Avoliitosta eronneet

Tyyris Tyllerö

Aktiivinen jäsen
05.12.2005
5 944
1
36
Miten teillä meni omaisuuden jakaminen? Entäs tuliko riitaa siitä, kuka saa lapset? Meillä on se tilanne, että jos tästä eri suuntiin lähdetään, miten käy esim talon kanssa? Mies omistaa 75% talosta, laina on puoliksi. Tämä näin, koska mies laittoi omaa rahaansa taloon lainan lisäksi. Autot ym. kaikki on pelkästään miehen nimissä. Olenko mä oikeutettu mihinkään, koska olen ollut viimeiset 6 vuotta kotona lasten kanssa tuomatta tilipussia taloon? Mies näkee asian kai niin, että en sais mitään, koska ei oo ollu mammonaa pahemmin mihinkään laittaa.

Entäs lapset? Olisin valmis muuttamaan lasten kanssa pois, vaikkei saatais yhtään mitään mukaan. Mutta tässäkin mies kinnaa, ei kuulemma aikois luopua lapsista, vaan haluaa nekin itselleen.

Omaisuudesta saa mukaansa sen osan jonka voi todistaa kuuluvaksi itselleen, eli on kuitti tai nimi paperissa. Lasten huoltajuudesta joudutte sopimaan yhdessä, lastenvalvojan luona tai oikeudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Omaisuudesta saa mukaansa sen osan jonka voi todistaa kuuluvaksi itselleen, eli on kuitti tai nimi paperissa. Lasten huoltajuudesta joudutte sopimaan yhdessä, lastenvalvojan luona tai oikeudessa.

Eli koska mun nimi ei oo juuri missään, en saa mitään. Ja ne vähät mitä oon hankkinu, mitäs niille tapahtuu, kun kuitit ei oo tallessa enää? En mä niitä ikuisuuksia säilö...

Eiköhän se niin ole, että se saa, jonka nimiin tavarat yms. asiat on hankittu. Jos mies tahtoo olla kettumainen, sillä on siihen täysi oikeus. Siis lain silmissä, ei mun silmissä.

Jaksuja!

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Miten teillä meni omaisuuden jakaminen? Entäs tuliko riitaa siitä, kuka saa lapset? Meillä on se tilanne, että jos tästä eri suuntiin lähdetään, miten käy esim talon kanssa? Mies omistaa 75% talosta, laina on puoliksi. Tämä näin, koska mies laittoi omaa rahaansa taloon lainan lisäksi. Autot ym. kaikki on pelkästään miehen nimissä. Olenko mä oikeutettu mihinkään, koska olen ollut viimeiset 6 vuotta kotona lasten kanssa tuomatta tilipussia taloon? Mies näkee asian kai niin, että en sais mitään, koska ei oo ollu mammonaa pahemmin mihinkään laittaa.

Entäs lapset? Olisin valmis muuttamaan lasten kanssa pois, vaikkei saatais yhtään mitään mukaan. Mutta tässäkin mies kinnaa, ei kuulemma aikois luopua lapsista, vaan haluaa nekin itselleen.

No hmm..
Sä saat ainakin talosta sun 25%...
Mut tosiasiassa taitaa olla niin,että mitkä on sun on sun ja mitkä miehes on miehes.. Eli aika heikoilla toisaalta.

Eli koska mun nimi ei oo juuri missään, en saa mitään. Ja ne vähät mitä oon hankkinu, mitäs niille tapahtuu, kun kuitit ei oo tallessa enää? En mä niitä ikuisuuksia säilö...

No niistä joudutte taistelemaan ihan keskenänne, koska avoliitossa ei ole mitään lain suomaa oikeutta tai jakotapaa olemassa. Toivottavasti miehellä on sen verran selkärankaa ettei ala niistä taistelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Eiköhän se niin ole, että se saa, jonka nimiin tavarat yms. asiat on hankittu. Jos mies tahtoo olla kettumainen, sillä on siihen täysi oikeus. Siis lain silmissä, ei mun silmissä.

Jaksuja!

