BMI 20, normipainoinen ja aina ollut hoikka. MIKSI minulla on jenkkakahvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnitaH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AnitaH

Vieras
Täällä on taas pyöritelty "mieheni mielestä olen liian lihava" ja "syönkö oikein" keskusteluja. No tässä teille pähkinä:
Olen 169cm pitkä, painan 57kg. BMI n. 20, eli normipaino. Ikäni olen ollut hoikka, ja nyt kahden lapsen jälkeen olen sitä edelleen. PAITSI: mulla on jenkkakahvat ja sellanen ärsyttävä pieni HK:n sininen farkkujen vyötärön päällä. Raskauksien aikana lihoin 10kg ja 12kg, suurin osa jäi synnärille ja ne loput karisi kuntoilulla ja imettämällä. Miten ihmeessä saan nuo löysät pois? Karppaan silleen kevyesti, olen jättänyt suurimman osan valkoisista jauhoista ja sokereista pois, lenkkeilen pari kertaa viikossa.
Minkälaista jumppaa/ruokavaliota valitsisin että saisin nuo pois? Vastsalihasliikkeitä teen 5krt/viikko.
Ei ole varaa tai aikaa käydä salilla, joten kotikutoisesti mennään. :)

Olet täysin terve! Jenkkakahvat ovat terveen merkki. Mihin sitten rasvakudosta muodostuu riippuu geeneistä ja monesta muusta asiasta. Joidenkin mielestä esim. omega3:n suosiminen kasvattaa tissejä, omega6:n suosiminen persettä :)

Olet normaali ihminen, jota ei ole fotoshopattu.

Mahdollisesti sulla on jonkinverran vääristynyt ruumiinkuva: olet tottunut näkemään itsesi peilistä hoikkana lapsena, nyt oletkin synnyttänyt nainen.

Ehkä nykyiseen ikääsi nähden sun kuuluisi jopa olla pikkuisen painavampi? Painavampi ja lihaksikkaampi?

Älä etsi lapsuusajan litteää olomuotoa. Etsi hyvää kuntoa, pitkää ikää ja parasta mahdollista oloa. Kuntoile, mutta älä yli. Mittaa pulssia ja elämäniloa: pulssi harva ja elämänilo suuri, siinä ne on ne kauneuden avaimet!

Onnea lapsistasi!

Olet täysin terve! Jenkkakahvat ovat terveen merkki. Mihin sitten rasvakudosta muodostuu riippuu geeneistä ja monesta muusta asiasta. Joidenkin mielestä esim. omega3:n suosiminen kasvattaa tissejä, omega6:n suosiminen persettä :)

Omega3&6 siis! :D Mulla kun ei oo kumpaakaan, eikä sitä lantiota - oon sellanen pojanmuotoinen. :D Mut jos noilla aloittelis niin eihän sitä tiedä. :) Kiitos sulle! :)

[QUOTE="hmh";30374945]Olet normaali ihminen, jota ei ole fotoshopattu.

Mahdollisesti sulla on jonkinverran vääristynyt ruumiinkuva: olet tottunut näkemään itsesi peilistä hoikkana lapsena, nyt oletkin synnyttänyt nainen.

Ehkä nykyiseen ikääsi nähden sun kuuluisi jopa olla pikkuisen painavampi? Painavampi ja lihaksikkaampi?

Älä etsi lapsuusajan litteää olomuotoa. Etsi hyvää kuntoa, pitkää ikää ja parasta mahdollista oloa. Kuntoile, mutta älä yli. Mittaa pulssia ja elämäniloa: pulssi harva ja elämänilo suuri, siinä ne on ne kauneuden avaimet!

Onnea lapsistasi![/QUOTE]

Olipa aivan ihana vastaus. :) Kiitos. :)
Tähän sen verran tarkentaisin, että en ole hakemassa lapsen ulkomuotoa, vaan nimenomaan olisi ihanaa "pyöristyä" naiselliseksi. En valitetettavasti omaa tissejä enkä peppua, ja lantio olisi hieno "löytö". Geeneissäni kulkee tämä hoikkuus, ja olen ikäni (38-v) ollut yhtä "litteä" joka puolelta. :D Olen ns. poikamainen, joskaan en nyt ihan ilman tissejä elä, B-kuppi. :P Mutta suorakulman muotoinen kuitenkin. Ja nämä ylimääräiset ulokkeet ovat valitettavasti väärissä paikoissa.
Summa sumarum: en halua laihtua, vaan "tiivistää" nuo löysät paikat muuhun kehoon kuuluviksi. :D

Eli oletko tyypillisesti unohtanut lihasmassaa ylläpitävää treeniä? Varsinkin naisilla voi helposti käydä niin että bmi on normaali ja silti rasvaa on paljon koska bmi.tä vääristää lihasmassan puute.

Eli oletko tyypillisesti unohtanut lihasmassaa ylläpitävää treeniä? Varsinkin naisilla voi helposti käydä niin että bmi on normaali ja silti rasvaa on paljon koska bmi.tä vääristää lihasmassan puute.

Lukisitko aloituksen uudelleen? :) En toki usko, että rasva palaa "itsekseen". Työni luonne on sellainen, ettei istumaan pääse kuin ruokatauolla. Silloinkin venyttelen... :D N. 7 tuntia vuorokaudesta "hyötyliikun", eli kannan, nostan, juoksen, kävelen ja venyn joka suuntaan. Lihasmassaa yritän parhaani mukaan ylläpitää kuten aloituksessani kerroin, lenkkeillen ja kotona jumpatessa.

Tunnut tietävän mistä puhut, niin voisitko ystävällisesti neuvoa miten voisin parantaa ruokavaliotani/liikuntaani, jotta saisin jenkat ja makkarat pois? Kiitos vastauksestasi! :)

Sulla on liian iso rasvaprosentti. Rasva lähtee vain laihduttamalla. Jenkkakahvat ovat rasvaa. Rasvaa ei voi kumminkaan laihduttaa paikallisesti. Rasva lähtee tasaisesti ympäri kroppaa. Eli miinuskalorit ja aerobista liikuntaa kehiin. Vaihtoehtoisesti hankit LISÄÄ lihasmassaa. Esim. 2kg lisää lihasta ja -2kg pois rasvaa, säilyy sama bmi 20.

Sä olet siis laiha läski, ei millään pahalla. Tuo ilmiö että on rasvamakkara juuri esim lantiolla tai vyötäröllä johtuu siitä että elimistösi on liian hapan, tätä esiintyy myös urheilijoilla joilla hyvin pieni rasvaprosentti. Urheilijoilla elimistö hapantuu runsaan liikunan seurauksena kun lihaksiin kertyy maitohappoja. Se miksi sinun elimistö hapantuu johtuu ehkä väärästä ruokavaliosta ja runsaasta liikunnasta. Kokeile jotain happo/ emäs tasapainottavaa valmistetta tai tutustu emäksiseen ruokavalioon , siitä voisi olla sinulle apua, kun et kuitenkaan ole ylipainoinen.

Lukisitko aloituksen uudelleen? :) En toki usko, että rasva palaa "itsekseen". Työni luonne on sellainen, ettei istumaan pääse kuin ruokatauolla. Silloinkin venyttelen... :D N. 7 tuntia vuorokaudesta "hyötyliikun", eli kannan, nostan, juoksen, kävelen ja venyn joka suuntaan. Lihasmassaa yritän parhaani mukaan ylläpitää kuten aloituksessani kerroin, lenkkeillen ja kotona jumpatessa.

Tunnut tietävän mistä puhut, niin voisitko ystävällisesti neuvoa miten voisin parantaa ruokavaliotani/liikuntaani, jotta saisin jenkat ja makkarat pois? Kiitos vastauksestasi! :)

Jep, Sun kohdalla paras lopputulos niinkuin monen muunkin kohdalla saavutettaisiin sillä että muutama kk otettaisiin ihan kunnon punttikuuri, sisältäen kovia perusliikkeitä vaikka 2kertaa viikossa kroppa läpi, saisit lihasmassaa sen pari kiloa/ rasva% pienenisi.. Luut vahvistuisivat ja ennen kaikkea lisääntynyt lihasmassa antaisi kropalle tukea JA parantaisi aineenvaihduntaa.

Eipä tuo mikään pähkinä ole. Olet perinyt vartalonmallin, jossa rasva kertyy rumasti. Jos et halua jenkkakahvoja, sinun on vähennettävä rasvaa kehostasi, siihen ei muuta keinoa ole.

Suosittelen youtubesta löytyviä lihaskuntotreenejä yhdistettynä juoksemiseen. Saat lisää lihaksia ja kiinteydyt. Itse olen saanut sillä tavalla ylimääräiset löysät pois ja ikää on jo yli 40 v. Puoli vuotta sitten aloitin Jillian Michaelsin treenivideoiden mukaan harjoittelun kotona. Lisäksi olen hölkännyt ja pyöräillyt ja tulokset ovat upeat.

Olen 166 cm pitkä ja painan nyt 57 kg. Strategiset mitat 88-70-94. Ei ole jenkkakahvoja, vyötärö on kapea, vatsalihakset erottuvat ja peppu on upean pyöreä.

