Avantouinti/hangessa käyminen/kaikenlainen kylmä vesi raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ira

Vieras
Olettekos harrastaneet avantouintia tai käyneet saunasta hangessa raskaana ollessanne?

Juhannuksena mökillä oli aikasta viileää tuo vesi mutta en sitten oikein pelkän raskauden (rv 33) vuoksi halunnut olla hannari.

Jouluna joskus rv 8 kävin myös hangessa, kun takana oli jo yksi km ja ajattelin että no jos se ei siellä pysy niin ei oo oikea suomalainen :D

Avantouinnista en tiedä että olisinko uskaltanut, tänä talvena ei tullut mahdollisuuttakaan. Tavallisesti tykkään kyllä.

Osaatteko sanoa mikä on virallinen suositus tässä asiassa jos raskaus on normaali eikä ole supistuksia? Ja miten olette itse uskaltaneet pulahdella raskausaikana?

En ole halunnut enää raskausaikana kylmään veteen, vaikka ennen tuli satunnaisesti käytyä. Järviveteen en mene tänä kesänä myöskään, viime kesänä 3 uintikertaa järvessä, joista jokaisen jälkeen virtsatietulehdus...

Eikös se ole niin, että uida saa, jos kohdunkaula on kokonaan kiinni..?

mikä siinä kylmässä vedessä olisi sikiölle vaaraksi? Itse olen ainakin silloin tällöin pulahtanut kylmävesi altaisiin ja Juhannuksena pulahdin tosi kylmässä jokivedessä.

Kuulemma joskus vuosikymmeniä sitten saunasta avantoon -yhdistelmä sai aikaan keskenmenoja ja sitä käytettiin aborttia tarvittaessa. Lämpötilaero on tosiaan aika eri tasoa kuin saunasta järveen kesäsäässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Kuulemma joskus vuosikymmeniä sitten saunasta avantoon -yhdistelmä sai aikaan keskenmenoja ja sitä käytettiin aborttia tarvittaessa.
Joo samasta olen lukenut minäkin, mutta toisaalta se ei tainnut olla kovin tehokas konsti... muutenhan sitä voisi suositella nykyisinkin keskeytyneen keskenmenon hoitoon tai jos synnytys ei käynnisty tai...

Minä olen tykännyt käydä ihan luonnonvesissä (myös uimahallissa) uimassa raskaana ollessa. En kylläkään ole saunasta mennyt suoraan ja siis ihan kesäaikaan vain. Mutta on mukavasti viilentänyt tukalaa oloa, toisinaan on kyllä sitten aiheuttanut seuraaviksi päiviksi suonenvetoa... :/

ap:lla on muuten mun nikki ;) itse vain harvoin jaksan kirjautua, kirjoitan enimmäkseen harmaana.

Alkuperäinen kirjoittaja ira:
Minä olen tykännyt käydä ihan luonnonvesissä (myös uimahallissa) uimassa raskaana ollessa. En kylläkään ole saunasta mennyt suoraan ja siis ihan kesäaikaan vain. Mutta on mukavasti viilentänyt tukalaa oloa, toisinaan on kyllä sitten aiheuttanut seuraaviksi päiviksi suonenvetoa... :/

ap:lla on muuten mun nikki ;) itse vain harvoin jaksan kirjautua, kirjoitan enimmäkseen harmaana.
:D Joo mä ihmettelin että eikä, joko mä olen niin vakituinen harmaa täällä että olen tullut tietämättäni ylennetyksi mustaksi :D

Keksin jonkun muun nikin seuraavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ira:

:D Joo mä ihmettelin että eikä, joko mä olen niin vakituinen harmaa täällä että olen tullut tietämättäni ylennetyksi mustaksi :D

Keksin jonkun muun nikin seuraavaksi.

ei se mitään :) itse en tosiaan kovinkaan monesti jaksa kirjautua... harmaana kirjoitan nimimerkillä jipe, joka siis poikkeaa aika paljon tuosta mustasta nimimerkistäni.

Kovana uijana kyselin kovasti neuvolasta uimisesta nyt kesällä ja olen vikoilla viikoilla. Vastaus oli, että uimahalleissa ne puhdistusaineet tms eivät ole hyvästä vikoilla viikoilla ainakaan, mutta järvessä/meressä voi uida huoletta. Ei ollut mitään ettei viimeisellä kuukaudella saisi, kunhan nyt ei sinilevän sekaan mene, ja jos alkaa supistaa (voimakas lämpötilan vaihdos, siis jos vesi kylmää) niin sitten ei tietenkään kannata hetkeen mennä takaisin. Oman voinnin mukaan tässäkin.

Vastaan vielä tähän ketjuun, sillä itse kaipasin kovasti raskauteni aikana tietoa tästä asiasta. Varmaa tietoa ei ollut saatavilla siitä, voiko raskauden aikana jatkaa avantouintia, ainoastaan mielipiteitä.

Avantouinti on minulle pitkäaikainen ja rakas harrastus, tai siis meressä pulahdus päivittän ympäri vuoden ja keliin katsomatta. Tuntui ikävältä ajatukselta luopua siitä raskauden aikana, kun raskauden aikana nimenomaan olisi hyvä pitää huolta omasta itsestään, mielestään ja kehostaan. Tulin raskaaksi lokakuussa, ja kysyin kaikki mahdolliset ja mahdottoat henkilöt avantouimareista terveydenhoitajiin ja lääkäreihin, mutta tästä asiasta ei ollut varmaa tietoa. Arveluita vain ja eirtyisesti jyrkkiä mielipiteitä. Suurin osa kehotti lopettamaan "varmuuden vuoksi". Minä taas koin, että koska minulle tulee siitä hyvä olo, aion jatkaa. Ilmaisin asian myös neuvolassa, jossa lopulta asiaan suhtauduttiin niin, että omalla vastuulla voi tietysti jatkaa, mutta heti kannattaa lopettaa, jos tulee huono olo. Suurin riski on kylmän aiheuttama supistelu ja ennenaikainen synnytys.

Jatkoin siis avantouintia ja uimista muutenkin aina kesään saakka. Pari viikkoa ennen synnytystä lopetin uinnin, sillä pelkäsin lähinnä tulehdusvaaraa. Kesäkuun lopulle synnytin täysin terveen ja ihanan pienen vauvan.

Jatkoin myös lenkkeilyä koko raskauden ajan ja pidin itsestäni kauttaaltaan hyvän huolen. Synnytys meni todella hyvin ja toivuin viikossa koko synnytyksestä, mikä on ilman muuta vauvankin etu. Tämä on minun tarinani. Varmaa tietoa ei edelleenkään ole yleisellä tasolla. Jos vauva olisikin ollut jollain tavalla sairas, olisin ehkä pohtinut syitä moneltakin kannalta. Mutta enpä ainakaan kadu valintaani :)

Yhteistyössä