aviottoman pariskunnan toisella puoliskolla asuntolaina ja tulee ero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puikero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Puikero

Vieras
Eli kaipaisin nyt miten teillä on asiat sovittu, tai miten tämän kuuluu mennä?

Jos on pariskunta jotka ovat yhdessä päättäneet muuttaa ja hankkia asunnon, mutta vain toinen ottaa asuntolainan nimiinsä ja täten myös asunnon osakkeet ovat "hänen".
Esim jos miehellä on asuntolaina ja asunto ja muuttaa sinne yhdessä tyttöystävänsä kanssa ja he molemmat maksavat lyhennyksiä (ja elämisen muutenkin) 50-50.
Kun tulee ero, niin tietenkin tyttöystävä muuttaa muualle. Mutta kuuluuko tyttöystävän saada mieheltä jotain korvausta siitä että on maksanut asunnosta korkoja ja lyhennyksiä ja täten auttanut miestä maksamaan omaa asuntoaan?

Mahtoikohan tuosta kukaan ymmärtää??

Niin no just aiheesta juteltiin (itse en kyllä koskaan noin tyhmä olisi!) ja joku tapaus oli oikeudessa ollut, missä piti naisen maksaa miehelle osuus, vaikka olivat vaan avoliitossa. Mies oli pitkään ollut työttömänä ja silloin ilmaiseksi sit remontoinut tätä naisen taloa jne. Tosin itse oon niin kyyninen, että oon sitä mieltä, että jos naisena tekis samanlaisen jutun niin se on voi voi ja miehenhän talo se on...

Ei kuulu saada mitään korvausta, tietysti eri asia jos mies vapaaehtoisesti tahtoo jotain hyvitystä maksaa mutta hänen ei ole mikään pakko, ja jos on isompi summa kyseessä niin siitä taitaa mennä ihan tavalliset lahjaverot..

samantapainen systeemi tapahtui lähipiirissä...lisäksi nainen(ei omistava osapuoli)maksoi puolet yli 20 000e kylppärirempasta...ja ero tuli melkein heti kun remppa valmis,mies ei suostunut maksamaan mitään naiselle takaisin...ja laki oli miehen puolella.kaikki pitäisi aina laittaa paperille,että erotilanteissa olisi mustaa valkoisella

tilanne siis tämä että minä naisena omistan asunnon ja laina on harteilla.
Ero mahdollinen. Mies siis maksaa osuutensa elämiskuluista, mutta on myös puhunut jo aikoja sitten että pitäisi laatia kirja siitä, että kun hän asuntolainaa lyhentää on osa asunnosta myös hänen.
Tällöin siis jos ero tulisi joutuisin maksamaan miehelle jotain.
Tää taas ei mee ihan mun järkeen - jos mies asuisi vuokralla, niin ei vuokran-antaja sille rahaa antais (paitsi mahd takuuvuokran) kun vuokrasopimus loppuu.

Mitään papereita ei toistaiseksi ole allekirjoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Puikero:
Ero mahdollinen. Mies siis maksaa osuutensa elämiskuluista, mutta on myös puhunut jo aikoja sitten että pitäisi laatia kirja siitä, että kun hän asuntolainaa lyhentää on osa asunnosta myös hänen.
Tää taas ei mee ihan mun järkeen - jos mies asuisi vuokralla, niin ei vuokran-antaja sille rahaa antais (paitsi mahd takuuvuokran) kun vuokrasopimus loppuu.

No ymmärrän kyllä joo pointin tässäkin kohtaa, mutta mun mielestä en mä ainakaan voisi elää ihmisen kanssa, joka odottaa mun kartuttavan hänen omaisuuttaan!

NO sehän nyt sitten riippuu ihan minkälaista paperia ootte tekemässä. Vuokrasopparia vai mitä. Kyllä on rakkaus aika vähissä...

Alkuperäinen kirjoittaja Samassa tilassa ollut:

NO sehän nyt sitten riippuu ihan minkälaista paperia ootte tekemässä. Vuokrasopparia vai mitä. Kyllä on rakkaus aika vähissä...

Rakkaus sekä luottamus :)
En mä ajatellut asuntoa ostaessa että ero tulee, eikä se ole vieläkään varmaa, jos saadaan asiat puhumalla paremmaksi.
Tosin eihän se kivalta tunnu että mies alkaa heti penäämään että saa %määräsen summan rahaa siitä mitä ollaan korkoja maksettu.

