Bloggaajat: lasten kuvia blogiin vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Onkohan täällä muita bloggaajia, jotka miettii, että pitäisikö lasten kuvia laittaa blogiin vai ei?

Minusta on kivempi lukea niitä blogeja, missä on lasten kuvia. Mutta oman blogini lasten kuvista olen sensuroinut naamat tai laittanut muuten vaan tunnistamattomia kuvia. Ilmeiden puuttuminen syö ihan hirveästi tunnelmaa kuvista.

En halua kuitenkaan laittaa blogia salasanan taakse, silloin uudet lukijat eivät löytäisi sinne.

Mutta tuntuu vastenmieliseltä, että melkein kouluikäinen lapseni tunnistettaisiin kaupungilla naamasta ja supistaisiin seläntakana. Tuntuisi tosi pahalta, että lapseni kuva varastettaisiin blogista ja haukuttaisiin. Tai meidän perhettä haukuttaisiin. Siksi en uskalla laittaa kuvia. Ainahan näitä "noitavainoja" on blogistaniassa, kun keksitään jotain tiettyä bloggaajaa alkaa sortamaan, arvostelemaan lapsia tai muuta pahaa sanottavaa.

Elikkäs, bloggarit: mitä mieltä te olette. Miten te perustelette: miksi laitatte lastenne kuvia blogiin tai miksi jätätte ne laittamatta?

Eikä sitten nosteta ketään tiettyjä bloggaajia, että kun "sillä ja sillä" on niin "semmoset ja semmoset" lapset vaan puhutaan nyt ihan vaan omasta näkökulmasta, miksi laitan tai en.

Kiitti!

Laitan, koska en näe siinä mitään pahaa. Näen lasten naaman näyttämisen vasta siinä vaiheessa vääräksi, kun siihen liitetän jotain negatiivista tai todella noloa josta kiusaaminen voisi alkaa. En ikinä alastonkuvia, pottakuvia enkä varsinkaan taaperoimetyskuvia. Ihan tavallisia kuvia vain. :)

Mun lapseni ovat jo aikuisia, joten voisin kysyä heiltä itseltään, mitä kuvia voin blogiini laittaa, mutta olen katsonut olevan parempi, että heidän kuvansa ovat salasanan takana olevassa osiossa. Osiossa, jonka tunnukset annan vain niille, jotka tunnen myös irl. Sama ongelma koskee myös muita läheisiäni eli kun on kyse perhekuvista, joissa näkyy muitakin kuin minun naamani, olen laittanut kasvojen päälle Aku Ankan naamat näin:

perhe.jpg

Onhan tuo vähän kökköä, mutta pyrin miettimään kuvien käytön siten, että ei tarvitsisi julkisessa osiossa joka toiseen kuvaan kuitenkaan noita Akuja laittaa.

En pidä blogia, mutta en ikunakoskaan laittaisi lasteni kuvia nettiin. Mielestäni lapsella täytyy olla itsemääräämisoikeus tässä asiassa ja miten lapsi voi tehdä päätöstä asiassa jota ei edes ymmärrä. Vanhemmilla ei ole oikeutta päättää lapsen puolesta noinkin ikuisessa ja kauaskantoisessa, ja kuitenkin täysin turhassa, asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ämmmmmä;27644748:
En pidä blogia, mutta en ikunakoskaan laittaisi lasteni kuvia nettiin. Mielestäni lapsella täytyy olla itsemääräämisoikeus tässä asiassa ja miten lapsi voi tehdä päätöstä asiassa jota ei edes ymmärrä. Vanhemmilla ei ole oikeutta päättää lapsen puolesta noinkin ikuisessa ja kauaskantoisessa, ja kuitenkin täysin turhassa, asiassa.

