Bipoja paikalla? Maniavertaistukea kaipaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maniac"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maniac"

Vieras
Olen sairastanut bipoa 16-vuotiaasta, monia lääkkeitä on kokeiltu, nyt on ollut tyyntä 4v, esikoisen syntymästä lähtien. Mutta nyt yhtäkkiä mania nostaa päätään, viime yö meni 3h unilla, siivoan päämäärättömästi, saamatta kuitenkaan mitään aikaiseksi. Vauhti on kova. Päihteitä en ole koskaan käyttänyt. Olo on toisaalta hyvä, toisaalta ahdistaa pirusti. Miehen mielestä tämä on omaa kuvitelmaa, ja koko kaksisuuntaista ei ole olemassakaan.

Läääkitys tällä hetkellä Sepram 40mg ja Abilify 15mg, opamox 15mg nukahtamiseen.

En tiedä mitä teen. Soitan tänään lääkärilleni. Mitkä lääkkeet muilla bipoilla on auttanut maniaan, ilman zombie-efektiä?

Auttakaa.:(

mulla ei ole kaksisuuntaista, mutta veljellä on. ei ole mitään käsitystä, että mitkä lääkkeet jne. mutta sen tiedän,että kun oireet alkaa, niin silloibn on KIIRE hakemaan apua. ettei ehdi niin pahaksi että saa vuosikaudet maksella osamaksuja jamuutenkin pahan masennuksen kanssa yrittää päästä kuiville.

joten nyt heti kasilta lääkärille ja kaikkea hyvää sinulle!

Erittiän ikävää, että miehesi ei usko koko bipolaisuuteesi :( Se olisi tärkeää että miehesi ois kanssa huomaamassa jos alkaa lipsua ja auttais sut hoitoon jos et satu itse olemaan kärryillä asiasta kuten tällä hetkellä. Mutta soititko jo lääkärillesi? Siitä on parasta lähteä liikkeelle.

ole tiukkana lääkärille, sano et nyt on tosi kyseessä. älä suostu lähteen pois jos et saa apua. mun täytyy lähtä töihin, mut tulen töiden jälkeen katsoon, mitä sulle kuuluu. haleja!

Miten kauan olette tunteneet miehen kanssa, jos kerran ei usko sinun sairauteen? Toi on erittäin hyvä, että päihteisiin et koske, pidäkin se niin. Lapselle kannattaa varmaan vähän jutella jossain tilanteessa, että äiti on nyt väsynyt jne. Siis ethän sä vielä ole, mutta kun se aika iskee. Jos lääkärillä ei olut muuta neuvoa, ota yhteyttä neuvolaan ja pyydä keskusteluapua. Toki voit nyt yrittää ajatella positiivisesti, että lääkistyksen muutos auttaisikin.

Me täällä ei tiedetä miten voimakkaita sun kaudet on olleet, ts. mitä niistä voi kiivaimmillaan seurata. Entä sun vanhemmat, läheiset ystävät, kai joku on lähellä? Minäkään en itse sairasta, mutta läheisestä ystävää seuranneena, olisin lapsen vuoksi tulevasta depressiokaudesta enemmän huolissani. Hanki itsellesi seuraa noihin huippukohtiin, jos kaverit osaisivat hiukan hillitä sun intoilua ja sit taas tsempata ja piristää, kun sitä tarvitaan.

Hyva kumminkin etta tunnistat tilan, niin pystyt pitamaan jarjen mukana jos akkia haluttaa ruveta tekemaan jotain paatonta. Muuten en oikein osaa auttaa koska mulla maniat niin lievia ja harvinaisia. Ehka liikunta tai tanssiminen vois olla hyva, saa energiaa purettua jotenkin hyodyllisesti muttei sillalailla tarvi keskittya. Lahde juoksemaan, uimaan, hiihtamaan tai pyorailemaan maastoon tms

En todellakaan lääkäri ole mutta sanoisin että sepram aiheuttaa maniaa.Mulla myös masennuslääkitys joka just otettiin kokonaan pois koska mulle ainakin sanottiin että sillä vaikutusta tuohon maniaan ja tosiaan oli samat merkit ilmassa kuin sullakin.Tosin sittenpä iskikin masennus ja paniikkioireet joihin tuota alunperin on määrättykin..Nyt taas pienellä annostuksella masislääke käytössä,saas nähdä mihin suuntaan mennään..Kehottaisin ottamaan uudestaan yhteyttä siihen lekuriin

Yhteistyössä