D-vitamiinia myös imettävälle äidille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16

Esikoistyttöni (nyt 3,5kk) saa päivittäin Jekovit-tippoja sen ohjeen mukaisen annoksen eli 5 tippaa. Olen kuullut jostain, että myös odottavien ja imettävien äitien olisi hyvä syödä d-vitamiinilisää pimeinä vuodenaikoina.

Osaako kukaan sanoa, voinko siis minäkin ottaa samoja d-vitamiinitippoja esim. sen 5 tippaa, vai tuleeko vauvalle silloin tippojen yliannostus, kun hän on rintaruokinnalla ja saa lisäksi tippoja?

D-vitamiinia kannattaa syödä kaikkien talvella. Vastahan oli lehdessä siitäkin että d-vitamiinin puutteella ja leukemialla voi olla jokin yhteys.
En nyt muista siitä sen tarkemmin mutta jäi mieleen.

Mulle annettiin ohjeeksi, että d-vitamiinia lokakuusta alkaen, kun imettää.

Mun täytyy muutenkin syödä kalkkilisää, joten syön sellaista jossa on d-vitamiini samassa.

D-vitamiinin saantisuosituskin on käsittämättömän alhainen 5ug/päivä. Suunnitelmia sen nostamiseksi on kylläkin olemassa.

Olen esim. kuullut, että ihminen voi saada jopa 10000 KY:ä D-vitamiiniä vuorokaudessa auringonvalosta. Se on 50 kpl tavallisia 5 ug:n tabuja.

D-vitamiinilisistä kannattaa katsoa, että ne ovat paremmin imeytyvää D3 tyyppistä vitamiinia.

Yhteistyössä