Steam hularengas, paino 0,75 kg tai vastaava (ei hinnalla pilattu). Itsellä alkoi löytymään vyötärö jo kuukaudessa, kun noin kolme kertaa viikossa puolesta tunnista tuntiin vatkasin mukavan musiikin tahtiin. Nyt silloin tällöin 15 min tai 30 min jaksoissa pyörittelen hien pintaan. Alussa saattaa aristaa kyljet, mutta viikossa kroppa tottuu. Muistaa pitää navan selkärangassa ja hengittää niin lihakset saavat jumppaa ja rasvat kyytiä.

[QUOTE="Sari";30375812]Suosittelen youtubesta löytyviä lihaskuntotreenejä yhdistettynä juoksemiseen. Saat lisää lihaksia ja kiinteydyt. Itse olen saanut sillä tavalla ylimääräiset löysät pois ja ikää on jo yli 40 v. Puoli vuotta sitten aloitin Jillian Michaelsin treenivideoiden mukaan harjoittelun kotona. Lisäksi olen hölkännyt ja pyöräillyt ja tulokset ovat upeat.

Olen 166 cm pitkä ja painan nyt 57 kg. Strategiset mitat 88-70-94. Ei ole jenkkakahvoja, vyötärö on kapea, vatsalihakset erottuvat ja peppu on upean pyöreä.[/QUOTE]

Mulla taas 70-senttinen vyötärö sisältää ne pikkuiset jenkkakahvatkin. 65 alkaa olla jo kapea.

Sun kannattaa miettiä, että millaisia muutoksia (pieniä uhrauksia, jotka toisaalta tuo jotain hyvää tullessaan) olet valmis tekemään ja pitämään pitkällä tähtäimellä.

Ilmeisesti katsot jo hiilarien perään, mikä on tosi hyvä :)! Kannattaa muuttaa ruokavalioa niin, että se auttaa vähitellen kehon koostumusta parantumaan. Ei siihen proteiinibuumiin kannata hurahtaa, mutta proteiinin painotus laihdutuksessa on kyllä iso apu. Pelkästään se voi auttaa ylimääräistä rasvaa vähitellen häviämään, kun syö ihan vähän alle kulutuksensa. Helpointa on jättää esim. töiden jälkeen syötävistä aterioista tai vaikka vain yhdestä n. kolmasosa pois, riippuen toki miten on siihen mennessä syönyt ja millainen ateria on kyseessä. Tietenkään pelkän salaatin jättäminen pois ei hyödytä :D

Saat kyllä pepun jos treenaat alavartaloa! Ei meidän geeneillä niitä lopeztakamuksia tietty yleensä tuu, mutta parannusta lähtötilanteeseen saa aina, jos se tuntuu itselle tavoiteltavalta :)

Vatsalihakset luonnollisesti kasvattaa lihaksia vyötäröllä olevan rasvan alla, eli tekemällä niitä kuin viimeistä päivää vyötärösi saattaa jopa hieman suurentua. Onko kotijumpassasi alavartalon liikkeitä? Koska niitä sun ehkä kannattaa painottaa keskivartalon jumppaamista enemmän, vaikka koko vartaloa toki kannattaa liikuttaa. Vaikkei olisi painojakaan, niin oman kehon vastus on hyvä ellei nimenomaisesti halua salille!

Eli askelkyykyt sillä tavalla, että pakaroissa polttaa. Sivuaskelkyykyt myös ja lantion nostot, alavatsalle voi improvisoida jonkin painon myös jos kotoa keksii jotain sopivaa. Kannattaa tehdä muutamia erilaisia kyykkyjä, ohjeita löytyy paaljon netistä ellei kyykyt ole sulla jo käytössä. Tehokkaimpia ja raskaimpia on esim. yhden jalan kyykyt, niitä kun ei moni muuten hyväkuntoinen liikkujakaan jaksa tehdä, eli haastetta oman kehon painollakin jumpatessa riittää :)

Ei se hyötyliikunta jenkkakahvoja poista. Ne lähtee vain kovalla treenillä, spinnign, body pump ym. 1-1,5 tuntia päivässä hikoilua + ruokavaliolla.

Äläpäs valehtele! Tuo on täyttä puppua. Itselläni oli ap:n kaltainen ongelma; normipaino ja jenkkakahvat. Olin reissussa muutaman viikon, ja laihduin pari kiloa ja jenkkakahvat hävisivät PELKÄLLÄ kävelemisellä!!! Älkää uskoko näitä pelottelijoita, en ymmärrä mikä motiivisi edes on vastailla tähän ketjuun ja lannistaa laihduttajia.

Yhteistyössä