Tänks! Mitään varmaahan ei mistään ole, mutta nää nyt on mun tän hetken fiiliksiä :( Ei jotenki aina jaksais kaikista pikkujutuista kinnata, isojen suhteen ei ongelmia.

Meillä ei ollu onneksi yhteistä taloa, mutta auto meni miehelle. Tosin onneksi olin jo hiukka aikaisemmin sanonut ostavani erään auton, oli papereita vaille valmis. Periaatteessahan pitäis mennä niin että mitä on kenenkin nimissä, niin kumpikin ottaa omansa. Meillä kyllä meni sitten niin, että minä sain pitää esim. pesukoneen koska lapsi jäi mulle ja pyykkitupaakaan ei ollut. Ja jotain huonekaluja koska miehen asunto oli niin pieni ettei mahtunut.

Jännä juttu vaan, että esim. meistä kumpikaan ei saanut sitten niitä "puuttuvia "hankintoja varten sossusta avustusta, vaan sanottiin että jaatte puoliksi. Mutta miten jaat jonkun pölynimurin puokkiin? ja avustusta ei siis myönnetty kummallekaan, vaikka kai oli selvää ettei kummalakin voi olla sitä pesukonetta yms. Tulojen puolesta olis pitäny. Jos toinen saa jonkun jutun niin mun järjen mukaan silloin toisella sitä ei voi olla joten pitäis toiselle edes antaa sitä avustusta hankintoja varten...

No niistä joudutte taistelemaan ihan keskenänne, koska avoliitossa ei ole mitään lain suomaa oikeutta tai jakotapaa olemassa. Toivottavasti miehellä on sen verran selkärankaa ettei ala niistä taistelemaan.

Oikeestaan kaikista eniten vituttaa se, että mä en sais lapsia. Eiks kumminki tuollaisten 4- ja 6-vuotiaiden paikka ois enempi äidin luona? Hitto vie, eihän mies osaa edes ruokaa laittaa eikä oo 13 vuoteen pyykkiä pessy paria kertaa enempää :laugh:

Oikeestaan kaikista eniten vituttaa se, että mä en sais lapsia. Eiks kumminki tuollaisten 4- ja 6-vuotiaiden paikka ois enempi äidin luona? Hitto vie, eihän mies osaa edes ruokaa laittaa eikä oo 13 vuoteen pyykkiä pessy paria kertaa enempää :laugh:

Pääsääntöisesti äidille annetaan huoltajuus, tai asuvat äidin luona (noin pienet kun ei ole vielä omaa sananvaltaa) ellei äidillä sitten ole jotain alkoholi- tai huumeongelmaa tms.

Niinhän se kaiken järjen mukaan pitäisi mennä, mutta mies voi olla erimieltä, samoin lastenvalvoja, mun henkilökohtainen mielipiteeni on kyllä se ettei isä ole yhtään sen huonompi huoltaja kuin aitikään.

Mulla kävi niin että erosin avomiehestä, avomies jäi asumaan yhteiseen omistusasuntoon josta omisti myös suuremman osan. Myi talon aikanaan ja maksoi minulle minun omistamani osuuden, hyvin pitkälti saman verran kun sinä. Asunnon arvo katsottiin siitä päivästä kun minä muutin pois. Kaikki kalusteet, auto yms. jäi ikävä kyllä miehelle, vaikka olimme ne yhdessä hankkineet, sitä vaan en voinut todistaa sillä siihen aikaan hoidin pienet lapset kotona ja hoidin ns. juoksevat kulut ruoat jne. omasta rahastani. Tottakai miehen rahoilla sitten hankittiin isompi omaisuus ja minulle ei jäänyt mitään.
Lapset jäivät asumaan aluksi isän luo, kunnes sain asiat siihen kuntoon että pystyin tarjoomaan lapsille täysipainoisen arjen ja kodin. Siihen meni vuoden ajan. Lastenvalvojalla sovittiin tapaamiset.
Tällä hetkellä olen uusissa naimisissa ja asiat paremmin kun koskaan. Voimia, se on rankkaa nyt, mutta palkitsee kyllä ajan kanssa vaivan.

jos mies lähtee tuolle linjalle että kaikki on sen minkä hän on ite omista tienesteistään maksanut,niin mun mielestä sillon lapset automaattisesti kuuluis sulle jos kerta sinä olet heitä kotona hoitanut vähillä rahoilla :saint:

Joo ja isä katsottiin lastenvalvojan luona yhtä hyväksi vanhemmaksi, pystyi vielä tarjoamaan lapsille tutun ja turvallisen syntymäkodin, toisin kun minä. Lapset oli tuolloin 2v. ja 4v.

