla). Vaikka tuo onkin kevyt oltermannia, on siinä kuitenkin paljon tyydyttynyttä rasvaa. Parempi vaihtoehto olisi esim polar 5%. Juustoissa on kalsiumia, että jos muut maitotuotteet ei maistu niin sitten ok, muuten juusto on turhan hyvässä maineessa - samoinkuin maustetut jogurtit, joissa puolestaan on hirmuisesti sokeria. Oivariini olisi parempi vaihtaa margariiniin (esim. keiju) tai öljyyn, joissa parempi rasvahappokoostumus - näin saisit laskettua tuota tyydyttyneen rasvan osuutta. Kananmunista saat myös lisää proteiinia, eikä niiden sisältämää kolesterolia tarvitse pelätä - tyydyttynyt rasva nostaa veren kolesterolipitoisuutta yhtä lailla.

Proteiini ja rasva eivät tosiaan nosta verensokeria, toisin kuin hiilarit. Mutta rasvan laatuun tulee kiinnittää huomiota, koska suurimmalla osalla suomalaisista (toisin kuin esim saksalaisilla) on sellainen perimä, että tyydyttynyt rasva nostaa veren kolesteroli pitoisuutta --> altistaa sydän- ja verisuonisairauksille. Nopeita hiilareita (sokeri, vehnäjauho) ei tarvita lainkaan, mutta kuitu hidastaa verensokerin nousua.

Jos tosiaan olet normaalipainoinen, niin energiamäärää voit lisätä 1600-2000 kcal:iin, riippuen kulutuksestasi.

Hitsi, kun saan sen mittarinkin vasta parin viikon päästä. Silloin mulla viikkojakin jo 30 :/ Kävin lukemassa Antti Heikkilän ajatuksia. Ainakin hän itse tuntuu olevan asiastaan vakuuttunut :) Onko tuossa kirjassa selkeästi kerrottu MITÄ voisi sitten syödä (eli annettu esimerkkiruokia/-aterioita)?

tärkin oppi ja taito oli mulle omassa rdssäni; syödä vähän ja säännöllisesti. jos söin illalla kevysti, aamun paastoarvo oli huima. kun söin esim ruisleivän juustolla, arvo oli hyvä. elimistö alkaa ite tuottaa sokeria jos sitä ei saa (ja samalla menee ketoosiin, ja ketoosiarvot kohoaa virtsassa). noudatin neuvoasta saatuja ohjeita, painoa tuli koko raskausaikana 8. ja nyt imetysaikana olen jatkanut samalla ruokavaliolla, ja olen eka kertaa 10 vuoteen ihannepainossani. noudatan lautasmallia ja syön kaikkea, myös hiilareita (katon kyllä pitkäketjusia, tummaa ruista ja täysjyvää muutenkin).

Etkö tykkää maidosta? Rasvattomasta maidosta saisit lisää protskuja sekä kalsiumia ja D-vitamiinia (joita saat varmasti liian vähän tuolla ruokavaliolla). Vaikka tuo onkin kevyt oltermannia, on siinä kuitenkin paljon tyydyttynyttä rasvaa. Parempi vaihtoehto olisi esim polar 5%. Juustoissa on kalsiumia, että jos muut maitotuotteet ei maistu niin sitten ok, muuten juusto on turhan hyvässä maineessa - samoinkuin maustetut jogurtit, joissa puolestaan on hirmuisesti sokeria. Oivariini olisi parempi vaihtaa margariiniin (esim. keiju) tai öljyyn, joissa parempi rasvahappokoostumus - näin saisit laskettua tuota tyydyttyneen rasvan osuutta. Kananmunista saat myös lisää proteiinia, eikä niiden sisältämää kolesterolia tarvitse pelätä - tyydyttynyt rasva nostaa veren kolesterolipitoisuutta yhtä lailla.

Proteiini ja rasva eivät tosiaan nosta verensokeria, toisin kuin hiilarit. Mutta rasvan laatuun tulee kiinnittää huomiota, koska suurimmalla osalla suomalaisista (toisin kuin esim saksalaisilla) on sellainen perimä, että tyydyttynyt rasva nostaa veren kolesteroli pitoisuutta --> altistaa sydän- ja verisuonisairauksille. Nopeita hiilareita (sokeri, vehnäjauho) ei tarvita lainkaan, mutta kuitu hidastaa verensokerin nousua.

Jos tosiaan olet normaalipainoinen, niin energiamäärää voit lisätä 1600-2000 kcal:iin, riippuen kulutuksestasi.

Kiitos paljon kommentista! En tosiaan ole juonut vuosiin maitoa. Siinäkinhän on kuitenkin laktoosia eli hiilareita, joten siksi en sitä ajatellut lisätä. Kalsiumia saan arvatenkin liian vähän, syön kyllä vitamiinilisää (multitabs raskaus). Polar 5 on ihan hyvää, vaihdan siihen :)

Mun BMI on nyt 22 (rv28). Tuon huomasin itsekin, että olen syönyt liian vähän.

Kiitti, kun vaivauduit =)

Jep, näillä suosituksilla mulle tuli raskausdiabetes eikä lähtenyt pois ennenkun aloin karppaamaan. Vaikka noudatin suosituksia täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hitsi, kun saan sen mittarinkin vasta parin viikon päästä. Silloin mulla viikkojakin jo 30 :/ Kävin lukemassa Antti Heikkilän ajatuksia. Ainakin hän itse tuntuu olevan asiastaan vakuuttunut :) Onko tuossa kirjassa selkeästi kerrottu MITÄ voisi sitten syödä (eli annettu esimerkkiruokia/-aterioita)?

