d-vitamiinimäärä lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minkä verran annatte lapsillenne d-vitamiinia ja mitä valmistetta? Minkä ikäisiä lapset ovat?

Itse annan isokokoisille 2- ja 3-vuotiaille 20 µg. Suositus on 10, mutta minusta se on liian vähän. Itse syön 50-100 µg.

17,5 mikrogrammaa. 7,5 tulee monivitamiinista, jota syövät B12-vitamiinin takia. 10 taas ihan D-vitamiinivalmisteesta. Ravitsemusterapeutilta kysyin, passaako noin paljon antaa ja hänestä se oli ihan ok.

Olen löytänyt siis suosituksen, että 1,3µg/kg olisi vähimmäismäärä lapselle. Tämä on Kanadan lastenlääkäriyhdistyksen (CPS) tms. julkaisu:
http://www.cps.ca/english/statements/ii/fnim07-01.htm#OlderInfants

ap

Itse syön yli suositusten (17, 5 mikrogrammaa päiväsä), mutta lapselle (11 kk) annan ihan suositusten mukaisen määrän. En "uskalla" antaa enempää, onhan kyse kuitenkin rasvaliukoisesta vitamiinista eikä kaikki vaikutukset välttämättä ole vielä tiedossa. En laita lastani koekaniiniksi.

[QUOTE="nea";25205078]meillä neuvolantäti sanoi että turvallista on antaa vauvalle 25 mikrogrammaa ja aikuisen ottaa 50/pv[/QUOTE]

Ihan varmasti on turvallista. Jos jotain myrkytysrajaa haluaa etsiä, niin vielä ainakin 100 päivässä aikuiselle on turvallinen.

[QUOTE="vieras";25205148]Eli kaksi muutakin antaa noin 20 µg pienille lapsille?[/QUOTE]

Minä ainakin annan lähes tuon. Lapset 7, 5 ja 2. Jäi nuo iät pois tuosta ensimmäisestä vastauksestani.

Aiemmin annoin nyt 5 veelle 20ug mutta nyt 10. Lapsi valitti välillä mahakipua ja luin jostain, että liika d-vitamiini voi aiheuttaa sitä, liekö sitten totta. Nyt saa purkista tuon 10 ja lisää ruuasta.

10 mikrogrammaa 3-vuotiaalle ympäri vuoden, mutta olen ajatelut, vähäsen nostaa määrää. Itse syön perussairauteni vuoksi (lääkärin ohjeesta) vähintään 100 mikrogrammaa päivässä.

[QUOTE="Vieras";25205225]Aiemmin annoin nyt 5 veelle 20ug mutta nyt 10. Lapsi valitti välillä mahakipua ja luin jostain, että liika d-vitamiini voi aiheuttaa sitä, liekö sitten totta. Nyt saa purkista tuon 10 ja lisää ruuasta.[/QUOTE]

Jos antaa ksylitolilla makeutettuja, niin varmasti käyvät vatsaan. Anna Tolosen 25µg. Saa luontaituotekaupasta. Meillä 11 ja 13v saavat 50µg. Ite otan väh. 200µg/ päivässä.

Yhteistyössä