Cipralexista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkuinen vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiukkuinen vaimo

Vieras
Alotin muutama viikko sitten cipralexista ketjun, mutta en valitettavasti löydä sitä nyt haulla, joten joudun aloittamaan uudella otsikolla..

Minulla ollut pian kolme viikkoa cipralex käytössä. Lääke määrättiin ahdistukseen, paniikkioireisiin ja mukana myös masennusta. Annos vain 5mg aamuisin.
Ja on huonoa ja hyvää sanottavaa. Hyvät puolet on ne, että jaksan hoitaa kotitöitä jo pikkuisen paremmin ja ylipäätään keskittyä asioihin, enkä ole enää ahdistuksesta hermostunut. Välillä tulee kyllä sellaisia oloja, etten saa mitään tehtyä, istun ja tuijotan vaan apaattisena..Ja nämä siis alkoivat cipralexin myötä.
Ja se kurjin vaikutus: Olen muuttunut empatia kyvyttömäksi ja ilkeäksi ihmiseksi. Tai nuorimmalle lapselleni jaksan kyllä olla läsnä tunne tasolla, mutta esim. puolisoni mikä on ollut minulle aikaisemmin yksi tärkeä tukipilari tässä masennuksessa, on alkanut suorastaan etoa minua. Miehessä ei tunnu olevan mitään hyvää enää. Kaikki ärsyttää. Näen hänet epämielyttävän näköisenä, pukeutuu tyhmästi, kävelee tyhmästi..ei tee mitään oikein..siis ylipäätään kaikki vituttaa hänessä. Puhun hänelle ilkeästi, kiroilen ja tiuskin. Vetäydyn pois jos mies yritää tulla lähelle ja halata..Pelkkä kosketuskin saa niskavillat pystyyn. Kaikki läheisyyden tarve on kadonnut minusta. Seksi jo pelkkänä ajatuksena...Hyi hemmetti!!
en ole koskaan aikaisemmin avioliittomme aikana käyttäytynyt näin!!!!!!!!! Mies on kuitenkin huomaavainen, kotitöitä tekevä ja hoitaa lapsia. hänessä ei ole vikaa...vaan minä olen kadottanut tunteet johonkin. En keksi muuta syytä tälle oudolle käyttäytymiselleni kuin CIPRALEX!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Voiko olla mahdollista???

Voi olla, juuri tunnetasollehan nämä lääkkeet vaikuttavat.
ota yhteyttä lääkkeen määränneeseen lääkäriin ja kerro ongelmista, luultavasti saat kokeiluun toisen vastaavan lääkkeen. Kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille ja voit joutua kokeilemaan useita eri tuotteita, ennen kuin sopiva löytyy.
Tähän valmisteeseen älä tyydy, sillä se ei paranna elämääsi vaan lisää huolenaiheitasi ja hidastaa paranemisprosessia.

Voi tosiaan olla että lääke ei sovi sinulle. Sellainenkin kuitenkin on hyvä muistaa että noilla lääkkeillähän on sivuvaikutuksia, mutta ne menevät ohi 1-2kuukaudessa. Siksi noita lääkkeita (ainakin minulle) on aina suositeltu syömään pidempi jakso, jotta alun sivuoireet häviävät ja varsinainen lääke teho nähdää. Mulla kolmea eri lääkettä testattu ennen kuin löytyi sopiva, ja tällä sopivallakin alku oli suorastaan **vetti. Olin sellaisessa ihme vapinassa, sain erillaisia paniikkikohtauksen omaisia kohtauksia jne. 4 viikon jälkeen lääkeannosta nostettiin ja sivuoireet hävisivät viikon päästä siitä kuin pieru saharaan. Nyt todella hyvä olla, vaikka palautuminen tuleekin viemään aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriin vaan uudestaan:
Voi tosiaan olla että lääke ei sovi sinulle. Sellainenkin kuitenkin on hyvä muistaa että noilla lääkkeillähän on sivuvaikutuksia, mutta ne menevät ohi 1-2kuukaudessa. Siksi noita lääkkeita (ainakin minulle) on aina suositeltu syömään pidempi jakso, jotta alun sivuoireet häviävät ja varsinainen lääke teho nähdää. Mulla kolmea eri lääkettä testattu ennen kuin löytyi sopiva, ja tällä sopivallakin alku oli suorastaan **vetti. Olin sellaisessa ihme vapinassa, sain erillaisia paniikkikohtauksen omaisia kohtauksia jne. 4 viikon jälkeen lääkeannosta nostettiin ja sivuoireet hävisivät viikon päästä siitä kuin pieru saharaan. Nyt todella hyvä olla, vaikka palautuminen tuleekin viemään aikaa.

