Biojäte suoraan isoon ruskeaan keräyssäiliöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laiska kierrättäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laiska kierrättäjä

Vieras
Olen tähän saakka käyttänyt biojätepusseja (vaikkei niitä kai kamalasti suositella), mutta nyt ne loppuivat. Biojätteen voisi kotona kerätä suoraan pieneen kannelliseen sankoon/astiaan ilman mitään pusseja tai sanomalehtiviritelmiä, mutta voiko sangon käydä tyhjentämässä suoraan kerrostalon ruskeaan biojätekeräysroskikseen? Vai vaaditaanko jonkinlainen "suoja" jätteelle?

Jos suoraan tyhjentäminen onnistuu ja on sallittua, biojätteen kierrättäminen olisi niin plajon helpompaa. Pieni sanko on nopea pestä eikä tarvitsisi puljata biopussien kanssa. Sanomalehdistä en ala mitään pusseja taitella. Osaako joku auttaa?

Saa käydä. Eihän se sanomalehdestä taiteltu pussi periaatteessa suojaa kuin sitä omaa pientä roskistasi, siellä isossa biojäteastiassa kun se ei todellakaan pysy pystyssä, vaan sisältö leviää. Suosittelen kuitenkin että laitat vaikka palansanomalehtipaperia ihan sellaisenaan astiasi pohjalle, niin peseminen on huomattavasti helpompaa.

Voi olla, että palaan takaisin pusseihin jos/kun koen sangon pesemisen hankalaksi, mutta taidan ainakin kokeilla. Sangon pohjalle olen tähän mennessäkin (siis pusseja käyttäessä) laittanut jotain, eli esim. kananmunakennoa, käytettyä talouspaperia, palan sanomalehteä tms. ihan sen takia, että pussi ja sanko pysyy kuivempana.

Hajuhaittojen ja keräysastioiden puhtaanapidon kannalta meille opetettiin ammoin, että pannaan biojäte sanomalehtikääröön tai biojätepussukoihin. Vasta tuli telkkarista, että on taloyhtiöitä, jotka kieltävät biojätepussit, koska niistä on tullut kamala riesa. Näkikö kukaan ohjelman ?

[QUOTE="Mummeli";25337991]Hajuhaittojen ja keräysastioiden puhtaanapidon kannalta meille opetettiin ammoin, että pannaan biojäte sanomalehtikääröön tai biojätepussukoihin. Vasta tuli telkkarista, että on taloyhtiöitä, jotka kieltävät biojätepussit, koska niistä on tullut kamala riesa. Näkikö kukaan ohjelman ?[/QUOTE]

En ole nähnyt moista ohjelmaa ja ihmettelen mitä pussi voi taloyhtiötä haitata. Jätefirmahan niitä astioita käsittelee..

Näin itse kompostoivana pussi on haitta, koska se kompostoituu hitaammin kuin muu aines ja kompostissa se pitäisi aina avata. Mutta inhoan siivoamista ja käytän pussia. joskus tosin pistän pussin sisällön kompostiin ja itse pussin sekajätteeseen. Jätefirmalla taas on parempi kalusto möyhentää pussit, joten heille tuskin pusseista on haittaa. Pussi kyllä kompostoituu, jopa minullakin.

En ole nähnyt moista ohjelmaa ja ihmettelen mitä pussi voi taloyhtiötä haitata. Jätefirmahan niitä astioita käsittelee..

Näin itse kompostoivana pussi on haitta, koska se kompostoituu hitaammin kuin muu aines ja kompostissa se pitäisi aina avata. Mutta inhoan siivoamista ja käytän pussia. joskus tosin pistän pussin sisällön kompostiin ja itse pussin sekajätteeseen. Jätefirmalla taas on parempi kalusto möyhentää pussit, joten heille tuskin pusseista on haittaa. Pussi kyllä kompostoituu, jopa minullakin.

Se kielto oli tullutkin sieltä pääkallopaikalta taloyhtiöihin. Siellä asiaa oli tutkittu...

Yhteistyössä