Avioero ja ositus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "habanero"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"habanero"

Vieras
Hei,

tälläistä kysyisin kun avioero on tullut voimaan ja olen pois asunnosta muuttanut. Asunto oli miehen nimissä ja meillä oli avioehto.
Minä maksoin aina vastikkeet ja muut laskut tulojen mukaan about puoliksi.
Nyt kuulema pitää kuitenkin tehdä ositus vaikkei meillä mitään yhteistä omaisuutta olekaan? Eli se on vain joku muodollisuus?
Ystäväni alkoi puhua että minun kuuluisi vaatia jotain korvauksia maksetuista vastikkeista,voiko niin muka tehdä? :O

Olethan sinäkin asunnossa asunut. Kohtuullista kai maksaakin siitä jotain. Eli en usko, että hyödyttää. Vastike on kuitenkin eri asia kuin lainanlyhennys, jolla kartuttaa toisen omaisuutta.

Sulla on kylläkin itse asiassa lähtökohtaisesti oikeus puoleen miehen omaisuudesta osituksessa, jos teillä ei ole avioehtoa. Tarkemmin sanoen molempien omistukset lasketaan yhteen ja se, jolla on enemmän omaisuutta, maksaa toiselle tasinkoa. Eli siitä vaan vaatimaan omaa osuuttasi kämpästä!

ks. esim. täältä: http://www.lakineuvo.fi/lakineuvo/309/kysymys-avio-oikeudesta-puolisoiden-omistusoikeudet-avioliiton-aikana-ja-eron-sattuessa-ositus-nimiperiaate-yhteisesti-hankittu-omaisuus-omaisuuden-erillisyyden-periaate

... toisaalta, jos olette olleet vain vähän aikaa naimisissa ja mies on maksanut kaiken, saatetaan ositusta sovitella niin, ettet saa puolta kaikesta. Mutta jos olet esim. hoitanut lapsia kotona ja mies tienannut töissä, niin varmasti saat osasi osituksessa viimeistään tuomioistuimen päätöksellä, kun vaan pidät puolesi!

... toisaalta, jos olette olleet vain vähän aikaa naimisissa ja mies on maksanut kaiken, saatetaan ositusta sovitella niin, ettet saa puolta kaikesta. Mutta jos olet esim. hoitanut lapsia kotona ja mies tienannut töissä, niin varmasti saat osasi osituksessa viimeistään tuomioistuimen päätöksellä, kun vaan pidät puolesi!
Ap mainitsee että heillä on avioehto eli ei mene kyllä perinteisen kaavan mukaan puoliksi. Toki sen sanamuodot ratkaisee kuka saa mitäkin.

En näe mitään syytä miksi saisit vastikkeista korvausta, kun olet asunut myös siinä talossa. Jos olette irtaimiston ostaneet yhdessä siitä kuuluu toki sinulle puolet mikäli ette muuta sovi.