avaa silmäs nainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
"Minä tupakoin koko raskausajan eikä se näy pojassa mitenkään. On sillä astma mutta olis se muutenkin." Näin kehuu äiti. Poika ei jaksa keskittyä mihinkään ja saa jatkuvasti koulussa noottia käytöshäiriöistä kun ei keskity mihinkään. Hän on myös ikäisiään huomattavasti lyhyempi vaikka äiti 165cm ja isä yli 180cm. Ärsyttää että äiti ei voi myöntää virhettään, ei edes näytä tajuavan asiayhteyttä. Lapsi parka. Se siitä, sainpa sanottua.

nuita löytyy pilvin pimein..... samoin tyyppejä.... miun vauva on terve kuin pukki.... ehkä vielä mutta entäpä myöhemmin.... mie ootan sitä aikaa kun tupakoivat raskaana olevat mammat laitetaan pakko hoitoon samoin juopottelevat... mun äiti poltti siskon aikaan ja siskosta tuli 155 senttinen äiti ei ole koskaan tekosyitä keksiny tupakanpoltolleen... miusta tuli 169 senttinen kun ei polttanut.....

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
nuita löytyy pilvin pimein..... samoin tyyppejä.... miun vauva on terve kuin pukki.... ehkä vielä mutta entäpä myöhemmin.... mie ootan sitä aikaa kun tupakoivat raskaana olevat mammat laitetaan pakko hoitoon samoin juopottelevat... mun äiti poltti siskon aikaan ja siskosta tuli 155 senttinen äiti ei ole koskaan tekosyitä keksiny tupakanpoltolleen... miusta tuli 169 senttinen kun ei polttanut.....

Mutta toisaalta sisarukset voi ilman polttamistakin olla tosi eri mittaisia, kun mä oon 152 ja sisko 164. Ja olen siis paljon pienempi ihan joka kohdasta, ettäkasvuni ei ole mitenkään häiriintynyt vaan olen olemassakin näin pieni.

Mutta sinänsä jännä, että mies on neuvolakortin mukaan ollut pikkulapsena aina paljon minua pienempi, vaikkakin pullukka ja hänen äiti poltti. :| Eli vaikka syöttivät lapsia kovasti, niiin silti ei kasvanut normaalisti. Minä kun olin kuulemma pieni lapsi. Ja mies nykyisin kuitenkin 180 senttiä.

No mä oon 173cm ja äitee poltti raskausaikan.. en mitenkään puolustele, mutta ei näitä pituuksia eikä sairauksiakaan voi verrata koska tosiasia on ettei sitä tiedä onko se tupakka sen aiheuttanut vai ei.. alkoholin käytöllä taasen on selvä syndrooma, jolloin pystyy sanomaan sen haitat!

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:

Mutta toisaalta sisarukset voi ilman polttamistakin olla tosi eri mittaisia, kun mä oon 152 ja sisko 164. Ja olen siis paljon pienempi ihan joka kohdasta, ettäkasvuni ei ole mitenkään häiriintynyt vaan olen olemassakin näin pieni.

Mutta sinänsä jännä, että mies on neuvolakortin mukaan ollut pikkulapsena aina paljon minua pienempi, vaikkakin pullukka ja hänen äiti poltti. :| Eli vaikka syöttivät lapsia kovasti, niiin silti ei kasvanut normaalisti. Minä kun olin kuulemma pieni lapsi. Ja mies nykyisin kuitenkin 180 senttiä.

juu tuo on totta mutta sisko joutu viel happikaappiinkin sun muuta ja tuli etuajas poijes jne.... et ei alkanu häl elämä helposti.... tokihan jossitella voi mielin määrin ja koskaan ei tiiä mistä johtuu mutta kun tiedetään tupakan vaarat niin ei sitä voi pois sulkea kun se ei tee muuta kuin vahinkoa...

