Carazette minipillerit imetyksen jälkeen ja maitotulva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Aloitin kuukausi takaperin Carazette minipillerit. Imetyksen lopetin siis pari kuukautta sitten. Mutta jostakin syystä maito nousee voimakkaasti rintoihin ja on pitänyt pumpullakin auttaa, vaikka ei ehkä pitäisi. Mutta muuten tulvii yli.

En vielä lääkärille tai neuvolaan ole asiasta soitellut, mutta koska nämä ovat keltarauhashormooni valmisteita niin onkohan mahdollista että kroppa luulee olevansa uudelleen raskaana?

Onko muille tullut vastaan synnytyksen/imetyksen jälkeen tällaista?

Sillä tässä mietin kun ensimmäinen oire raskaudesta oli rintojen arkuus ja jo ensimmäisellä kolmanneksella yöpaitaan ilmestyi maitotahroja. Ja silloinkin sai alkaa pumpulla jo tyhjentämään ettei koskisi. Ja nyt en taatusti ole raskaana. Tai jos olen niin sitten on neitseellinen raskaus.

Vähän OT, mutta mulla ei ainakaan maito noussut uudestaan, edes raskauden myötä. Lopetin siis myös imetyksen n. 2kk ennen tätä uutta raskautta. Ja viimeksi maitoa tuli keskiraskauden aikana ja imetyksessäkin ihan reilusti.

Kannattais varmaan soittaa nla tai lääkäriin. Onko pillereitten oireluettelossa jotain?
Cerazettet on kyllä muutenkin aika hormonipommeja, ainakin omien kokemusten ja luettujen perusteella. :whistle:

Nuorehko lääkäri ainakin minulle väitti ettei ole mahdollista. Ihan sama kävi siis minulle. Mutta imetyksen lopettamisesta oli kulunut varmaan puoli vuotta. Ja pillereiden aloituksen jälkeen olisiko yksi liuska ehkä mennyt kun rinnat alkoivat herkistymään ja kolme kuukautta pillereiden aloituksesta havahduin saunan jälkeen maidon valuvan rinnasta.

Ennen raskautta tuo oli minulla ainoa ilman sivuvaikutuksia ollut pilleri ja sillä en sitä muuttanut. Ja nyt olen siis näitä syönyt pari vuotta ja maitoa tulee siis edelleen. Ei nyt mitenkään runsaasti, mutta tulee. Ja sauna on sellainen minkä jälkeen rinnat kirjaimellisesti valuvat tyhjiksi.

Eli sanoisin että täysin mahdollista.

Ja minulla siis ensi oire raskaudesta oli myös rintojen arkuus ja myös ensimmäisellä kolmanneksella alkoivat keräämään maitoa. Ja muutenkin kun olin melkoinen lehmä synnytyksen jälkeen niin patjaa myöten oli monena aamuna petivaatteet maidosta märkänä. Hyvän hinnan sai kun keräsi maidon talteen ja vei äidinmaitokeskukseen. Litra päivässä ei todellakaan ensimmäisinä kuukausina ollut mikään ihme. Ja vauva meinasi tukehtua joka kerta kun aloin imettämän. Mutta onneksi sai kahden rinnan pumpun lainaksi niin helpotti sekä minun että vauvan elämää varsin paljon :)

Yhteistyössä