Auttakaas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JoJo9600
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

JoJo9600

Jäsen
11.04.2006
109
0
16
Laitanpa tän nyt tännekki puolelle.

Siis nyt kun eropaperit on täytetty jne ni varmaan pitäis kelaan ilmottaa yksinhuoltajuudesta.
Pitääkö sinne olla se lastenvalvojan paperi mis on sovittu huoltajuusjutut vai riittääkö sinne et soittaa? vai miten sinne ilmotetaan?
Meinaan et saa sen korotetun lapsilisän yms...

Kertokaa kokeneemmat miten mun pitäis nyt toimia.
Mies lähettää ne eropaperit tänään kihlakunnan virastoon (vai minne ne nyt sit pitäki laittaa menee)

Käräjäoikeuden kansliasta saat virallisen avioeropaperin (sieltähän sitä eroa haetaankin). Sen paperin kanssa ymmärtääkseni sitten Kelaan ja muille mihin ero tarvii ilmoittaa...En muista enää niin tarkkaan, erosta kun jo 7 vuotta aikaa...Exä se vaan edelleen tuntuu olevan erosta katkera, vaikka uusi perhekin. No, tää olikin siis jo toinen juttu...! :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 07:30 JoJo9600 kirjoitti:
Laitanpa tän nyt tännekki puolelle.

Siis nyt kun eropaperit on täytetty jne ni varmaan pitäis kelaan ilmottaa yksinhuoltajuudesta.
Pitääkö sinne olla se lastenvalvojan paperi mis on sovittu huoltajuusjutut vai riittääkö sinne et soittaa? vai miten sinne ilmotetaan?
Meinaan et saa sen korotetun lapsilisän yms...

Kertokaa kokeneemmat miten mun pitäis nyt toimia.
Mies lähettää ne eropaperit tänään kihlakunnan virastoon (vai minne ne nyt sit pitäki laittaa menee)

Huoh. Kelasta se varmaan löytyy. En omista lapsia en tajua näistä asioista muuten mitään mutta tälläset löysin.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi/suomi.nsf/NET/260302085034EH

Sieltä copypastettua:
"Yksinhuoltajakorotuksen voi hakea myös erikseen.

Yksinhuoltajan korotettuun lapsilisään on oikeus lapsilisän saajalla, joka ei ole lapsilisän maksukuukauden alkaessa avio- tai avoliitossa tai joka ennen maksukuukauden alkua on muuttanut puolisostaan erilleen yhteiselämän lopettamiseksi. Esimerkki: jos puolisot eroavat/solmivat avoliiton 1.5.2005, lapsilisä tarkistetaan 1.6.2005 alkaen."

Tässä lapsilisän hakulomake:
http://www.kela.fi/in/internet/loma...CCE43AFA4995898C2256E700026D700/$file/LL1.pdf

Sieltä kohta 1->yksinhuoltajakorotus ja sitten kohta 4 ja kohta 6 jossa lukee seuraavaa:

"Selvitys yksinhuoltajuudesta (esim. erilleen muuttaminen, puolison uusi osoite. Liitteeksi esim. Ilmoitus
avioeron harkinta-ajasta.)"

Täytät nuo ja tyhjäksi epävarmat kohdat. Mene lähimpään kelaan ja keskustele. Näistä me veroa maksetaan joten käyttäkää ihmiset antaumuksille näitä palveluita. Meitä koitetaan ajaa nettiin itse hoitamaan asioita, mutta kannattaa kuormittaa noita palveluita mahdollisimman paljon niin saa veromarkoille vastinetta ;) näin minä teen olenhan sentään vielä opiskelija ja kohta maksan #&%?$!* näistä palveluista.

Yhteistyössä