Eli onkohan tämä kolme viikkoa vielä liian lyhyt aika vetää johtopäätöksiä että sopiiko lääke?! Onks sulla tullut mistään lääkkeestä tällaisia oireita kun mulla?

Ei varsinaisesti tuollaisia, lähinnä olen vaan masentunut lisää, yksillä lääkkeillä itsetuhoiset ajatukset kasvoi...Turtaolo kyllä tuli yksistä lääkkeistä ja ärsytyskynnys madaltui. Mutta varaa ihmeessä aika lääkärille ja juttele hänen kanssa. En tiedä oleko käynnyt yleislääkärillä vai psykiatrilla. Suosittelen lämpimästi psykiatri koska yleislääkäreillä ei ole niin laajaa käsitystä noista lääkkeistä, ja varsinkaan niiden erinäisistä sivuoireista. Psykiatrit kuitenkin ovat kuuleet paljon enemmän kokemuksia eri ihmisiltä ja eri tilanteista. Ja heillä ymmärrys noista lääkkeistä ja niiden vaikutusmekanismeista paljon parempi.

Kamalasti tsemppiä sulle oikean lääkeen löytämiseen. Se on kurja prosessi jos joutuu useita kokeilemaan. Kerro tuntemuksistasi rehellisesti puolisollesi, hän on myös hyvä mittari siinä miten lääkeet vaikuttaa kun katsoo sinua ulkopuolisin silmin. Itse voi olla joskus vaikea erottaa asioita jotka ovat lääkeen vaikutusta ja asioita jotka ovat jo osa sinua. Hieno kuulla että sinulla on puoliso joka auttaa arjessa. Se on äärettömän tärkeää, minua hoitava psykiatri sanoi karkeasti näin että paranemiseen vaikuttaa kolma tekijää, yhtä vahvana: Lääkitys, ammattiauttajan keskusteluapu ja perheen/läheisen vahva tuki.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Käyn ihan psykiatrilla.

Tosi hyvä. Eli ei muuta kuin soitto hänelle ja uudestaan juttelemaan. Jos et aikaa saa niin meillä päin ainakin on helpompi ollut pyytää soittoaika, sekin selvittää jo paljon.

Kertoihan lääkäri sinulle, että alussa masennuksen tunteet jne. saattavat voimistua, kunnes sitten lääke alkaa purra toivotulla tavalla? Kolme viikkoa on vielä lyhyt aika, itse ainakin odottelisin vielä.

Mulla Cipralex käytössä 10mg aamuisin ja olen tyytyväinen. Lääkkeen aloitettuani meni varmaan pari viikkoa kun tuntui ettei mistään tuu mitään, sit lääke alkoi auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Kertoihan lääkäri sinulle, että alussa masennuksen tunteet jne. saattavat voimistua, kunnes sitten lääke alkaa purra toivotulla tavalla? Kolme viikkoa on vielä lyhyt aika, itse ainakin odottelisin vielä.

Mulla Cipralex käytössä 10mg aamuisin ja olen tyytyväinen. Lääkkeen aloitettuani meni varmaan pari viikkoa kun tuntui ettei mistään tuu mitään, sit lääke alkoi auttaa.

jep, juuri näin. hetki menee ennen kuin alkaa vaikuttaa. ja annostus voi just alussa olla 5mg, eikä sitten auta vielä oikein, mut just jonkun ajan päästä lääkäri voi suositella nostamaan sen 10mg, jolloin se saattaa sitten olla oikea annostus ja sitten vaikuttaakin oikein. siinä menee tosiaan aluksi aikaa että vaikutus on toivottu.

