Avioliitto ja ulosotto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmm

Vieras
Kaverin tilannetta hämmästelen, eikös olekin niin että jos kaverin miehellä menee ulosottoon (rikoksia tehnyt ) korvausmaksut, ei niitä voi vaimon omaisuudesta periä? Eli jos miehensä siirtää talon ja auton vaimonsa nimiin hyvissä ajoin, ei ulosotto pääse niihin käsiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Mitä jos neuvoisit kaveria maksamaan velkansa? En pidä moraalisesti oikeana kerätä täällä neuvoja siitä miten voisi välttyä maksamasta velkoja.

Summat taitaa olla sen verran isoja ettei niitä niin vain makseta pois. Eivät kuulema saa edes lainaa niiden maksuun. Miestänsä en niin tunne, eli ei ole minun kaveri edes, vaimonsa on. Nuoruuden hölmöilyjä ja nyt joutuu niistä korvaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mitä jos neuvoisit kaveria maksamaan velkansa? En pidä moraalisesti oikeana kerätä täällä neuvoja siitä miten voisi välttyä maksamasta velkoja.

Summat taitaa olla sen verran isoja ettei niitä niin vain makseta pois. Eivät kuulema saa edes lainaa niiden maksuun. Miestänsä en niin tunne, eli ei ole minun kaveri edes, vaimonsa on. Nuoruuden hölmöilyjä ja nyt joutuu niistä korvaamaan.

Ja kyse nyt siitä että perheellä pysyisi katto pään päällä ja miehellä auto jolla kulkea töissä tienaamassa rahaa jolla maksaa velkansa pois.

Ulosottoveloista vastataan omalla omaisuudella. Kunhan varautuvat maksamaan lahjaveron omaisuuden siirrosta ja varautuvat velallisen epärehellisyydestä tuleviin syytteisiin jne... ihan noin helpolla ei selviä tyhmäkään vastuistaan.

Minulla ei kiinnosta osallistua yhteiskunnan puolesta tällaisen perheen katon pelastamiseen, kaikki ovat itse vastuussa teoistaan vaikka olisivat kuinka nuorena hölmöilleet.

Alkuperäinen kirjoittaja J.U.Risti:
Ulosottoveloista vastataan omalla omaisuudella. Kunhan varautuvat maksamaan lahjaveron omaisuuden siirrosta ja varautuvat velallisen epärehellisyydestä tuleviin syytteisiin jne... ihan noin helpolla ei selviä tyhmäkään vastuistaan.

Ei kai aviopuolisoiden kesken mitään lahjaveroja maksella :o

Minulla ei kiinnosta osallistua yhteiskunnan puolesta tällaisen perheen katon pelastamiseen, kaikki ovat itse vastuussa teoistaan vaikka olisivat kuinka nuorena hölmöilleet.

No sitten et osallistu, kukaan ei pakota.

Kyllä vaimon (tai muun läheisen) omaisuudesta voi ulosmitata miehen velkoja, jos on vahva syy epäillä, että omaisuus on vaimon nimissä ulosoton välttämiseksi. Esim. bemari ajokortittomalla naisella on aika epäilyttävää.

Halpaa autoa ulosotto ei ulosmittaa.

Ai koska mies on hölmöillyt, niin lähteköön koko perheeltä katto pään päältä? Muakaan ei kiinnosta osallistua sun perheen menoihin, oli ne mitä tahansa.

Ikävä kyllä edes omalle lapselleen ei voi lahjoittaa kuin verottajan säätämän summan tietyssä ajassa ilman veroseuraamusta. Esim. alaikäisen lapsen nimiin ei voi ostaa asuntoa ellei lapsella ole omia tuloja joilla osoittaa että tienaa asunnon. Lapsilisiä ei voi käyttää maksuun tai omilta vanhemmilta otetun lainan lyhentämiseen. Mitäs jos vaan perhe hoitais vastuunsa.

se taitaapi mennä nyt niin että ap:n mainitsema perhe joutuu tinkimään tasostaan eli muuttamaan halvempaan ja vaihtamaan auton halvempaan.

paitsi jos sitten saa tehtyä ulosottoviranomaiselle semmosen selvityksen että ne velat tulee maksetuksi säädyllisessä ajassa normaalisti elämällä ja palkkaa saamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Kyllä vaimon (tai muun läheisen) omaisuudesta voi ulosmitata miehen velkoja, jos on vahva syy epäillä, että omaisuus on vaimon nimissä ulosoton välttämiseksi. Esim. bemari ajokortittomalla naisella on aika epäilyttävää.

Näin juuri.

Halpa voisi olla jotain tonnin luokkaa, sitä kalliimmista voisi jo jäädä lyhennykseenkin jotain.

Ensin pitäisi olla omaisuus vaimon nimissä ja sitten avioehto. Tuossa tapauksessa on vaan vaarana että vaimo näyttää ovea ja ottaa eron omaisuus kun on jo hänen ;) Siis pahimmassa tapauksessa. Tosielämästä tiedän 2 tapausta.

Alkuperäinen kirjoittaja ew:

Ai koska mies on hölmöillyt, niin lähteköön koko perheeltä katto pään päältä? Muakaan ei kiinnosta osallistua sun perheen menoihin, oli ne mitä tahansa.

Juuri näin se ikävä kyllä menee. Tai itse asiassa ulosottomiehelle annetaan valtuudet tehdä niin oman harkinnan mukaan, mutta käytännössä lähes kaikki ulosottomiehet ulosmittaavat kaiken mahdollisen kohtuudesta välittämättä. Eräät saavat tulospalkkiota...

Elämä on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:

Näin juuri.

Halpa voisi olla jotain tonnin luokkaa, sitä kalliimmista voisi jo jäädä lyhennykseenkin jotain.

Ensin pitäisi olla omaisuus vaimon nimissä ja sitten avioehto. Tuossa tapauksessa on vaan vaarana että vaimo näyttää ovea ja ottaa eron omaisuus kun on jo hänen ;) Siis pahimmassa tapauksessa. Tosielämästä tiedän 2 tapausta.

Paitsi että avioehdosta huolimatta ulosottomies voi ulosmitata vaimon omaisuutta, jos vaikuttaa siltä, että mies on piilottanut omaisuutta vaimon nimiin. Riippuu siitä paljonko nuuskimista ulosottomies tekee.

Yhteistyössä