Niin, munkin tuttavapiirissä on muutama äiti joka poltti raskausaikana ja kaikkien näiden lapsilla on "jotain", kahdella lapsi sairastaa jatkuvasti,on astma, ja muutenkin tosi usein kipeenä. Yhdellä äidillä lapsi n. 2v ja kanssa superylivikas, tarhassa oltiin sanottu ettei heillä koskaan ole ollut noin vilkasta lasta ja siis ei pysty keskittymään mihinkään, toivottavasti tuo ylivilkkaus ja keskittymishäiriö vähenisi kouluun mentäessä, muuten tulee ongelmia...joo,mut nämäkään äidit eivät näe tupakoinnissaan vikaa. Sanovat kans että lapsi on terve kuin synty,koska luulelevat varmaan että tupakoinnista tulee jotain fyysisiä vammoja ja epämuodotumisia. Mä en polttanut raskausaikanani ja mun pian 8kk tyttö ei oo ollut kertaakaan kipeänä. (eihän nuo sairastumiset pelkästään silti tupakoinnista johdu) Mutta tekis mieli joskus sanoa kun "kiroavat" lastensa käytöstä tai sairastelua että haloo, oisko kannattanut jättää se rööki pois sillon!!!:)

mä sanoisin että se koko-asia on pienin ongelma kun odottava äiti polttaa. enemmän pitäis olla huolissaan siitä mitä haittoja tulee mitä ei välttämättä heti huomaa eikä pysty millään korjata myöhemmin. :whistle:

Kun polttaa, veressä on häkää ja häkä sitoutuu punasoluihin, niinkuin happi, mutta pidemmäksi aikaa. Vauva ei näin ollen saa tarpeeksi happea siellä masussa. Istukan toiminta voi muutenkin häiriintyä.

Alkuperäinen kirjoittaja ghfh:
Niin, munkin tuttavapiirissä on muutama äiti joka poltti raskausaikana ja kaikkien näiden lapsilla on "jotain", kahdella lapsi sairastaa jatkuvasti,on astma, ja muutenkin tosi usein kipeenä. Yhdellä äidillä lapsi n. 2v ja kanssa superylivikas, tarhassa oltiin sanottu ettei heillä koskaan ole ollut noin vilkasta lasta ja siis ei pysty keskittymään mihinkään, toivottavasti tuo ylivilkkaus ja keskittymishäiriö vähenisi kouluun mentäessä, muuten tulee ongelmia...joo,mut nämäkään äidit eivät näe tupakoinnissaan vikaa. Sanovat kans että lapsi on terve kuin synty,koska luulelevat varmaan että tupakoinnista tulee jotain fyysisiä vammoja ja epämuodotumisia. Mä en polttanut raskausaikanani ja mun pian 8kk tyttö ei oo ollut kertaakaan kipeänä. (eihän nuo sairastumiset pelkästään silti tupakoinnista johdu) Mutta tekis mieli joskus sanoa kun "kiroavat" lastensa käytöstä tai sairastelua että haloo, oisko kannattanut jättää se rööki pois sillon!!!:)

jep jep.. minäkin tunnen ainakin 5 äitiä "lähipiiristä" ketkäovat tupakoineet raskausaikan, mutta kenenkään lapsilla ei ole mitään ollut ja ihan normaalikokoisia ja normaalia isompiakin ovat olleet.. Ja noita kehityshäiriöitä on nykypäivänä aivan hirvittävä määrä..