Mulla on kanssa Cipralex käytössä.
Aluksi ahdistusoireet lisääntyivät, mutta kahden viikon päästä aloituksesta huomasin kyllä jo vaikutuksen. Minulla kävi niin päin, että lopetin kokonaan miehelle tiuskimisen yms ja asiat jotka aiemmin koko ajan ärsytti hänessä, eivät enään ärsytä. Jaksan nykyään olla lapsien kanssa paremmin ja miehen kanssa menee paremmin kuin koskaan! Joten ehdotan, että kannattaa mainita asiasta lääkärillesi, niin voitte sitten vaikka vaihtaa lääkitystä jos ei sinulle sovi!
Tsemppiä sinne ja toivottavasti saat lääkkeistä saman avun kuin minä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äitee:
Aluksi ahdistusoireet lisääntyivät, mutta kahden viikon päästä aloituksesta huomasin kyllä jo vaikutuksen. Minulla kävi niin päin, että lopetin kokonaan miehelle tiuskimisen yms ja asiat jotka aiemmin koko ajan ärsytti hänessä, eivät enään ärsytä. Jaksan nykyään olla lapsien kanssa paremmin ja miehen kanssa menee paremmin kuin koskaan! Joten ehdotan, että kannattaa mainita asiasta lääkärillesi, niin voitte sitten vaikka vaihtaa lääkitystä jos ei sinulle sovi!

Kiva kulla että sulla lääke toiminut hyvin :)
Siis mikä ihme tää juttu on, että mulla menee nää tunteet näin?! jotenkin tuntuis et onko edes lääke syynä, vai tarvisko tässä nyt terapiaa lisäksi. aikoinaan olen kyllä terapian läpi käynyt ja selvisin silloin ilman lääkitystä masennuksesta. Mahtaa se lääkärikin olla ihmeissään jos sanon että lääke sopii mutten, mutta tunteet miestä kohtaan on kadonnut...
Ehkä mull annostus liian pieni ja tää on vain masennusta vielä?!
Äh..en tiedä, kaikkea yritän tässä pähkäillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee:

Kiva kulla että sulla lääke toiminut hyvin :)
Siis mikä ihme tää juttu on, että mulla menee nää tunteet näin?! jotenkin tuntuis et onko edes lääke syynä, vai tarvisko tässä nyt terapiaa lisäksi. aikoinaan olen kyllä terapian läpi käynyt ja selvisin silloin ilman lääkitystä masennuksesta. Mahtaa se lääkärikin olla ihmeissään jos sanon että lääke sopii mutten, mutta tunteet miestä kohtaan on kadonnut...
Ehkä mull annostus liian pieni ja tää on vain masennusta vielä?!
Äh..en tiedä, kaikkea yritän tässä pähkäillä.

En mä usko että se lääkäri mitenkään ihmeissään on, joillain vaan saattaa vaikuttaa nuo lääkkeet juurikin noin kun sulla, mainitse vain rohkeasti asiasta! :)
Varsinkin alussa saattaa olla kunnon vuoristorataa tunteiden kanssa, mutta jos lääke sopii sinulle, niin pitäisi kyllä tasaantua. Mutta missään nimessä ei pidä katsoa läpi sormien jos tunteet miestä kohtaan katoaa lääkityksen aloituksen myötä!
Veikkaan että lääkäri käskee seuraileen vähän aikaa ja jos ei muutosta tapahdu, niin on lääkkeen vaihdon paikka.

Tuntuu että kai tää tunnemaailma alkaa tästä pikkuhiljaa tasaantumaan :) Mutta muuten ei ol kyllä mitenkään häävi. En oikein saa mitään aikaiseksi. Sohva vetää puoleensa ja nälkä tuntuis olevan koko ajan. Eli mieliala ei ole kohonnut yhtään, eikä yleinen jaksaminen...Taitaa olla annoksen nosto edessä. Lääkäri ainaskin sano mulle että annoksen voi tuplata jos ei 5mg auta.

Mulla oli aiemmin käytössä 10 mg, usean kirjaimen yhdistelmään ;)

5 mg ei auttanut minulla oloa kuin pariksi päiväksi. Sit se 10 mg vasta helpotti. Ja kuten joku aiemmin kertoikin, myös minulle kävi niin et lopetti ne pikkujutut ärsyttämästä.

Saako kysä, mietitkö sitä vaihtoehtoa ollenkaan et toi kettuuntuminen voiskin olla ihan se aito reagointi miehesi ja sinun väleihin? Mulla ainakin tuntui lääkkeen aloituksen jälkeen siltä että aistini ovat auenneet, näin tilanteet sellasena kuin ne oli, enkä sellaisena miksi ne kuvittelin.

