Avoero ja yhteinen talo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erotaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

erotaan?

Vieras
Miten pääsen eroon lainastani mahdollisimman nopeasti, jos muutan pois yhteisestä kodista?! Meillä on siis avomiehen kanssa 50/50 osuuksilla ostettu ok-talo, josta mies on maksanut oman osuutensa ja minulla on vielä lainaa. Mies ei suostu ostamaan minun osuuttani, vaikka olisin valmis myymään jäljellä olevan lainan hinnalla. Hän ei myöskään suostu myymään omaa osuuttaan minulle millään hinnalla, koska on kuulemma laittanut niin paljon aikaa ja rahaa remontteihin. Minun kuuluisi hänen mielestään jättää yhteinen lapsemme hänelle ja maksaa elatusmaksuina talolainaa. Tai sitten olla lähtemättä, itse teen kaikesta niin vaikeaa ja nalkutan, kuulemma. Tämä rahalla ja lapsella kiristäminen on toistaiseksi pitänyt minut saman katon alla, ja kohta lähtee järki...

Jos talo on 50/50 osuuksilla, niin etkö myös sillon sinä saa vaatia talon myymistä? Sinullehan kuuluu lainasta huolimatta puolet talon arvosta. Jos mies ei osta sinun osuuttasi, eli maksa sinulle puolia talon arvosta (tod näk kyllä paljon enemmän, mitä sinun jäljellä oleva lainasi), niin saat vaatia talon myymistä.

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta ymmärsin ainakin, että mies olettaa, ettet sitä omista talosta mitään, koska sinulla on edelleen lainaa jäljellä. Hän haluaisi, että sinä vaan maksat, vaikka hän asuisi talossa lapsen kanssa. Eikö hän ymmärrä, että sinä omistat puolet talosta, huolimatta siitä lainasta.

Jo talo on 50/50 lainoilla eli molemmilla omat lainat.. voit vaatia talon myymistä, miehelläsi on etuosto oikus ja hän on erittäi typerä jos ei suostu ostamaan sinun osuuttasi.

Googleta:
"yhteisomistuslaki"
"yhteisomistuksen purku"

Lyhyesti: joudut hakemaan (käräjäoikeudelta?, en jaksa tarkistaa) yhteisomistuksen purkua. Ulkopuolinen asiamies määrittää talolle käyvän hinnan, johon se joko myydään ulkopuoliselle tai jolla toinen saa talon lunastaa.

Laina ja talon omistus on kaksi eri asiaa,sinä omistat puolet talosta ja sillä siisti.Voit siis vaatia talon myymistä ja ukollas ei ole siihen mitään sanomista.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin on!;28071299:
Laina ja talon omistus on kaksi eri asiaa,sinä omistat puolet talosta ja sillä siisti.Voit siis vaatia talon myymistä ja ukollas ei ole siihen mitään sanomista.

On, yhteistä omaisuutta ei voi myydä ilman toisen lupaa. "Vaatiminen" tapahtuu viranomaisten yhteisomistuksen purkamispäätöksen kautta. Älkää mutuilko, lukekaa edellä mainitsemani lait ensin.

Tapahtukoon vittu mitä kautta tahansa niin jos omistaa puolet talosta SE ON MYYTÄVÄ JOS TOINEN NIIN HALUAA!

Eeeiii, vaan se on myytävä, jos OIKEUS NIIN MÄÄRÄÄ. Jos näitä asioita oikeasti haluaa hoitaa, niin pelkkä "sun pitää totella kun mä haluu-uuun" on ihan hukkaan heitettyä valitusta. Sen sijaan "tässä on oikeuden määräys siitä että asunto laitetaan myyntiin" on ehkä hieman parempi agrumentti, eikö?

Kyllä pitää oikeasti tietää MITÄ KAUTTA asiaa pitää lähteä ajamaan. Ap tuskin hirveästi hyötyy kommenteista "no hei sullon kuule ihqusalettiin oikeus niinqy myydä se sun talo hei daa vittu".

Jos mies ei osta sua ulos ni sitten koko talo myyntiin. elareita ei tule maksettavaksesi kun otat yksinhuoltajuuden ja mies hoitaa elarit tai hoidatte lapsen puoliksi ja kumpikaan ei maksa elareita :)

[QUOTE="vieras";28071439]:D Taas täällä joku puhuu ok-talosta :D Se lyhenne on okt
:D :D[/QUOTE]

Sulla on kyllä kummallinen pakkomielle tohon okt-juttuun, moneenko ketjuun oot tänäänkin tuota tyrkyttäny?

Mitä ihmeen väliä on sillä, kirjoittaako joku ok-talo vai okt, asia tulee varmasti molemmilla tapaa selväksi.

miksi sä haluat rikkoa lapsesi perheen? mies on fiksumpi kuin sinä,vaikka keinot hänellä onkin väärät!

ja selittele nyt sitä sun tätä sun onnestasi,mutta lapsen onni pitää mennä edelle! se tarkoittaa sitä että se tahto selvitä yhdessä revitään jostain, ja työskennellään sen eteen!

eli onko pariterapiassa käyty? mikä on ongelma ja mitä sille on tehty? monesti ei oikeasti yhtään mitään.

mä oon nähnyt miten paljon se sattuu lapseen kun toinen vanhempi muuttaa pois! ja ihan totta jos sä oot se joka tahtoo eroa niin minusta mies on se joka saa lapsen huoltajuuden!

En nyt jaksa eritellä syitä, miksi haluan erota, mutta mielestäni isä, joka viihtyy kotona 1-2h vuorokaudessa lapsensa hereilläoloaikana, ei ole paras mahdollinen huoltaja.
Ymmärrän tuon, että omistan puolet talosta vaikka lainaa on jäljellä, mutta mies ei sitä suostu tajuamaan. Kuinka kauan tuohon käräjäoikeuden päätökseen voi mennä, kenelläkään kokemusta?

Yhteistyössä