Banaanin kuorien syöminen?

HyäkkäysVaunu

Aktiivinen jäsen
13.04.2010
3 270
0
36
Päijät-Häme
Esikoisella ei oo mitään allergioita ikinä ollu ja banaania kyllä syöny paljonkin, mutta eilen löysi miehen tiputtaman kuoren palasen ja laittoi suuhunsa - kaivoin kyllä pois mutta kun nukkumaan lähettiin puolen tunnin päästä alkoi järkyttävä huuto; ylähuuli oli turvonnu muodottomaks ja nytkin on edelleen turvoksissa vähän, huutoa ja ilmeisesti jonkinlaista kipua oli koko yön (helpotti vähän kun annoin panadolia)...

Mietin et voiko se johtua tuosta banaaninkuoresta, mulle kun on aina pienenä sanottu että se on myrkyllistä (vai onko tää ihan puppua?).
Minkä ikäselle on allergialääkkeitä vai varaanko tuolle 2v:lle vastaisuuden varalle reseptiä lääkäriltä jos jostain muusta reagoi noin?
Mä olin jo paniikissa että kurkku turpoaa, mutta ei onneksi...

En ole kyllä koskaan kuullut että banaaninkuori olisi mitenkään myrkyllinen, eihän sitä hedelmääkän voisi syödä jos olisi kosketuksissa johonkin myrkyllineen? Epäilen ennemminkin että tuon turvotuksen on aiheuttanut jokin muu. Oisko mahdollista, että sen baananinkuorenpalan yhteydessä olisi ollut esim. muru konetiskiainetta?

Alkuperäinen kirjoittaja sori:
...mutta mun käsittääkseni banaaninkuori ei ole myrkyllistä, vaan lähinnä ne aäilöntä tms aineet jossa se banaani on uitettu ennen Suomeen saaapumistaan.

Eihän niissä oo mitään säilöntäaineita, kun ne tuodaan raakoina kylmäkuljetuksena ja kypsytetään vasta suomessa (luonnonmukaisella)kaasulla :D Korkeintaan jotain torjunta-ainejäämiä voi olla, mutta tuskin nekään tuollaista aiheuttaisi.

Astianpesuaine mullakin tuli eka mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
...mutta mun käsittääkseni banaaninkuori ei ole myrkyllistä, vaan lähinnä ne aäilöntä tms aineet jossa se banaani on uitettu ennen Suomeen saaapumistaan.

Eihän niissä oo mitään säilöntäaineita, kun ne tuodaan raakoina kylmäkuljetuksena ja kypsytetään vasta suomessa (luonnonmukaisella)kaasulla :D Korkeintaan jotain torjunta-ainejäämiä voi olla, mutta tuskin nekään tuollaista aiheuttaisi.

Kyllähän ne banaanit upotetaan ennen rahtausta johonkin kmeikaaliliemeen...ainakin ennen on tehty näin.

Kyllähän ne banaanit upotetaan ennen rahtausta johonkin kmeikaaliliemeen...ainakin ennen on tehty näin.

Oisko sulla jotain linkkiä esimerkiksi että näin tapahtuu. Sais vähän viitettä mitä ne myrkyt voi olla.

Oisko sulla jotain linkkiä esimerkiksi että näin tapahtuu. Sais vähän viitettä mitä ne myrkyt voi olla.

Yritän juuri etsiä tubesta...siellä banaanin korjuun yhteydessä ne upotetaan johonkin pesuaineveteen, tai siltä se näyttää. Muistaisin kuitenkin nähneeni joskus jonkun pätkän, missä selostettiin miten ne upotétaan johonkin kemikaaliin....voi tosin olla, että moista ei saa tehdä enää...

No tää mulle selitetty myrkkyjuttuhan on muistiin jääny sieltä 80 / 90 -luvulta, oisko sillon käytetty jotain :D
Ötökän pistosta mekin alkuun epäiltiin mutta mitään jälkee ei näy missään...
Tiskiainemahdollisuuteen en usko kun ei oo käyny samalla suunnalla tablettien kanssa (ja ne on kyllä pussissakin mikä sit liukenee käytössä)

Yhteistyössä