Mä aikoinaan syönyt mielialalääkkeitä (eri merkkisiä kylläkin) ja mulle tuli alussa kanssa tuollaisia oireita, en siis tuntenut mitään. Meni kuitenkin ohi parissa kuukaudessa. Kannattaa vielä odotella muutama viikko, koska noissa lääkkeissä tosiaan kestää ennen kuin se vaikutus todella alkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mulla oli aiemmin käytössä 10 mg, usean kirjaimen yhdistelmään ;)

5 mg ei auttanut minulla oloa kuin pariksi päiväksi. Sit se 10 mg vasta helpotti. Ja kuten joku aiemmin kertoikin, myös minulle kävi niin et lopetti ne pikkujutut ärsyttämästä.

Saako kysä, mietitkö sitä vaihtoehtoa ollenkaan et toi kettuuntuminen voiskin olla ihan se aito reagointi miehesi ja sinun väleihin? Mulla ainakin tuntui lääkkeen aloituksen jälkeen siltä että aistini ovat auenneet, näin tilanteet sellasena kuin ne oli, enkä sellaisena miksi ne kuvittelin.

siis voi hyvinkin olla niin, että joku "mättää" mua oikeesti mun ja miehen väleissä. Kun vain ymmärtäsin että mikä. Mies kuitenkin hoitaa kotia, lapsia ja työnsä moitteettomasti. Ulkoilee ja urheilee.
MUTTA, mies on myös koko ajan kovin ilottoman oloinen ja tuntuu että hänestä on kadonnut huumori ja pilke silmäkulmasta. Usein kysynkin että mikä nyt on kun naama niin apea, niin aina sama vastaus: Häntä väsyttää!! Olenkin miettinyt että onko tässä nyt käynyt niin, että kun itse olen lääkkeen ansiosta alkanut näkemään ympärillä olevia asioita paremmin, niin näenkö ehkä jopa miehessäkin masennuksen oireita???????
Luulen että tartun jokatapauksessa puhelimeen ja varaan ajan johonkin parisuhde istuntoon psykologille. joku mättää nyt, enkä tiedä mikä!!!

Nyt taidan olla myöhässä kun tämä viesti jo kevättalvella kirjotettu,mut kommentoin kuitenkin. Kuulosti niin tutulta tuo vuodatus. Mä olen käyttänyt cipralexia nyt 5kk ja olo on tosi hieno eli oon parantunut,vaikka alkuun tuntui etttei tästä mitään tule. Annos alkuun 10mg ja sitten nosto 15mg,jolloin olo heti parani. Asiaan eli mulla ollut ihan sama fiilis eli tunteet miestä kohtaan kadonneet jonnekin. Mä oon aina syyttänyt itteäni siitä kun menee huonosti ja nyt näen asiat jotenki selkeämmin eli seison omilla jaloillani. Mies sanoo että oon muuttunutn lääkkeiden myötä ja totta tosiaan,oon parantunut enkä enää alistu . En tiedä enää rakastanko ollenkaan...mies sanoo etten panosta suhteeseen mutta itsellä on tunne että kun ei ole seksiä,hän on tosi äreä ja kun on "saanut" kestää ehkä pari päivää parempaa. Meillä ei siis mitään yhteistä jota kaipaisin kovasti. Johtuuko lääkkeistä tosiaan vai onko vihdoinkin mun silmät auenneet?

siis voi hyvinkin olla niin, että joku "mättää" mua oikeesti mun ja miehen väleissä. Kun vain ymmärtäsin että mikä. Mies kuitenkin hoitaa kotia, lapsia ja työnsä moitteettomasti. Ulkoilee ja urheilee.
MUTTA, mies on myös koko ajan kovin ilottoman oloinen ja tuntuu että hänestä on kadonnut huumori ja pilke silmäkulmasta. Usein kysynkin että mikä nyt on kun naama niin apea, niin aina sama vastaus: Häntä väsyttää!! Olenkin miettinyt että onko tässä nyt käynyt niin, että kun itse olen lääkkeen ansiosta alkanut näkemään ympärillä olevia asioita paremmin, niin näenkö ehkä jopa miehessäkin masennuksen oireita???????
Luulen että tartun jokatapauksessa puhelimeen ja varaan ajan johonkin parisuhde istuntoon psykologille. joku mättää nyt, enkä tiedä mikä!!!

Yhteistyössä