Hae Anna.fi-sivustolta

avokadosta huonekasvi

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä tarjuska, 19.12.2006.

1. tarjuska Vierailija

Tökkäsin avokadon kiven multaan ja odotan itämistä innolla. Avokado ei kuulemma ole mikään kovin koristeellinen kasvi. Kuulemma suurimmaksi osaksi oksatonta ja lehdetöntä runkoa. Kun latvan katkaisee, runko kuulemma haaroittuu siitä kohtaa. Onko kellään kokemuksia avokadon kasvattamisesta?

2. Avokado guru Vierailija

Helpoiten avokadon siemenen kasvattaa niin, että kun siemen on irroitettu hedelmästä, siitä pestään pois hedelmäliha. Se jälkeen siemenen annetaan kuivua pari päivää, jonka jälkeen rapsutellaan siemenen pinnasta ruskea kuori kerros pois. Sitten siemen laitetaan lasiin ja vettä niin paljon, että sitä on noin siemenen puoleen väliin saakka. Itse pidän hammastikkutekniikkaa turhana askarteluna, avokado kasvaa ilman sitäkin. Kun siemen on itänyt, se voidaan istuttaa multaan, mutta käytännössä ei ole mikään hirveä kiire kun siemen alkaa työntää juurta ja vartta.

Vastaistutettua avokadoa ei tarvitse lannoittaa, sillä uudessa mullassa on ravinteita ja pullea siemen sisältää kaikki kasvin kasvuun tarvittavat aineet. Lannoittaminen voi saada kasvin kasvamaan nopeasti korkeaksi ja huteraksi. Parhaat valo-olosuhteet avokadolle on valoisa ikkuna, joka ei ole kuitenkaan paahteinen, sillä avokado on aika suurilehtinen ja paahteessa kuivahtaa nopeasti. Kasvilamppu voi olla myös normiasunnossa suositeltava. Itsellä on ollut yksi airamin kasvilamppu, jonka pinkki/violetti valo on ollut päällä työpäivän ajan.

Jos avokado on istutettu aluksi pieneen ruukkuun, se kannattaa viimeistään n. 9kk-12kk ikäisenä siirtää suurempaan purkkiin. Tietenkin jos ruukun rei´istä näkyy juuria ja purkki näyttää ahtaalta voi joutua toimimaan aiemmin. Oman kokemuksen perusteella tässä vaiheessa olisi paras istuttaa huomattavasti suurempaan ruukkuun parhaan kasvin kasvattamiseksi. Itse olen heittänyt noin 23-25cm halkaisijaltaan olevaan amppeli ruukkuun, joka on muodoltaan melko laakea. Minkä takia selvästi suurempi ruukku avokadolle on sitten paras? Suuremmassa ruukussa avokado kasvattaa laajemman juuriston ja näin ollen kehittää tukevan juuriston, joka pitää sen suorana. Tukikepille tulee vähemmän tarvetta, kun kasvi saa pidettyä itsensä suoremmassa asennossa. Tukikepin käyttö avokadon kasvattamisessa aiheuttaa oman kokemukseni mukaan hontelaa kasvua ja ilman keppiä kasvaneen avokadon runko on paksumpi.

Usein kysytään avokadon leikkaamisesta ja siitä on monia mielipiteitä, itse olen "ei leikkaamisen"-kannalla. Vuoden kasvanutta avokadoa ei kannata leikata. Näin nuorena leikattu avokado minun kokemukseni mukaan pyrkii tekemään uutta latvaa ja tekee yleensä yhden oksan, joka kasvaa suoraan ylöspäin. Poikkeuksia tietenkin voi olla. Omat avokadot ovat aloittaneet luonnollisen haarautumisen noin 3v+, tällöin mielestäni ensimmäiset leikkaukset kannattaa tehdä, koska kasvi alkaa tehdä oksia luonnostaan. Tähän asti avokado on yleensä kasvanut suorana tikkuna ylöspäin. Itse olen yleensä katkaussut pätkän ylhäältä, jolloin esimerkiksi yksi kasviyksilöni on jäänyt hieman alle metrin korkuiseksi. Itse leikkasin palauttaakseni avokadon vakauden kun se oli kasvanut lievästi vinoon ja sen latva oli melko painava ja painoi sitä vinoon. Avokadon oksat kasvavat joko vanhoista lehtien paikoista tai lehtien tyvestä. Avokado ja sen oksat voivat kasvaa parissa kuukaudessa jopa puoli metriä jos olosuhteet ovat hyvät. Jos kasvin oksien kasvi ei tapahdu tasaisesti eripuolilta kasvin vakauttamiseksi on leikattava oksia tai avokadolle voidaan laittaa tukikeppi. Itse yrittäisin vältellä tukikepin laittamista, jos se on mahdollista. 3v+ avokado olisi myös hyvä istuttaa suurempaan ruukkuun.

Yleisesti ottaen avokadosta saa suuren huonekasvin, jossa on pitkät soikeahkot, mutta teräväkärkiset lehdet. Varren puutuminen on hidasta, joten varsi on enimmäkseen vihreä, mutta noin 5v yksilössä on läikkiä kaarnamaista pintaa. Alhaalla olevat lehdet tippuvat vähitellen, mutta valaistus voi vaikuttaa asiaan. Avokado haarautuu kun sen aika on ilman leikkaustakin. Kuulemma avokado ei pidä kalkista ja lehtien ruskettuminen voi kieliä siitä ja hoitona suihkussa kastellaan kasvia niin, että mullasta huuhtoutuu kalkki pois veden virratessa läpi. Jokatapauksessa kasvista kannattaa suihkutella pölyt pois säännöllisesti että kasvi saa kaiken mahdollisen valon ja pöly ei vaikeuta sen ilmanottoa. Avokadoa pitäisi kastella kerralla kunnolla ja antaa mullan hieman kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua. Keskimäärin kastelu tapahtuu noin parikertaa viikossa, kuumalla ilmalla tarpeen mukaan. Kasteluun voi vaikuttaa ruukun ja kasvin koko sekä minkälaisessa valossa kasvi kasvaa. Avokado voi roikuttaa lehtiään ollessaan liian kuiva.

Tämä teksi on kirjoitettu täysin omien kokemusten, havaintojen ja uskomusten mukaan, mitä on syntynyt viiden vuoden avokadojen kasvattelujen aikana. Havainnot on noin 10:stä avokadosta, joista 2 kuoli parivuotiaana mysteerisesti talven aikana kuivuen täysin kastelusta huolimatta. Nykyiset avokadot kasvavat ikkunalla, johon paistaa aamupäivästä aurinko. Vanhin avokadoista on 5v. loput 3v+. Ikkunan lisäksi avokadoilla on useita vuosia ollut yksi airamin alle kympin pinkki/violettia valoa hohkava kasvilamppu ikean valaisimessa, joka on ollut arkisin päällä työpäivän ajan ja kesällä noin 6 tuntia ihmissilmän mukavuuden takia. Kasvilampun ansiosta osa avokadojen lehdistä ja oksista on huoneeseen päin, joka näyttää hieman paremmalta. Itse en ole ikinä kääntänyt avokadoa ensimmäisen vuoden jälkeen ikkunalla.

Toivottavasti joku saa iloa tästä infopaketista :)

3. vierailija Vierailija

Kiitos, guru, erinomaisista ohjeista. Itselläni on nyt noin puolitoistavuotias avokado, jota en ole raaskinut leikata. Se on kuitenkin itse haaroittunut (yksi sivuhaara) ja on nyt noin metrin mittainen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri