Avautumisvaiheiden erot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja prinpressa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

prinpressa

Jäsen
01.11.2007
530
0
16
Esikoista odottelen ja viimeisiä viikkoja viedään... Nyt raskausviikkoja takana 38. Olenkin alkanut miettimään edessä olevaa synnytystä (kestänkö sen ilman lääkkeitä/puudutuksia? mikä on "kamalin" vaihe? ym.)...

En ole aikaisemmin synnyttänyt, ellei nyt lasketa, että mulle on tehty aikaisemmmin lääkkeellinen raskauden keskeytys.

Kysymys siis kuuluu: te, jotka olette kokeneet sekä varsinaisen synnytyksen että lääkkeellisen keskeytyksen, voiko näitä verrata ollenkaan keskenään? Siis niiden avautumisvaiheita?

Hei. Minulle tehtiin lääkkellinen keskeytys vuonna 2005. Itse mietin samaa että voiko niitä verrata ja synnytksen alkaessa pistinkin mieleen tuntemukset.
Eli omasta mielestä ne kivut jotka tulivat keskeytyksessä olivat samaa luokkaa kuin avautumisen ihan alussa eli voisin sanoa että kun on avautunut jotai 2-4cm. Mutta se että ne kivuthan karkoitettiin särkylääkkeillä, ei kyllä varmaan kovin hyvin tehoa kunnon synnytyksessä :)
Kamalin vaihe mikä mun kohdalla osoittautui kipukynnyksen rajaksi oli kun olin avautunut noin 6-7cm...silloin ne supistukset ovat omasta mielestäni kaikkein kamalimmat ja kipeimmät sillä niitä tulee silloin noin 1-2minuutin välein, eli itse en oikein ehtinyt kunnolla rentoutua niiden välissä ja sainkin sitten epiduraalin ja se oli pelastus :D

Eli vielä tiivistys:
Keskeytyksen kipuja voisi omalla kohdalla verrata aivan avautumisen alkuvaiheeseen ( avautuminen 2-4cm)

Pahimmat kivut itsellä kun avautunut 6-7cm.

Loppu meni sitten lepäillessä ja ponnistus tuntui kuin olisi ollut kamala ripulitauti ja olisi ollut pakko juosta vessaan pinnistämään, ei siis sen kaameampaa jos epiduraali ym vain tehoaa sillä hetkellä vielä (se kannattaa varmistaa) =)

Oikein paljon onnea synnytykseen ja älä liikaa murehdi kipuja, niihin saa hyviä lievityksiä oman maun mukaan heti kun siltä tuntuu :hug: