Brittilääkärit:Selkä menosuuntaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Suositus: aina 4-vuotiaaksi selkä menosuuntaan

Miten päin lapsesi matkustaa autossa?

Kesäisin perheet autoilevat paljon. Siksi on tärkeä kiinnittää huomiota autoilussa lapsimatkustajien turvallisuuteen. British Medical Journalissa joukko lääkäreitä julkaisi raportin, jossa kehotetaan vanhempia olemaan kääntämättä lasten turvaistuimia osoittamaan menosuuntaan liian aikaisin.

BBC:n uutisoimassa raportissa brittilääkärit ohjeistavat, että lasten tulisi matkustaa selkä menosuuntaan aina neljävuotiaiksi saakka. Suomessa Autoliitto on samoilla linjoilla. Myös Autoliiton mukaan lapsia ei tulisi istuttaa kasvot menosuuntaan päin alle neljävuotiaina, sillä vasta tuolloin kaularanka jaksaa riittävästi kannatella lapsen pään painoa. Autoliiton mukaan Suomessa lasten matkustaminen kasvot menosuuntaan yleistyy koko ajan.

British Medical Journalin raportissa lääkärit tukevat ohjeistustaan yhdysvaltalaistutkimukseen, jossa todettiin selkä menosuuntaan osoittavien turvaistuinten suojaavan 0-23-kuukautisia lapsia paremmin kaikissa kolarityypeissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin 870 vuosien 1998-2003 tapahtuneita kolareita, joissa oli ollut mukana lapsi. BBC:n mukaan viimeisimmät kolaritestit osoittavat myös, että selkä menosuuntaan osoittavilla turvaistuimilla saavutetaan parempia niska- ja rinnan alueiden testituloksia verrattuna toiseen suuntaan osoittaviin.

Autoliiton mukaan suuri osa turvaistuimia käyttävistä ei osaa kiinnittää turvaistuinta oikein tai lapsi vyötetään istuimeen väärin. Autoliitto kertoo Euroopassa tehdyssä tutkimuksessa paljastuneen, että ilman käyttöohjeita turvaistuimia kiinnittäneistä yli 90 prosenttia asensi istuimen väärin.

Antti Voutilainen / Helistin.fi

IS

Turvaa lapsesi kesä - 6 vinkkiä

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1691597

1. Korjaa rikkinäiset pyörät

2. Tunne aivotärähdyksen oireet

3. Juota lapset hyvin

4. Vahdi lapsia vedessä

5. Valitse oikeat kengät

6. Vaihdelkaa lajeja

No siis kyllähä aikuistenkin pitäisi mieluimmin matkustaa selkä menosuuntaan. Se on paljon turvallisempaa, ja esimerkiksi avaruuslennoilla istuimet ovat aina noinpäin. Ne penkit on vain suunniteltu autoissa ja lentokoneissa niin että mukavuus menee ohi turvallisuuden.

Miksei kukaan suojele aikuisia ja tee aikuisillekin turvaistuimia?

No jaa, turvaistuinta juuri autoon asentaneena se asennus ei ole ihan satavarmaa ohjekirjan kanssakaan. Ainakin meidän ostamamme istuimen ohjekirja ei ihan aukottomia neuvoja mielestäni antanut. Mutta siis joo, selkä menosuuntaa meidänkin piltti tulee istumaan vielä jokusen vuoden, vaikka etupenkillä matkustavan mukavuus ei ole niitä parhaita.

Mä olen myös vakavasti miettinyt istuimen kääntämistä tai oikeastaan sellaisen kunnollisen kasvot menosuuntaa olevaa istuimen ostamista. Vaikka lapsi on vasta 1v4kk.

Ja tiedän kyllä riskit.

Suurimpana syynä on lapsen matkapahoinvointi. Tulee siis autossa huonovointiseksi, usein jopa oksentaa. Muutaman kerran ollaan kuljettu serkkujen autolla, jossa on istuin kasvot menosuuntaan ja lapsi viihtyy ja voi paljon paremmin.

Tuo pahoinvointi on aika hankala juttu, kun autoilemme paljon.

