d-vitamiinit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressikimppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressikimppu

Vieras
Olenko ainoa joka unohtelee d-tippojen antamisen? Tänään huomasin toisesta keskustelusta että Jekovit-tippoja pitäisikin antaa 5 tippaa päivässä, olin väsyneenä lukenut että 3. Vauva 6 viikkoa, onkohan vahinkoa sattunut? Neuvolassa sanoivat että ei, mutta en oikein luota... Olen siis antanut kolme ja unohtanut nekin usein. Olen vauvan kanssa paljon yksin kotona kun mies töissä ja vauva nukkuu todella vähän ja imee rintaa kaiken hereillä olo aikansa. Nyt tänään annoin oikean määrän ja lisäksi pari ylimääräistä ja onkin nukkunut koko aamun kuin enkeli. Voiko näillä olla yhteyttä? Olenko ihan sekopäinen?

Olet sekopäinen ;) Nukkumisella ja d-tipoilla ei ole yhteyttä. Niitä ei saisi yliannostellakaan, joten pysy oikeassa määrässä vaan.

D-vitamiinin tarkoitus on ehkäistä mm. riisitautia. Tippoja annetaan useita vuosia. Jokainen niitä silloin tällöin unohtelee, minä esimerkiksi taas tänään.... Rauhoituhan nyt.

et varmastikkaan ole aiheuttanut vauvallesi vahinkoa. toisethan aloittavat ihan neuvolan ""hyväksynnällä"" d-vitamiinit ylipäätään vasta paljon myöhemmin jos vauvalla on vatsavaivoja tms. ylimääräisiä tippoja ei kuitenkaan kannata antaa, pakkauksessakin muistaakseni kielletään se.

jos vauva oleskelee kesäkuukausina esim. keskimäärin 10 min päivässä auringossa, useana päivänä viikossa, niin iho muodostaa silloin itse tarvittavan määrän d-vitamiinia.

juu neuvolassa sanoivat että kolmeen ikävuoteen asti..ja aivan en kyllä mäkään pitäisi vauvaa auringossa edes kymmentä minuuttia..

anoppi sitä mulle kans selitti että ""ei kesäisin tarvii antaa ja vaan vuoden ikään asti"".just joo...

Kuten tuossa jo eräät ovatkin jo kirjoittaneet, niin lasta kun ei tulisi ilman peittävää vaatetusta pitää auringossa, joten pienillä lapsilla sitä d-vitamiinia ei pääse muodostumaan ihon kautta, kuten aikuisilla.

Meillä noi d-tipat aiheuttaa niiiiin paljon itkuisuutta ja vatsan väänteitä, etten ole niitä vähään aikaan antanut: kahteen viikkoon. Odottelen hetki ja kokeilen taas antaa vähän kerrassaan, joko masu kestää. Kolme eri merkkiä kokeiltu. Tyttö kohta 3 kk ja syö korviketta. Myöskään kaverin lapsille noi d-tipat ei käyneet ja he lopettivat kokonaan niiden käytön. Lapset nyt 6v ja 4v ja ihan terveitä ovat. Neuvolat niitä d-tippoja käskee antaa, mutta en rääkkää pikkuista vielä. Harvemmin sitä riisitautia esiintyy.

onko siinä perää, että jos menee yli 1000ml maitoa päivässä niin ei tippoja?
me ei olla annettu tippoja pariin kuukauteen (poika 6kk), lääkäri terveyskeskuksessa totesi tarpeettomaksi kun maitoa menee niin reilusti.. Eikö d-vitamiini varastoidu elimistöön, sitähän ei saisi liikaa saada...?

D-tippoja ei tarvi antaa,jos tuttelia menee yli 1000ml päivässä.Korvikkeisiinhan on lisätty d-vitamiinia.

Mut yleensä ottaen antasin d-vitamiinia 3-ikävuoteen asti, koska sen tehtävähän on kalsiumin imeytyminen(tärkeä asia!!!) ja kun joku kerto, että kaverin lapset ihan terveitä, ni mistä sitä tietää miten hauraat luut niillä on, jos kalsium ei pääse imeytymään, ku ei saa tarpeeksi d-vitamiinia.

Minusta on myös hyvin edesvastuutonta olla antamatta vitamiinejä. Se jos joku on lapsen ""rääkkäämistä"". Itse kuvittelin alussa, että tipat aiheuttavat vastavaivoja, mutta kuten neuvolassa sanottiin, vaivat vain alkavat samoihin aikoihin kuin tippojen antaminen, joten useat luulevat tippojen olevan suurikin paha.

D-vitamiinin saanti on erittäin tärkeää lapsen luuston kehittymiselle. Eivät ne ongelmat vastaan tule 4-6-vuotiaana vaan paljon myöhemmin, esimerkiksi aikuisiällä. Suomessa ei auringonvalo riitä d-vitamiinin lähteeksi.

Tutkimukset osoittavat, että vitamiinin tarve saattaa olla oletettuakin suurempi.