Meille on tarkkaa millaisia kuvia julkistetaan, myös nuo isommat julkaisee netissä kuviaan ja heillekkin on teroitettu sitä, että millaisia kuvia laitetaan. Esimerkiksi tällaisia kuvia on mun blogissa VillaNanna: Veljekset kuin ilvekset

Se on outoa että harva bloggari esittelee miehensä kuvia, mutta lapsilta ei asiasta kysytä. Itse olen ehdottomasti lasten kuvien laittamista vastaan (siis sellaisia joista tunnistaa lapsen)

Minulla ei ole blogissani kenestäkään kuvaa, mistä tunnistaisi. Voi näkyä jonkun käsi tai selkä, mutta ei niin että tunnistaisi, ei edes omaa kuvaani. Ei se mikään muotiblogi olekaan, vaan ruokablogi. Meillä ihmisillä ei ole siinä niin mallina oloa, kuin jos olisi vaateblogi.

Vastustan. Myös lapsilla pitää olla oikeus valita itse, haluaako kuviaan julkisuuteen. Olkoonkin kyseessä tietokonesukupolvi ja sosiaalisen median valtakausi, niin valinnanvapaus kuuluu kaikille. Monet ovat tuon seikan surutta sivuuttaneet, harmi.

Laitan, koska lapseni on vasta 4 kk ja hänen ulkonäkönsä tulee vaihtumaan kumminkin kun kasvaa eikä hän asiasta mitään ymmärrä. Kouluikäisen kuvia en enään laittaisi julkiseen blogiin, liian tunnistettavissa ja jo ymmärtää itsekin ja kaverit vois löytää.

Mä en koskaan laita sellaisia kuvia blogiini, mistä tunnistaa jonkun. En vaan halua, että joku niitä sieltä poimii... Mun blogissa tylsästi vaan maisema ym. kuvia. Mieli tekis kyllä laittaa, että kauemapanakin asuvat niitä näkis. Mulla ei ole myöskään fb:ssä lasteni kasvokuvia. En luota siihen yhtään, ettei sieltäkin jonnekin niitä kuvia häviäis!

Lapsi on niin pieni, että ulkonäöllisesti muuttuu vielä hurjasti, sitten kun voi kysyä lupaa, kysyn toki. Vielä liian pieni.
Noi paheksujat varmaan kieltäisi kaiken julkisuuden lapsilta. Siinähän sitten katselis elokuvia joihin lapset korvattu nukeilla. :laugh: Vois aika äkäseen alkaa suvaitsevaisemmaksi. ;)

Lapsi on niin pieni, että ulkonäöllisesti muuttuu vielä hurjasti, sitten kun voi kysyä lupaa, kysyn toki. Vielä liian pieni.
Noi paheksujat varmaan kieltäisi kaiken julkisuuden lapsilta. Siinähän sitten katselis elokuvia joihin lapset korvattu nukeilla. :laugh: Vois aika äkäseen alkaa suvaitsevaisemmaksi. ;)
Kunhan muistaa kysyä riittävän ajoissa lapselta ja jos lapsi ei halua kuviaan nettiin, niin poistaa ne sieltä. Esim mun lapseni ovat antaneet julkaisuluvan vain muutamiin vauvakuviinsa ja vaikkei heitä niistä kuvasta tunnistakaan, niin minut kyllä kuvista tunnistaa ja sen myötä tietysti tunnistaa lapsenikin. Jostain syystä erityisesti murrosiässä nuo eivät halunneet yhdenkään vauvakuvansa olevan netissä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27645007:
Kunhan muistaa kysyä riittävän ajoissa lapselta ja jos lapsi ei halua kuviaan nettiin, niin poistaa ne sieltä. Esim mun lapseni ovat antaneet julkaisuluvan vain muutamiin vauvakuviinsa ja vaikkei heitä niistä kuvasta tunnistakaan, niin minut kyllä kuvista tunnistaa ja sen myötä tietysti tunnistaa lapsenikin. Jostain syystä erityisesti murrosiässä nuo eivät halunneet yhdenkään vauvakuvansa olevan netissä :D

Luulen ettei mene kauaakaan että lapselta voi kysyä sopiiko että tämä kuva on täällä. :) Ja poistan kyllä jos haluaa :)