biologisesti 2,käytännössä 1

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miittu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miittu

Uusi jäsen
22.07.2005
24
0
1
eli pohdiskelin tässä vain sitä,että olisko muilla samanlaista tilannetta...meillä on kolme lasta joista vanhin on edellisestä suhteestani.bio-isä kävi viimeksi jouluna-99 puolipakottettuna poikaansa katsomassa eikä sen jälkeen pahemmin ole mitään kuulunut.poika on pitänyt koko ikänsä nykyistä miestäni isänään koska oli vain 6kk vanha kun löimme hynttyyn yhteen ja sama päinvastoin,eli tunne on molemmin puolinen myös muittenkin sukulaisten suunnalta...niin paitsi bio-suvun..emme tunne heitä. nyt sitten onkin mieleen tullut kamalasti pähkäiltävää..esim.kerronko totuuden,kuinka sen kerron ja koska vai olisiko sittenkin parempi että pojan ihailema isä kertoo totuuden...tiedän että ennen murrosikää ainakin on kerrottava...tai paaaaaaljon sen jälkeen..vai tiedänkö sittenkään :( poika aloitti juuri esikoulun ja olen yhtä suurta kysymysmerkkiä

Mulla 2 lasta ed. avoliitosta. Kun erottiin niin poika oli just täyttäny vuoden. Vanhin (6-v. tyttö) on ollut silloin tällöin isänsä luona, kun on isänsä pystynyt ottamaan likan luokseen. Mutta poikaa ei tämä isä ota vielä, kunnes pojalta jää vaippa pois, niin sitten vasta. Olen uudessa avoliitossa ja on 1 yhteinen lapsi (poika) uuden miehen kanssa. Keskimmäinen poika pitää isänään, ns. isäpuolta. Tietää kyl et sisko on menny isälleen, ja ei pidä omana isänään tätä. Poika on nyt 3-v. enkä aio tuputtaa tätä isä asiaa, ennenkuin tulee ajankohtaiseksi. Tyttö on hyvä, kun kertoilee kavereilleen et hänellä on kaksi iskää, oikee iskä ja iskä.

En oikein ymmärtänyt mistä totuudesta puhuit. Et kai vain tarkoittanut, että lapsi ei tiedä oikeaa isäänsä?

Koulun papereissa kysytään jok ikisessä huoltajia ja viimeistään silloin asia selviää. Vanhat valokuvat esille ja vanhoja muistelemaan.

Huoltaja on huoltaja, se virallinen huoltaja. Jos äidillä on yksinhuolto lapseen tai lapsesta, hän on lapsen ainoa huoltaja eikä koulun papereihin muita nimiä laiteta.

En oikein jaksa uskoa että äidillä ja lapsen isällä olisi yhteishuolto.... :p

Mutta: jos lapsi ei tiedä kuka on hänen oikea isänsä, pitäisi se kertoa hänelle ja hiivatin hyvissä ajoin ennen murrosikää!! Vaikkapa jo ennen kouluikää!! Esikouluikä eli 6 v on huono aika, silloin on mieli myllerryksessä muutenkin ja sitten alkaa jo koulujutut. Joten suosittelen että kerrot viimeistään sitten kun lapsi on 4 v, jos et aikaisemmin kerro sitä.
4 v lapsi ymmärtää asioita aika tavalla. Mieti miten kerrot asian lapsentajuisesti, etkä syyllistä isää tai saa lasta ajattelemaan että isä ei rakasta häntä ja on hyljännyt hänet. Hanki kirjoja kirjastosta, semmosia missä kerrotaan että isä asuu muualla ja lapsi asuu toisaalla, toisen aikuisten hoivassa....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2005 klo 22:45 isä vs huoltaja kirjoitti:
Huoltaja on huoltaja, se virallinen huoltaja. Jos äidillä on yksinhuolto lapseen tai lapsesta, hän on lapsen ainoa huoltaja eikä koulun papereihin muita nimiä laiteta.

Mutta: jos lapsi ei tiedä kuka on hänen oikea isänsä, pitäisi se kertoa hänelle ja hiivatin hyvissä ajoin ennen murrosikää!! Vaikkapa jo ennen kouluikää!! Esikouluikä eli 6 v on huono aika, silloin on mieli myllerryksessä muutenkin ja sitten alkaa jo koulujutut. Joten suosittelen että kerrot viimeistään sitten kun lapsi on 4 v, jos et aikaisemmin kerro sitä.
4 v lapsi ymmärtää asioita aika tavalla. Mieti miten kerrot asian lapsentajuisesti, etkä syyllistä isää tai saa lasta ajattelemaan että isä ei rakasta häntä ja on hyljännyt hänet. Hanki kirjoja kirjastosta, semmosia missä kerrotaan että isä asuu muualla ja lapsi asuu toisaalla, toisen aikuisten hoivassa....
Juuri näin!Lapsella on vanhempien kiistoista/erosta huolimatta oikeus molempiin vanhempiinsa vaikka välit olisivat mitä...Turha salailu pois ja järki käteen!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2005 klo 22:45 isä vs huoltaja kirjoitti:

Hieman eri syystä(olen adoptoitu)mutta ehdottomasti kannattaa kertoa mahdollisimman pian.Minä olen tiennyt adoptioni "koko" ikäni ja ei ehkä siksi ole koskaan ollut mikään "peikko" minulle.
=)