Näinpä just.

Alkuperäinen kirjoittaja svieras:

Näinpä just.

Joo, jos mä johonkin paperiin nimeni suostun laittamaan niin nimenomaa vuokrasoppariin vaikka se kuulostaakin tosi kornille mun korviin, että peris vuokraa avomieheltään.
Tilanne on kuitenkin aika huonosti parisuhteen kannalta, enkä tosiaan tiedä mistä summista edes olis kyse jos maksaisin "takaisin" tälle miehelle sen mitä on "lyhentänyt". Summahan kasvaa joka kuukaus.
Alta vuos ollaan tuossa nyt asuttu, mutta mitä olis takaisin maksu miehelle esim 10vuoden jälkeen? No, tottakai, mies maksaa myös mun omaisuudesta.

Mutta jos oltais ostettu asunto yhdessä, eli meitä olis kaks omistajaa, niin tottakai sillon toinen ostaa toise ulos.
Mutta joutuuko tällaisessä tilanteessa asunnon omistava ostamaan maksajan ulos :D?

Ei jaksa ymmärtää

Tässäpä se on pähkinänkuoressa avoliiton hyvä ja huono puoli. Kummallakaan ei ole oikeutta toisen omaisuuteen ja piste, se on sitten oma häpeä jos ei oo laitettu nimiä paperiin jossa toisin kerrottaisiin. Mä en kyllä lyhentäisi avoliitossakaan toisen osapuolen mitään lainaa, jollei asiasta sovittaisi ihan virallisesti.

Kaveri teki avopuolisonsa kanssa kirjallisen sopimuksen kun muutti miehen asuntoon että jos ero tulee niin mies maksaa takaisin sen mitä nainen on lyhentänyt.
Onko mies lyhentänyt lainaa vai osallistunut vain elämiseen (maksanut ruokaa tms) ? Sitä on vaikea mitata mitkä rahat on meneet mihinkin. Niin kauan kun ei mitään ole paperilla niin mies jää ilman.

Kyllä tuo mies ruokaankin osallistuu, mutta pää-asiassa ruoat menee mun pussista.
Vetoaa korkohyötyyn jonka saan :P

Näillähän ei taas ole mitään paino-arvoa kuka tekee kotityöt ja hoitaa kotia, tai kantaa kaappiin ruokaa.

En mä niin julma kuitenkaan ole jos tästä ei selvitä, että puille paljaille miehen jättäisin.

Minä en nyt edelleenkään ymmärrä tätä kuviota? Olisko mies sitten halukas muuttamaan "alivuokralaiseksi" omalle tyttöystävälleen? En minä ainakaan suostuisi ja en käsitä kuka suostuu?

Korkohyötyyn? Siis siihen, jonka vähennät verotuksessa? Kysymys on siis satasista...

Juurikin näin. Korkohyöty jonka saan menee yhteisiin menoihin. Siis ruokaan, pesuaineisiin, kodin tarvikkeisiin ja esim leffalippuihin jos leffassa käydään.

Mä en kyllä ihan ymmärrä sitä, että toinen puoliso asuu "ilmaiseksi" toisen omistamassa asunnossa. Se, jonka nimillä asuntolaina on, maksaa korkoja lainasta. Ainakin korkokulut, yhtiövastike ym. asumisesta johtuvat kulut voisi maksaa puoliksi ja lainan ottaja/asunnon omistaja huolehtisi yksin lyhennyksistä. Mun mielestä tää ois oikeudenmukaista, oli "vuokralainen" sitten nainen tai mies. Ja jos sovitaan, että molemmat osallistuu lainanlyhennyksiin, niin eikö asunto kannattais myös omistaa yhdessä ja ottaa yhteinen laina.

Korkohyödyn ymmärtäisin jos kaikki kodin kulut menee puoliksi eikä yhtään toisen ostamaa sämpylää syötäisi ja sen lisäksi mies lyhentäisi lainaa. Ei kuulosta hyvälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Lili:
Korkohyödyn ymmärtäisin jos kaikki kodin kulut menee puoliksi eikä yhtään toisen ostamaa sämpylää syötäisi ja sen lisäksi mies lyhentäisi lainaa. Ei kuulosta hyvälle.

Ymmärtäisit että maksan toiselle osapuolelle korkohyödyn eron sattuessa?

Yhteistyössä