En mä tuota miestä huonoksi isäksi sanokaan, pärjää kyllä lasten kanssa. Mutta arkirutiinit ym. kyllä on täysin hukassa. En mä sois mun lasten kasvavan pelkällä mikroruualla tai pizzalla ja kebulla :| Tai ehkä sen äiti tulis sit väsää ruokaa pakkaseen poikakullalleen :whistle:

Juu. Mieskin nakkas sormuksen pois. Liekö tää sit tässä. Ehdotti, että jäätäs yhteen asumaan, vaikka meidän välillä ei ois mitään. Kuulemma lasten vuoksi. Niinpä varmaan. Olishan se hälle oikein kätevä ratkaisu, kun mä tekisin kaiken minkä ennenkin ja silti sais täyden vapauden kaiken suhteen...

Aika tyhjä olo. Mä oisin vielä valmis lähtemään keskustelemaan ulkopuolisin voimin, mutta mies kieltäytyy, kun ei usko niihin. Mitähän tästä tulee....

OLET ITSE SUOSTUNUT SIIHEN, ETTÄ NIMEÄSI EI OLE MISSÄÄN PAPERISSA.
OLE SEURAAVASSA ELÄMÄSSÄ VIISAAMPI...

Alkuperäinen kirjoittaja TOLLO:

Millä mä oisin sen nimen niihin papereihin oikeuttanu, kun ei ollu rahaa niihin laittaakaan? Kun mun työ on ollu hoitaa koti ja lapset ja palkka on ollu kh-tuki tai työkkärin minimiraha.

Millä mä oisin sen nimen niihin papereihin oikeuttanu, kun ei ollu rahaa niihin laittaakaan? Kun mun työ on ollu hoitaa koti ja lapset ja palkka on ollu kh-tuki tai työkkärin minimiraha.
[/quote]

En oikein ymmärrä sitä, että lasten ja kodin hoitamista ei muka noteerattaisi työksi ollenkaan. Se on työtä, vaikka siitä ei palkkaa maksetakaan.

Naisten pitäisi oppia arvostamaan itseään ja tekemisiään jumalattoman paljon enemmän. On karmivaa, että vuosikausien työ voidaan tehdä materiaalisessa mielessä ihan tyhjäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:

En oikein ymmärrä sitä, että lasten ja kodin hoitamista ei muka noteerattaisi työksi ollenkaan. Se on työtä, vaikka siitä ei palkkaa maksetakaan.

Naisten pitäisi oppia arvostamaan itseään ja tekemisiään jumalattoman paljon enemmän. On karmivaa, että vuosikausien työ voidaan tehdä materiaalisessa mielessä ihan tyhjäksi.

[/quote]

Kyllä mä sitä itse työnä pidänkin. Mut mies olis kai kaivannu enemmän sitä tilipussia kun panosta kodin ja lasten eteen...

Exällä ei paljon tavaraa ollut. Eli se otti omansa ja häipyi.
Lapsia yksi, ja tottakai se jäi minun luo, oli vasta puolivuotias. :)

Jalosti jätti mulle mikron ja videot.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja naimisissa:
muut naiset kun luette tätä niin älkää hankkiko lapsiliutaa avoliitossa. turvatonta naiselle

miten sen nyt ottaa..me jos erottais, miehelle jäis toinen telkka, toinen digiboxi, yks tietokone ja vaatteensa..

Meillä mä tod.näk. saisin omat vaatteet, astiat ym. Telkkarit, pyykipesukonen ym sais mies, sänkyä myöten Tiskari jäis mulle, se on mun hankinta. Lapsista taitais tulla riita. Mies ei niistä luopuis ilman taistelua...