On siinä. Mun ruokavalio koostu pääasiassa vihanneksista, voista, kermasta, lihasta, kalasta,manteleista ja täysrasvasista maitotuotteista :) Hiilarit pidin raskausaikana n. 50 g.

Oon jatkanu karppausta synnytyksen jälkeen ja ihannepainossa oon pysyny jo kauan :)

Jep, näillä suosituksilla mulle tuli raskausdiabetes eikä lähtenyt pois ennenkun aloin karppaamaan. Vaikka noudatin suosituksia täysin.

näin me ollaan erilaisia. minä koitin karppausta, ja sain kolesterolilääkkeet ja hilkulla oli myös verenpainelääkkeet. painoa kyllä lähti, mutta olin jatkuvasti väsynyt ja vetämätön. nyt syön oikeastaan kasvispainotteisesti, vähän lihaa ja kohtalaisesti hiilareita. punaista lihaa en syö ollenkaan (vatsa ei toimi kun sitä syön), kalaa ja kanaa sen sijaan. maitotuotteet ovat rasvattomia, mutta kunnon juustoa ei voita mikään=) . kolesteroli ja verenpaine laskivat 3 kuukaudessa normaaliin kun lopetin karppauksen ja olen tällä nykyisellä omalla ruokavaliollani tosi pirteä. paino ei enää laske, eikä sen tarvikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa:

Herrajumala, miten vastuutonta suositella tuota!

Mulla todettiin rd pari viikkoa sitten ja omalla kohdalla oon huomannu parhaaksi syödä 2 tunnin välein. Aika niukka tuo sun ruokavalio kyllä on. Sitten ku saat sen mittarin, niin huomaat mikä nostaa sokereita ja mikä ei. Mä pystyn syömään ruisleipää ihan muutaman viipalen päivässä ja yksitellen nekin. Ruuan kanssa syön hapankorppua.

Tässä eiliset ruuat, jos ois vaikka vinkkiä :)

Aamupala:
puuroa ja lasi maitoa

välipala: ruisleipää, margariinia, juustoa, kinkkua, pätkä kurkkua

louna: kasvismunakas, 2 hapankorppua, lasi maitoa

välipala: omena

päivällinen: lohikiusausta, salaattia, lasi maitoa (yleensä on myös siivu leipää)

välipala: ruisleipä, päälliset samat ku aikasemmin, kurkkua ja tomaattia

iltapala: viili

Minä lisäsin kasviksia myös ja se tosiaan auttaa noihin sokereihin! Kävelyllä kannattaa myös käydä, jos vaan pysytyt liikkumaan ja mulla ei kärsi yöpaaston olla yli 10 tuntia tai aamusokerit on sitten mitä sattuu.

Nyt täytyy lähteä asioille, laita mulle vaikka yv:tä jos haluat kysellä enemmän tms. Tuun illemmalla lukemaan vielä tätä keskustelua :)

Kohtuu karppaus on ok, JOS kiinnittää huomiota rasvan laatuun. Sen sijaan voi-pekoni dieetillä voi verensokeri pysyä kasassa, mutta muita ongelmia saattaa ilmetä.

Mulla parani kolesteroliarvot karppauksella, ja verenpaino pysy alhasena niinku ennenkin.

Kohtuu karppaus on ok, JOS kiinnittää huomiota rasvan laatuun. Sen sijaan voi-pekoni dieetillä voi verensokeri pysyä kasassa, mutta muita ongelmia saattaa ilmetä.

Mulla parani kolesteroliarvot karppauksella, ja verenpaino pysy alhasena niinku ennenkin.

Ok, hyvä sinulle. Mutta olemme kaikki erilaisia ja jos jokin toimii sinulla, se ei välttämättä toimi muilla. Suomalaiset ravitsemussuositukset on kuitenkin laadittu sen mukaan, mikä toimii ok suurimmalla osalla suomalaisista. Toki niissäkin on parantamisen varaa esim. nuo energiaprosentit voisivat olla löyhemmät..

Alkuperäinen kirjoittaja :O:

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja :O:

:laugh:

Heikkilä ei tajua paskaakaan diabeteksesta. Se ei ole mikään nuhakuume. Kannattaisi uskoa diabetologeja mieluummin.

Löysinpä tämän vihdoin :)

Kiitoksia vaan kaikista vinkeistä. Näyttää olevan niin, että aika yksilöllisiä on nämäkin jutut. Varmaan vasta sitten, kun saan sokerimittarin, mulle selviää mikä mulle sopii.

Olen pari viikkoa taistellut sokeriarvojeni kanssa ja tuntuu, että ruokavalio-ohjeistuksella meni vaan arvot ja olotila huonommaksi. Syön tosi tarkasti ja säännöllisin välein. Paino vaan laskee, mutta sokeriarvot huitelee varsinkin aamupaastona ihan hurjina. Täytynee yrittää syödä illalla enemmän, jos se auttaisin. Sniif. Pääsen kai insuliinille. Ihan epätoivoinen olo.

Yhteistyössä