Clomikysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Clompsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Clompsis

Vieras
Moikka, meillä on pikkukakkonen tekeillä ja kun ei oo alkanut kuulmaan kokeilemme nyt Clomeja. Huomenna pitäis ottaa eka. Luin jostain muualta että ovat aiheuttaneet rajujakin sivuoireita. Peläystyin tätä sillä mulla menee nuppi sekaisin yleensä tosi helposti, en oo voinut esim e-pillereitä koskaan syödä kun muutun heti pillittäväksi raivottareksi.
Olen muuten ymmärtänyt että clomit voisivat olla meille se oikea juttu, sillä eka tuli luomuna ja helposti eikä kummassakaan ole mitään varsinaista vikaa joten ilmeisesti kyse on vaan siitä että hormonitaso on liian alhaalla tms. Mutta nuo sivuoireet pelottaa, lääkäri kyllä sanoi että niitä ei pitäis tulla mutta nyt jotkut keskustelut väittävät toista. Kaipailen kokemuksianne... ja olisi toki kiva lukea myös siitä kuinka nopeaan on tärpännyt clomien aloittamisen jälkeen!

Lienen sopiva henkilö vastaamaan omasta puolestani :}

Minulla on kolme lasta, viimeisin synnytys 2003.
Mutta neljännen kohdalla ei sitten ollutkaan niin yksinkertainen juttu...Minulla todettiin pco ja se aiheutti minulle ovuloimattomuutta, niukat menkat tuli joitain kertoja vuodessa. Kuukautiset saatiin tulemaan säännöllisesti teroluteilla.

Lapsettomuushoitoihin päädyimme yksityisen gynen tekemällä lähetteellä ja sain clomit.
Clomit aiheuttivat mulle aika lailla kipua munasarjojen ja kohdun alueelle ja päänsärkyä. Henkisesti olin kuitenkin ihan ok, ehkä pikkasen kireällä. Seurantaultrassa nähty kasvava munasolu antoi melkoisesti voimia.

Olemme yrittäneet vauvaa nyt 14kk, ensimmäinen clomikierto menty ja tänään testattu raskaustestillä plussa.

Olen siis taatusti puolueellinen mutta minulta clomit saavat pisteet milloin vain :}

Eka sai alkunsa clomeilla, toinen spontaanisti ja nyt kolmannen yritystä meneillään ja clomeilla jatketaan jos nyt ei tärppää tässä kierossa. Ekassa tärppäsi heti toisessa kierrossa.

Eli clomien puolesta minäkin suitsutan, ainoastaan seurantaultrassa on pakko käydä jottei kypsy yks kaks 5 rakkulaa:) En muista sivuoireita mutta kai niitä oli. Menevät kyllä pian ohi.

Mikä sun annostus on?

Kiitos kannustavista vastauksista! Annosstus on kaiketi yks päivässä (oon vasta menossa tänään hakemaan reseptin, sain sen puhelinneuvottelussa...). Mulla on eka kontrolliultra vasta 2. kierrolla, jäiks... mitäs jos ekasta tärppääkin sitten ne kolmoset.. hmm.

Mitä järkeä on pistää kontrolliultra toiselle kierrokselle?! Juuri ekassa clomikierrossahan selviää miten juuri sinä reagoit clomeihin. Sinuna pyytäisin ultran ekaa kierrokseen sillä munisten liikakasvu ei johda vain monisikiöiseen raskauteen vaan voi myös johtaa hyperstimulaatioon jossa rakkuloita tulee tosi paljon ja se vaatii sairaalahoitoa.

Otin tuosta selvää vielä ja taisin kirjoitella liian hätäisesti. Tuo hyperin mahis on kai aika pieni eikä pelkillä clomeilla saa sitä aikaan...? Korjatkaa jos sain väärää tietoa. Itseänikin tämä asia kiinnostaa.

Kyllä se hyperin mahdollisuus on ihan todellinen, ihmiset reagoi niin eri tavalla noihin hormoneihin. Seurantaultra ekaan kiertoon olis tietysti paras, niin ei tarvitsis sen jälkeen enää ihmetellä. Koska välttämättähän se yksi pilleri päivässä ei edes ovulaatiota aiheuta.

Itsellä neljä clomikiertoa ei tuonut tulosta, mutta käynnistivät hormonikierron niin hyvin, että sen jälkeen tärppäsi luomusti 2 kertaa (eka meni kesken). Joten kyllä minäkin sen puolesta voin suositella... Sivuvaikutuksina oli ovulaatiokivut (monta päivää) ja jonkin verran mieleialanvaihteluja, mutta ei mielestäni mitenkään hirveästi. Hyvää oli sekin, että nyt tunnistan luomuoviksenkin ihan vatsatuntemusten perusteella tosi luotettavasti. :)

Yhteistyössä