Harmittaa eräiden ystävien puolesta sekin kun toinen veti kerran kuussa kunnon kännit odotusaikana,poltti samalla tupakkaa ja vietti muutenkin samaa elämään kuin ennen raskautta,
toinen eli terveellisesti,ei tupakoinut ei juonut, ei edes kahvia ottanut.
Eli noudatti kaikkia ruoka määräyksiä kirjaimellisesti mitä neuvola antoi:)

Lapset syntyi,tämä hulttioelämään viettänyt äiti sai täysin terveen lapsen,
ja tämä enemmän kuin terveyselämää viettänyt äiti sai sairaan lapsen (cp vamma)
joka huomattiin vasta kun lapsi syntyi:(
Toisen lapsi kun opetteli istumaan, puhumaan ja muita normaaleja asioita niin toinen opetteli syömistä ja tuleva kulkupeli on pyörätuoli:(

En mitenkään puolustele raskausajan tupakointiani, mutta on pakko sen verran kommentoida ettei pidä yleistää.. poikani syntyi täysin terveenä ja hyvän kokoisena (52cm 3950g)
Poika on nyt 13vee, eikä edelleenkään ole mitään ongelmia.. ei allergioita eikä oppimisvaikeuksia yms. Pituutta yli 170cm, keskiarvo 9,2.. että näin...

Minun äiti tupakoi raskausaikana ja molemmat meinattiin kuolla ennenaikaiseen synnytykseen.

Joka ei tiedosta terveyshaittoja omalla kohdallaan (tupakoinnin riskit jo tupakka-askiin merkittynä!), ei osaa sitä välttämättä ajatella lapsenkaan kannalta.

Toisaalta riippuvuus mikä riippuvuus ja kaikki se haittaa myös ympärillä eläviä. Kaikki riippuvuudet pitäisi ottaa esiin neuvolassa. Ei se nettiriippuvuuskaan tervettä ole vastasyntyneelle :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun äiti tupakoi raskausaikana ja molemmat meinattiin kuolla ennenaikaiseen synnytykseen.

Joka ei tiedosta terveyshaittoja omalla kohdallaan (tupakoinnin riskit jo tupakka-askiin merkittynä!), ei osaa sitä välttämättä ajatella lapsenkaan kannalta.

Toisaalta riippuvuus mikä riippuvuus ja kaikki se haittaa myös ympärillä eläviä. Kaikki riippuvuudet pitäisi ottaa esiin neuvolassa. Ei se nettiriippuvuuskaan tervettä ole vastasyntyneelle :whistle:

vastasyntynyt nettiriippuvainen vai äiti :D
No juu, mutta mitä haittaa?

joo..eihän kaikki saa siitä pysyviä haittoja mutta miks ottaa sen riskin. aika isolla panoksella pelataan. :whistle: ei voi kukaan olla niin tyhmä ettei tiedä tupakoinnin haitat.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
joo..eihän kaikki saa siitä pysyviä haittoja mutta miks ottaa sen riskin. aika isolla panoksella pelataan. :whistle: ei voi kukaan olla niin tyhmä ettei tiedä tupakoinnin haitat.

Jälkikäteen ois aika inhottava se tunne, miettii, et johtuukohan tää siitä, et tupakoin, jos lapsella sattuukin olemaan jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:

Jälkikäteen ois aika inhottava se tunne, miettii, et johtuukohan tää siitä, et tupakoin, jos lapsella sattuukin olemaan jotain.

no luulis että ne tunteet motivoi lopettaa seuraavan kerran. pahempi tilanne jos ei senkään jälkeen osaa ajatella sitä vastuuta mitä odottavalla äidillä on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En mitenkään puolustele raskausajan tupakointiani, mutta on pakko sen verran kommentoida ettei pidä yleistää.. poikani syntyi täysin terveenä ja hyvän kokoisena (52cm 3950g)
Poika on nyt 13vee, eikä edelleenkään ole mitään ongelmia.. ei allergioita eikä oppimisvaikeuksia yms. Pituutta yli 170cm, keskiarvo 9,2.. että näin...

Äitien raskausaikaisella tupakoinnilla ja poikien kivessyövällä on yhteys. Kaverini 22-vuotiaalta leikattiin toinen kives pois, henki säilyi, mutta sinullakin on liian aikaista huokaista ettei mitään seurauksia ole.

Yhteistyössä