Mä en oikeesti, siis ihan ilkeilemättä, ymmärrä mihin autoon ei mahdu istuin selkä menosuuntaan?
Meillä kun on mahtunut pieneen kaksioviseen mazdaan _takapenkille_ ihan yhtä lailla kun renault clioon ja isoon ford farmariin ja muutamaan muuhunkin autoon on jouduttu laittaa. Ja mun mies on yli 180 cm, eli tarvii ajotilaa, ja lapset ei todellakaan ole olleet lyhyitä tai pieniä, kasvaneet normaalikäyrillä, ja olleet selkämenosuuntaan suurinpiirtein 3,5 vuotiaaksi asti ainakin. Ja kahdessa eri merkkisessä istuimessakin et ei oo ollu siitäkään kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
ja jatkaa vielä tovin..Äiti istuu etupenkillä polvet suussa..

no eipä toi oo kauheen hyväks kyllä äidillekkään...

istuu nenä tuulilasissa kiinni....

Minä mielummin katkon omat niskani tai jalkani entä lapsen.

"Kesäisin perheet autoilevat paljon". Olipa taas tekstissä aloitus tehty kaupunkilaisten näkökulmasta. Meillä lapset "autoilee" viikossa satoja kilometriä että kyllä niitä kilometrejä tulee muulloinkin kuin vain kesäisin. Mutta ei kai sitte kaupunkilaisilla. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mitja:
Mä olen myös vakavasti miettinyt istuimen kääntämistä tai oikeastaan sellaisen kunnollisen kasvot menosuuntaa olevaa istuimen ostamista. Vaikka lapsi on vasta 1v4kk.

Ja tiedän kyllä riskit.

Suurimpana syynä on lapsen matkapahoinvointi. Tulee siis autossa huonovointiseksi, usein jopa oksentaa. Muutaman kerran ollaan kuljettu serkkujen autolla, jossa on istuin kasvot menosuuntaan ja lapsi viihtyy ja voi paljon paremmin.

Tuo pahoinvointi on aika hankala juttu, kun autoilemme paljon.

Itse olen kärsiny koko elämäni matkapahoinvoinnista, todella rankasta sellaisesta. Minä henk koht olen sitä mieltä että laita vaan lapsi kasvot menosuuntaan pikkuhiljaa. Jos lapsi tuntuu suht jämäkältä niin itsekin laittaisin tuossa vaiheessa jos pahoinvointi on rankkaa ja joka kerta tapahtuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en oikeesti, siis ihan ilkeilemättä, ymmärrä mihin autoon ei mahdu istuin selkä menosuuntaan?

Kun istuimen asettaa selkä menosuuntaan, niin edessä olevan penkin ja sen istuimen "kulman" väliin ja tyhjää tilaa, joka toisin päin asettuna olisi jalkatilaa.

toi brittilekuri ostaa meille sit varmaan uuden ja isomman auton et mahtuu sit olemaan noin.. :xmas: :xmas: :snotty:

Ja kutistaa meidän lapsen, että mahtuu selkä menosuuntaan pidettävään istuimeen.
(2 vuotiaana nelivuotiaan kokoinen...)

toi brittilekuri ostaa meille sit varmaan uuden ja isomman auton et mahtuu sit olemaan noin.. :xmas: :xmas: :snotty:

Vaikka varmaan huumorilla heititkin, ei se ole kenenkään muun kuin vanhempien vastuulla kuljettaa lasta asianmukaisesti autokyydeillä.

On todellakin vaarallista että ihan pienille alle 1-vuotiaille lapsille myydään yhä enemmän istuimia joissa kasvot menosuuntaan. Suosituksista ei enää välitetä, ja se varmasti kostautuu ennen pitkää.

Ruotsissa ollaan edelläkävijöitä turvaistuinkehittelyssä ja törmäystesteissä ja siellä TIEDETÄÄN yleisesti kansan keskuudessa etttä alle 4 vuotiasta lasta ei laiteta koskaan kasvot menosuuntaan. Ruotissa onkin maailman pienin lapsikuolleisuus autokolareissa. Mm. Australiassa on nelinkertainen lasten kolarikuolleisuus Ruotsiin verrattuna.

Myyjät myyvät mitä myyvät, eikä tuote aina ole turvallinen. Autoliitto ja Liikenneturvakeskus sekä autoalan lehdet kertovat faktaa aiheesta jos jotakuta kiinnostaa tietää enemmän.

Yhteistyössä